جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 192941 11:28 1401/06/06
قیمت نفت سال آینده گران تر می شود؟

قیمت نفت سال آینده گران تر می شود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت نفت سال آینده گران تر می شود؟

قیمت نفت سال آینده گران تر می شود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، قیمت‌های نفت از ابتدای اوت تا هفته جاری، با هراس سرمایه گذاران از نابودی تقاضا، نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در اروپا و آمریکا و نمایان شدن نشانه‌های کندی رشد اقتصادی چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، پایین ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شدند. آخرین بار روز جمعه، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۶۵ سنت افزایش، در ۱۰۰ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۴ سنت افزایش، در ۹۳ دلار و شش سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در طول معاملات جمعه، یک دلار کاهش و افزایش داشتند.

بعضی از تحلیلگران می‌گویند اگر رکود عمیقی که باعث ریزش تقاضای جهانی برای نفت خواهد شد، روی ندهد، قیمت‌ها در اواخر سال و ابتدای سال میلادی آینده، افزایش پیدا خواهند کرد. اکثر تحلیلگران به ظرفیت مازاد تولید محدود در میان تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا و تولیدکنندگان اوپک پلاس به عنوان عامل اصلی تاثیرگذار روی قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کنند؛ حتی اگر تقاضای جهانی برای نفت کمتر از میزانی که پیش بینی شده است، رشد کند.

نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت دریابرد روسیه در پنجم دسامبر هم قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد زیرا جریان تجارت نفت مانند دو ماه نخست آغاز جنگ در اوکراین، یک بار دیگر باید تنظیم شود.

در میان عواملی که برای افزایش قیمت نفت منفی هستند، مذاکرات هسته‌ای ایران دیده می‌شود که در صورت به نتیجه رسیدن، ورود حدود یک میلیون بشکه در روز نفت به بازار جهانی در مدت یک سال را به همراه خواهد داشت.

با این حال هفته جاری عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و بزرگترین عضو اوپک است، اعلام کرد اوپک پلاس آماده است تولید نفت را برای اصلاح کاهش اخیر قیمت که تحت تاثیر نقدینگی ضعیف در بازار معاملات آتی و نگرانی‌های اقتصادی روی داده است، کاهش دهد. همچنین برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در اوت به پایان می‌رسد و با پایان آزادسازی نفت از این ذخایر، عرضه به بازار در آستانه زمستان محدود می‌شود در حالی که نیروگاه‌ها در اروپا و آسیا به دلیل گرانی کم سابقه قیمت گاز طبیعی، از مصرف گاز به نفت روی آورده‌اند.

کندی رشد اقتصادی و احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران، قیمت‌ها را پایین می‌برد اما سوئیچ از گاز به نفت، آمادگی اوپک پلاس برای کاهش مجدد تولید نفت، ظرفیت مازاد تولید بسیار اندک و پایان برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و ادامه انضباط مالی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، همگی عوامل مثبتی برای قیمت‌های نفت به شمار می‌روند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند رکود ملایم، ممکن است روی رشد تقاضا برای نفت تاثیر نگذارد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: اوپک پلاس، انعطاف پذیری لازم و راه‌هایی برای رویارویی با چالش‌ها دارد.

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: بازار معاملات آتی نفت گرفتار دور باطل خود ساخته نقدینگی بسیار اندک و نوسان بسیار شدید شده است و هزینه مدیریت ریسک برای فعالان بازار را گران کرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: قیمت‌ها بر اساس اخبار بدون مدرک که درباره نابودی تقاضا وجود داشته و سردرگمی درباره تحریمها، بایکوت و سقف قیمت که از سوی آمریکا برای نفت روسیه پیشنهاد شده است، سقوط کرده است. در این بین، ریسکهای اختلالات عرضه بالا و ظرفیت مازاد تولید جهانی بسیار اندک مانده است.

شاهزاده عبدالعزیز با بیان این که توافق جدید میان شرکای اوپک پلاس پس از سال ۲۰۲۲، به مدیریت این وضعیت کمک خواهد کرد، گفت: بزودی کار روی توافق جدید پس از سال ۲۰۲۲ را آغاز می‌کنیم و با این اظهارات، سیگنال قوی به بازار فرستاد که اوپک پلاس همچنان به مدیریت عرضه نفت ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر رکود به تقاضای جهانی برای نفت آسیب شدیدی وارد نکند، قیمت نفت ممکن است به روند صعودی خود ادامه دهد زیرا بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، کاهش جدید تولید اوپک پلاس را جبران خواهد کرد و همزمان، صادرات نفت روسیه هم با اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا، ممکن است کاهش پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |