پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 116899 23:08 1399/08/03
قیمت گذاری زغال سنگ عادلانه است

قیمت گذاری زغال سنگ عادلانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت گذاری زغال سنگ عادلانه است

قیمت گذاری زغال سنگ عادلانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

چند گروه در بازار سرمایه هستند که می توان گفت همیشه در جدال بوده اند که مهمترین آن گروه سنگ آهن و فولادی ها است. جدال این دو گروه بازار سرمایه به دبحث قیمت گذاری است.

به گذاری جهان اقتصاد، شرکت های زغال سنگ در یک سال اخیر ادعا دارند که محصولاتشان را به قیمت بسیار ارزان به شرکت های فولادی به فروش می رسانند و خواهان تغییر معادله نرخ گذاری برای فروش محصولاتشان هستند. در این جا چند نکته حائز اهمیت است. اول این که کیفیت زغال سنگ های داخلی پایین است و فولاد سازان همیشه از این موضوع گلایه مند بودند. با توجه به این که کیفیت زغال سنگ های داخلی بسیار پایین است، قیمت آن هم پایین است، در نتیجه بازده بسیار کمی به تولید کنندگان می رسد.

دوم این که قیمت پایه زغالسنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان است. بنابراین با افزایش قیمت شمش فولاد، قیمت زغال سنگ نیز افزایش خواهد یافت.

اما در مورد ادعای ارزان فروشی شرکت های زغال سنگ باید گفت که در سال های 94 ، 95 و 96 قیمت گذاری گاز عادلانه بوده است چرا که کشور ما دومین تولید کننده گاز در جهان هستیم و نمی توانیم قیمت گذاری گاز کشورمان را با دیگر کشور های دنیا مقایسه کنیم و در این سه سال همه کارشناسان بر عادلانه بودن قیمت گاز تاکید می کردند. لازم به ذکر است که به طور میانگین ۹۵ درصد از انرژی فولاد ساز ها سوخت جامد (عمدتا زغال‌سنگ)، ۳ تا ۴ درصد از سوخت گازی و یک تا ۲ درصد از طریق سوخت مایع تامین می‌شود. بنا براین قیمت زغال سنگ و گاز بر سود آوری فولاد ساز ها بسیار تاثیر گذار است.

با توجه به این که نرخ دلار نیمایی به 23 هزار تومان رسیده است و قیمت دلار زمان فعلی با سال های 94 تا 96 متفاوت بوده است. اگر نرخ گاز صارداتی ان زمان که 4 سنت بوده است را به دلار امروز تبدیل کنیم متوجه خواهیم شد که نرخ گار کمتر از ده درصد به سود خالص شرکت های بورسی اثر دارد. به نوعی میتوان گفت این ده درصد تاثیر بسیار ناچیزی بر شرکت های بورسی دارد.

اما در بحث قیمت گذاری سنگ آهن، با توجه به این که قیمت گذاری شمش فولاد حدود 400 دلار است و سنگ آهن را با 16 درصد شمش فولاد قیمت گذاری می کنیم که 64 دلار می شود. اما سنگ آهن تحویلی کشور چین حدود 120 دلار است، زیرا فروش به چین به صورت اکسپو انجام می شود. یعنی تحویل درب کارخانه است و اضافه کردن هزینه های حمل و همچنین عوارض صادرات به نرخ 64 دلار همان قیمت100 تا 120 دلار به دست می آید. بنابراین شرکت های فولادی برای پرداخت هزینه زغال با نرخ 64 دلار تا 74 دلار به شرکت های زغال سنگ عدد کاملا عادلانه ای حساب می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |