پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 128507 14:13 1399/10/20
قیمت گوشت در هفته های گذشته تحت تاثیر گرانی قیمت مرغ افزایش یافت

قیمت گوشت در هفته های گذشته تحت تاثیر گرانی قیمت مرغ افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت گوشت در هفته های گذشته تحت تاثیر گرانی قیمت مرغ افزایش یافت

قیمت گوشت در هفته های گذشته تحت تاثیر گرانی قیمت مرغ افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، مشاهدات بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت مرغ که در چند روز گذشته رکوردهای جدید گرانی را ثبت کرده بود با عقب نشینی حتی پایین تر از نرخ مصوب دولتی به فروش می‌رود قیمت گوشت افزایش جزئی داشته و در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر متفاوت است، قیمت انواع ماهی به ویژه وارداتی بسیار بالاست، قارچ هم که در بین محصولات پروتئینی دسته بندی می‌شود، نسبت به هفته گذشته روند صعودی داشته است.

* قیمت مرغ کنترل شد
گزارش میدانی از مناطق مختلف تهران حاکی است، قیمت مرغ این محصول پرمصرف در سبدکالای مردم به کیلویی 19500 تومان در منطقه 19 تهران به فروش می رسد و فراوان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. گزارش خبرنگار فارس از دیگر مناطق هم حاکی است که بعضا قیمت به کیلویی 17500 تومان هم کاهش یافته است، این قیمت‌ها نسبت به نرخ مصوب دولتی 20 هزار و 400 تومان، بسیار پایین تر است. قیمت مرغ در هفته های اخیر به یک‌باره افزایش یافت و به کیلویی 40 هزار تومان رسید از آنجایی که این کالا در سبد خانوارها به ویژه در سالهای اخیر جای خوبی برای خود باز کرده باعث نگرانی بین مردم شد. سرانه مصرف مرغ در ایران بر اساس آخرین آمارها 25 کیلوگرم است که به گفته مسئولان اخیرا این رقم به 30 کیلوگرم هم رسیده که نسبت به آمارهای جهانی بعضا تا دو برابر است.

*فروش قطعات مرغ به قیمت های بالاتر بر خلاف هشدار سازمان های نظارتی
بررسی ها نشان می‌دهد که در اکثر مغازه ها و فروشگاه‌ها قطعات مرغ از قبیل فیله، سینه، ران، جگر و دیگر موارد به قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش می‌رود، قیمت این قطعات تا کیلویی 40 هزار تومان هم می‌رسد که بیش از دوبرابر قیمت مرغ است. بارها مسئولان نظارتی به این تخلفات فروشندگان مرغ هشدار داده‌اند، اما چون قیمت مصوب برای این قطعات وجود ندارد آنها همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند و ظاهرا دست ماموران نظارتی هم برای مقابله و کنترل اینها خالی از هر گونه مصوبه و مجوز نظارتی است. با اینکه قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب دولتی رسیده، اما هر کیلو فیله مرغ 40هزار تومان به فروش می‌ رسد که بیش از دو برابر قیمت مرغ است،سینه کبابی 34500 تومان، کمر مرغ 30 هزار تومان، کتف و بال 25 هزار تومان به فروش می رود، بقیه قطعات مرغ هم قیمت های گرانتری دارند.در حقیقت فروشندگان مرغ در سایه بی نظارتی و یا نبودن مصوبه روشن با تخلف و گرانفروشی قطعات مرغ به دنبال سود بیشتری هستند.

*افزایش قیمت گوشت
قیمت گوشت در هفته های گذشته تحت تاثیر گرانی قیمت مرغ و روان شدن بخشی از تقاضا به این سمت، تا حدودی افزایش یافته بود اما با برگشتن قیمت مرغ هنوز این محصول پروتئینی مهم در سبد خانوار مردم از قیمت‌های خود بر نگشته است هر کیلو قیمت ران و دست گوشت گوساله به قیمت 108 هزار تومان و قیمت ران گوساله 120 هزار تومان به فروش می رود، قیمت گوشت چرخ کرده هم در مغازه و فروشگاه ها متفاوت و از کیلویی 85 تا 100 هزار تومان عرضه می شود. گوشت گوسفندی هم همچنان بالاست و کیلویی 145 هزار تومان به فروش می رسد.

منصور پوریان رئیس تامین دام کشور گفت: دام سنگین و سبک کشور به اندازه ای زیاد است که ما تقاضای صادرات داریم، هیچ گونه کمبودی در داخل وجود ندارد.


وی در پاسخ به دلیل بالا بودن این قیمت ها گفت: مهمترین دلیل وجود دلالی و واسطه گری و عدم نظارت بر آنها است، شورای تامین دام بارها خودش به صورت مستقیم و بی واسطه برای خرید دام و عرضه به کشتارگاه ها اقدام کرده و تاثیر خوبی هم داشته است اما باید این کار در سطح کشور کنترل شود.

پوریان مسئله گرانی خوراک دام و طیور را هم عامل دوم گرانی عنوان کرد که دولت باید تلاش کند قیمت های کاذب و بازار سیاه شکل گرفته را کنترل کند.

وی با بیان اینکه قیمت دام زنده ای که دامدار می فروشد 35 تا 45 هزار تو ومان است گفت: بر اساس عرفی که شاید صدها سال بین مردم رایج است قیمت گوشت باید دو برابر دام زنده باشد اما قیمت های فعلی بازار بسیار فاصله دارد و نشان می دهد که هیچ نظارتی وجود ندارد.

*سوء ا ستفاده برخی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ از شرایط کرونا و فروش اینترنتی به قیمت بالا به مردم
گزارش نشان می‌دهد که یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای در منطقه 19 تهران و با سوء استفاده از وضعیت کرونا و عدم استقبال مردم از خریدهای حضوری،با تبلیغات گسترده تخفیف خرید اینترنتی در حقیقت پول از جیب مردم بر می دارد.

این فروشگاه بزرگ که هزینه های زیادی را در سایت ها و خبرگزاری ها برای تبلیعات صرف کرده است،با افزودن به قیمت های اصلی و تخفیف دوباره در حقیقت محصول را به قیمت واقعی خود یا بعضا بیشتر به صورت اینترنتی به فروش می رساند اما مردم به خاطر رعایت مسائل قرنطینه و خارج نشدن از منزل مجبور به این خریدها هستند البته برخی هم به خاطر درگیری های کاری این روزگار این نوع خریدها را ترجیح می دهند.

یکی از این فروشگاه های زنجیره ای قیمت گوشت را 15 هزار تومان بیشتر از قیمت بازار برچسب زده که با تخفیف به همان قیمت بازار عرضه می کند.

قیمت بالای ماهی به ویژه وارداتی تیلاپیا
ماهی تیلاپیا که وارداتی است به کیلویی 115 هزار تومان به فروش می رود، درسالهای گذشته این ماهی را به رغم اینکه ایران جایگاه نخست تولید جهان در ماهی قزل آلا و جایگاه مناسبی در تولید سایر محصولات دریایی دارد وارد کردند. ماهی تیلاپیا در سالهای مختلف مخالفانی داشت نخست اینکه برخی به دلیل لجن خوار و همه چیز خوار بودن آن می گفتند مشکل شرعی دارد، دوم اینکه کارشناسان محیط زیست آن را برای گونه های دیگر آسیب زا می دانستند.

بنابراین تولید در داخل صورت نگرفت اما این ماهی همچنان وارداتی باقی ماند تا در کشور به چندین برابر ماهی های داخلی خودمان عرضه شود. قیمت ماهی قزل آلا هم کیلویی 44 هزار تومان است که اگرچه پایین نیست اما حداقل کمتر از نصف ماهی و ارداتی تیلاپیا است.

مردم چه می گویند؟
یک خانم جوان در حال خرید از یک فروشگاه زنجیره ای در منطقه 19 تهران گفت: قیمت ها آنچنان بالا است که مردم معمولی قدرت خرید ندارند، این وضعیت برای بی سرپرستان و بد سرپرستان هم بسیار اسفناک است که اگر افراد خیر برای آنها کمک نکنند قادر به خرید گوشت شاید تا ماهها نباشند بایدقیمت ها کنترل شود و مردم کمتر تحت فشار باشد. همه محصولات گران شده است قیمت مواد شوینده و چای سر به فلک کشیده، اما مردم برای تامین نیازهای اولیه غذایی خود حداقل به خاطر بچه های خودشان مجبورند خرید کنند، ولی دخل و خرج آنها با هم نمی خواند.

یک آقای میانسال دولت را مقصر این گرانی ها می‌داند و می گوید: دولت اگر بخواهد می تواند ارزانی کند چطور توانست مرغ را در کمتر از دو هفته به قیمت قبل برگرداند اما بقیه کالاها را نمی تواند، سوء مدیریت در بین مسولان است و به فکر مردم باید باشند. نارضایتی از قیمت های گران بازار، بین مردم موج می زند و این محدود به محصولات پروتئینی نیست و از میوه گرفته تا دیگر محصولات ضروری خانوارها وجود دارد آنها می گویند اگرچه برخی از این افزایش ها تحت تاثیر شرایط تحریم و مسائل کرونا است اما سهم اینها بسیار اندک است، سوء مدیریت در این گرانی و نابسامانی های بازار بسیار دخیل است که باید مسئولان فکری برایش بکنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |