پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5135 13:28 1393/06/18
لاريجاني:  ايران بدنبال امپراطوري نيست

لاريجاني: ايران بدنبال امپراطوري نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لاريجاني:  ايران بدنبال امپراطوري نيست

لاريجاني: ايران بدنبال امپراطوري نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران نه در خليج فارس و نه در خاورميانه دنبال دست نشانده نيست، اگر به نيروهاي مقاوت کمک مي‌کنيم دنبال امپراطوري نيستيم بلکه دنبال خاتمه دادن به جريان صهيونيسم در منطقه‌ايم.


به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در همايش بين‌المللي علماي اسلام در حمايت از فلسطين گفت: پس از مساله‌ي سوريه و داعش غربي‌ها هم احساس خطر کردند اما در اين شرايط کيسينجر حرف ديگري مي‌زند که "خطر ايران بيشتر از داعش است،‌ در اين سخن يک تفکر نهفته است که حضور اين تفکر و تاثير آن بر کشورهاي منطقه مي‌تواند از ايران امپراطوري بسازد".
وي ادامه داد: چه دليلي دارد که ايران دنبال امپراطوري باشد در حالي که تفکر انقلاب اسلامي ضد امپراطوري است، انقلاب اسلامي براي وحدت امت اسلامي به وجود آمد، دغدغه‌ي انقلاب اسلامي عزت مسلمانان است، انقلاب اسلامي دنبال روشنگري در دنياي اسلام براي جلوگيري از فريب خوردن مسلمانان از غرب است.
نماينده‌ي مردم قم در بخش ديگري از سخنانش گفت: امام پايه گذار بيداري اسلامي در چند دهه اخير بودند و برکات تفکر ايشان شرايط امروز خاورميانه را تحت تاثير قرار دادند.
وي ادامه داد: در اين خصوص، کتب و مطالب زيادي نوشته شده است،در جنگ‌هاي 33 روزه و جنگ غزه شرايطي که از سوي رژيم صهيونيستي تحميل شد موجب تغيير شرايط اين رژيم و تغيير شرايط فلسطينيان شد.
وي برگزاري همايش بين‌المللي علماي اسلام در حمايت از مقاومت فلسطين را يک فرصت استثنايي دانست که هميشه اين فرصت وجود نخواهد داشت.
به گفته‌ي لاريجاني، اتحاديه علماي مقاومت يکي از راههاي کمک به حل مساله‌ي فلسطين است.
وي در توضيح اين سخنانش گفت: امت‌ها بيدارند و حرکت فکر اسلامي در بين آنها بيدار است و مي‌توان از نقش علماي اسلام به بهترين شکل استفاده کرد، اگر اين ماموريت تحقق يابد هيچ گاه لباس ذلت بر تن ملت اسلام نمي‌رود.
لاريجاني در پيشنهادي خواستار آسيب شناسي و بررسي چالش‌هاي گذشته در جهان اسلام شد و افزود: بايد ديد کدام رويکردها ناجي ملت فلسطين است، کدام يک از 18 طرح سازش موفق از کاردرآمد و کدام يک از گرايش‌هاي ملي گرايي در جنگ با رژيم صهيونيستي موفق بود.
لاريجاني داستان يک قرن اخيرفلسطين را داستان پرغصه‌اي دانست که عبرت‌هاي مختلفي در خود دارد.
وي ادامه داد: در بررسي شرايط گذشته فلسطين چند نکته قابل بررسي است؛ ابتدا بايد روشن کرد که مساله‌ي فلسطين محدود به يک جغرافيايي خاص نيست، پشت تشکيل رژيم صهيونيستي نامشخص است، مساله رژيم صهيونيستي در بين دول غربي به ويژه انگليس شکل گرفت و هدف آن ساماندهي منطقه‌ي مسلمانان بود، آنان فکر مي‌کردند که اگر اتحاد جهان اسلام محقق شود اروپا منزوي مي‌شود به همين دليل طرح‌ريزي ايجاد رژيم صهيونيستي را انجام دادند.
وي ادامه داد: يک انديشمند غربي مي‌گويد اگر خاورميانه به وسيله‌ي صهيونيست‌ها در اختيار انگليس‌ها قرار بگيرد راه هموار مي‌شود، تئوري تشکيل رژيم صهيونيستي فقط بيرون راندن فلسطين از محل سکونت نبود بلکه به دليل ظرفيت ملل مسلمان بايد وضعيتي در کشورها به وجود آيد تا مانع از همبستگي و پيوستگي‌اي کشورها شود.
لاريجاني ادامه داد: نبايد عده‌اي بگويد مساله فلسطين مربوط به ملت عرب يا مسلمانان است، بلکه کل کشورهاي اسلامي شامل آن مي‌شوند،. متاسفانه گرفتار برخوردهاي تاکتيکي با مساله‌ي فلسطين هستيم، به دليل درک نادرست اين موضوع راهبردهاي نادرستي اتخاد شده است و برخي از کشور گشايي ها در خاورميانه به بستري براي نفوذ غرب در خاورميانه مبدل شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با نقد جريان‌هاي ملي‌گرا گفت: اين جريان‌ها اگر در طول تفکر اسلامي قرار بگيرند مي‌توان بين امت اسلام اتحاد به وجود آورد، در غير اين صورت اثر گذاري‌شان برعکس مي‌شود؛ گرايش‌هاي ملي‌گراي دست ساز در عمل نتوانستند مساله فلسطين را حل کنند، حتي ملي گرايي رضا شاه و آتاتورک موجب گسترش تفرقه در جهان اسلام شد.
نماينده مردم قم ادامه داد: فقط ناصر و مصدق توانستند حکومت‌هاي ملي به وجود آورند که البته دوره‌اي کوتاهي عمر کردند.
لاريجاني با بيان اينکه تاريخ گذشته نشان مي‌دهد که لشگرکشي ها عامل نفوذ بيشتر غرب در جهان اسلام بوده است گفت: بايد توجه داشت امروز تجربه‌ي تاريخي از مسيرهاي پيموده شده در جهان اسلام داريم که بايد آن را به دقت بشناسيم.
به گفته‌ي لاريجاني، فقدان استراتژي درست در کشورهاي غربي متناسب با سطح تهديد ديگر عامل رفع نشدن مشکلات فلسطينيان است.
وي ادامه داد: استراتژي کشورهاي غربي تناسبي با تهديدات نداشته است، غلبه تفکر تازه عملا قدرت‌هاي کشورهاي مهم عربي را به صفر رساند، در جنگ اکتبر 1973 اعراب خوب شروع کردند و رژيم صهيونيستي غافلگير شد و کل کشورهاي اسلامي نفت را تحريم کردند ولي انور سادات به يکباره ايستاد، بين مي‌خواست از حالت نه جنگ و نه صلح خارج شود.
وي ادامه داد: سادات سازمان آزادي بخش فلسطين را دعوت کرد و خواسته آمريکا و شوروي را براي گفت و گو با حضور مصر ، اردن، رژيم صهيونيستي و فلسطين به اطلاع آنان رساند؛ نتيجه تفکر سازش سادات در بين کشورهاي اسلامي به سازش سازمان آزادي بخش فلسطين منجر شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که احياي تفکر اسلامي در منطقه و انقلاب اسلامي جان تازه‌اي به حرکات‌هاي اسلامي داد گفت: انقلاب در سال 1979 در ايران اتفاق افتاد و ايران از دست غرب خارج شد؛ انقلاب ايران از سوي يک سياست‌مدار رژيم صهيونيستي به زلزله‌اي در جهان غرب توصيف شد و موجب ايجاد موج جديدي در فلسطين شد.
وي افزود: اين که امروز مقاومت در لبنان و فلسطين تاثير زيادي بر سرنوشت خاورميانه دارد به دليل پيروي از تفکر انقلاب اسلامي است، البته نقش برخي از گروه هاي مبارز اسلامي نيز بي‌تاثير نبود ولي تاثير چنداني هم نداشت.
لاريجاني تاکيد کرد: زنده شدن جريان فکر اسلامي از ايران آغاز شد به همين دليل مشاهده مي‌کنيد که ايستادگي مردم غزه زير بمب‌باران‌ها اتفاق مي‌افتد.
نماينده‌ي مردم تهران با بيان اين که در کشورهاي اسلامي دولت‌ها يا خنثي هستند و يا مخالف حرکت ملت فلسطين هستند گفت: دراين دوره در کشورهاي اسلامي دولت‌ها يا خنثي هستند يا مخالف حرکت ملت فلسطينند؛ با وارسي شرايط منطقه به اين نکته مي‌رسيم که بلوغ سياسي در بين ملت مسلمان وجود دارد و اگر روش‌هاي سازش، ملي گراي ساختگي و معامله با رژيم صهيونيستي نتيجه‌ بخش نبوده است اماد اين تفکر اسلامي ملت‌هاي مسلمان است که در برابر رژيم صهيونيستي مقاومت کردند؛ البته سرکوب انقلاب‌هاي اسلامي و ايجاد بحران‌هاي داخلي درون کشورهاي اسلامي براي تحليل بردن انرژي ملل مسلمان از سوي غرب دنبال مي‌شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، جريان‌هاي تکفيري را براي اسلام و مسلمانان دانست وافزود: با شکل يافتن جريان‌هاي تکفيري بر سر اسلام و مسلمانان بلا نازل کرد، تجاوز به زنان و قتل عام انسانها موجب وهن اسلام است.
نماينده مردم قم با اشاره به تغيير شرايط خاورميانه گفت: به همان ميزان که شرايط دنياي اسلام به ويژه پس از جنگ اخير در سوريه و غزه تغيير کرده، بايد قبول کرد که مکر و حيله در دنياي غرب نيز تغيير مي‌کند؛ پس از مسائل سوريه و داعش غربي‌ها هم احساس خطر کردند اما يک سياستمدار کهنه‌کار امريکايي خطر ايران را بيشتر از داعش معرفي مي‌کند؛ او معتقد است داعش يک گروهک سياسي است، اما ايران يک جريان فکري در جهان اسلام است که در پي امپراطوري است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان اظهار داد: در شطرنج دشمن بازي نمي‌کنيم و دنبال بازي‌هاي کوچک و تاکتيکي نيستيم، انقلاب اسلامي يک راه است و همانا راه سربلندي جهان اسلام است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |