جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 114078 18:28 1399/07/11
قیمت نفت تحت تاثیر بیماری سیاستمداران

قیمت نفت تحت تاثیر بیماری سیاستمداران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت نفت تحت تاثیر بیماری سیاستمداران

قیمت نفت تحت تاثیر بیماری سیاستمداران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کاهش قیمت نفت در پی مثبت شدن تست کرونای ترامپ

'گلناز پرتوی مهر -در چند ماه اخیر که بیماری کرونا در کل جهان یکه تازی می کند و تمام بازارها تحت تاثیر این ویروس قرار دارند، بازار نفت از این قاعده مستثنی نبوده و شاید به گفته تحلیل گران، این بازار بیشتر از هر بازاری متاثر از کرونا بود چرا که طلای سیاه قبل از ورود کرونا هم حتی با توییت سیاست‌مداران رقمش تغییر می کرد چه برسد که آن سیاست گذاران کرونا را در آغوش بکشند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، تست ابتلا به کووید۱۹ دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ، بانوی اول کاخ سفید، مثبت اعلام شده است و باعث روند کاهشی قیمت نفت در جهان شد.

نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد.

به گفته تحلیلگران، قیمت نفت در برابر اخبار کووید به شدت حساس مانده است زیرا خبر مثبت بودن کرونای ترامپ، احتمال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بیش از یک ماه دیگر برگزار می شود، تقویت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در جهان به بیش از ۳۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرده که حدود دو میلیون نفر بالاتر از اواخر هفته گذشته بوده است. شمار قربانیان این پاندمی، هفته جاری از مرز یک میلیون نفر گذشت و چندین کشور محدودیتهای مقابله با شیوع بیماری را تشدید کرده و به دنبال اجرای قرنطینه بوده اند و این موضوع نگرانیها نسبت به تضعیف شدن بیشتر تقاضا برای نفت را برانگیخته است.

تقاضای جهانی برای نفت از زمان رکود سال ۲۰۰۹تا کنون اینگونه با انقباض رو به رو نشده است. وضعیت این بازار ناپایدار و سیال است و به همین خاطر پیش بینی و ارائه چشم‌اندازی بلند مدت و حتی میان مدت از آن بسیار سخت و دشوار است.

آژانس بین المللی انرژی بر مبنای داده‌های متنوعی همچون تقاضا برای سوخت حمل و نقل و داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی که از سوی «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» (OECD) منتشر شده است، چشم اندازی از آینده نفت تا پایان ۲۰۲۰ ارائه داده است. همچنین، سعی نموده است طبق روال گذشته برای میان مدت نیز یک پیش بینی از بازار ارائه کند.

در این مورد کارشناسان بر این باورند که به دنبال انقباض تقاضا در سال ۲۰۲۰ و انتظار بازگشت در سال ۲۰۲۱ رشد تقاضا به خاطر رشد کند مصرف سوخت در حمل و نقل ضعیف‌تر خواهد شد. پیش بینی‌ها حاکی از این است که بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ نرخ رشد تقاضای جهانی زیر ۱ میلیون بشکه در روز باشد.

به طور دقیق‌تر، تا سال ۲۰۲۵ میزان تقاضای جهانی نفت با نرخ رشد سالانه ۹۵۰ هزار بشکه در روز به تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه  افزایش خواهد یافت.چین و هند تقریباً نیمی از این رشد را به خود اختصاص خواهند داد.

در نهایت اینکه چشم انداز تقاضای جهانی نفت به این بستگی دارد که دولت‌ها چقدر سریع در مهار کرونا عمل کنند و  چقدر تلاش‌های آنها موثر واقع شود و اینکه بحران بهداشت جهانی تا چه حد بر فعالیت‌های اقتصادی اثر بگذارد.

از آنجایی که ویروس کرونا به عنوان عاملی بیرونی و غیر اقتصادی مهمترین فاکتور در بحران نفت است آینده به شدت به  عملکرد دولت‌ها در مقابله با آن بستگی دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |