شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12027 13:38 1394/02/04
لازمه توجه به دختران درمقطع دبیرستان

لازمه توجه به دختران درمقطع دبیرستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لازمه توجه به دختران درمقطع دبیرستان

لازمه توجه به دختران درمقطع دبیرستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شهناز قربانی بوسجین/مشاور

بهداشت روانی از جمله مقوله هایی است که در یک جامعه سالم حائز اهمیت است. هر فردی به نوبه خود در بهداشت یک جامعه نقش بسزایی دارد ، ولی دختران یک جامعه چون مادران آینده آن جامعه محسوب می شوند، از حساسیت و نقش پررنگ تری برخوردارند.

دختران در دوره دبیرستان از حساسیت و تاثیر پذیری بالایی برخوردارند و دراین دوره حساس به مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین والدین و معلمین باید وقت و انرژی زیادی در این دوره برای فرزندان خود صرف کنند.

یکی از مشکلات و بحران هایی که دختران در دوران دبیرستان با آن برخورد می کنند گرایش به جنس مخالف است اگر والدین بدون اطلاع و آگاهی از نحوه برخورد در این دوران متحمل زور و خشونت شوند، نتیجه معکوس گرفته و باعث طرد شدن دختران از خانواده و گرایش بیشتر به جنس مخالف می شوند.

با توجه به حساسیت موضوع باید مطالعات و مشاوره در این زمینه صورت گرفته تا والدین با رفتار اشتباه باعث دامن زدن به تاثیرات منفی این قبیل گرایشات نشوند.

از جمله رفتارهایی که والدین در این بحران ها باید داشته باشند نزدیکی و ایجاد صمیمیت بیشتر با فرزندان است؛ درا ین صمیمیت می توان با اشاره به عواقب و تاثیرات منفی این گونه رفتارهای کنترل نشده و خارج از عرف ، فرزندان را مطلع کرد.

یکی دیگر از مشکلات روانی دختران افسردگی است. در واقع انتظارات نامعقول، اعتماد به نفس پایین، حس کنجکاوی، روحیه لذت طلبی، نگرش های غلط اجتماعی، نگرش های نابجا در مورد آینده و برخی کسالت های خفیف روانپزشکی در ذهن دختران باعث بروز انواع مشکلات روحی و روانی در بین آنها می شود.

با بیان اینکه رفتارهای دختران در سطح جامعه بر اساس انتظارات جامعه شکل می گیردرفتارها و اعمال دختران در جامعه تحت تاثیر انتظارات خانواده ها، جامعه و نگرش خود فرد شکل می گیرد و این عوامل به عنوان مهم ترین عامل شکل دهنده رفتارهای آنها است، در واقع رفتارهای دختران در جامعه ما معلول انتظارات جامعه از آنها است، البته عواملی دیگر نظیر عوامل بیولوژی و ژنتیکی نیز در بروز رفتارهای آنهاتاثیرگذار است ولی نقش عامل محیطی بسیار بارزتر از علل دیگر دخالت دارد.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل اینکه بسیاری از انتظارات جامعه از دختران بر اساس امکانات و تسهیلات آنها نیست و از طرفی دیگر دختران جامعه ما نیز می خواهند خود را به شکل مطلوب نمایان کنند در نتیجه ممکن است دست به اقدامات و رفتارهایی بزنند که باعث بروز برخی مشکلات روحی و اجتماعی نظیر سردرگمی و گم کردن نقش خود در اجتماع شوند که در نتیجه باعث افسردگی آنها شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |