جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 131793 19:21 1399/11/14
قیمت مسکن گرفتاردرپیچ وتاب نوسانات بازار

قیمت مسکن گرفتاردرپیچ وتاب نوسانات بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت مسکن گرفتاردرپیچ وتاب نوسانات بازار

قیمت مسکن گرفتاردرپیچ وتاب نوسانات بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد از محال بودن ثبات قیمت مسکن درکشور گزارش می دهد

فریده خدادادی- امروزه مسکن مهم ترین دارایی در سبد خانوارهاست و گرانی و تورم قيمت مسكن موجب ناخرسندی بسياري از خانواده ها شده و به خصوص آنهایی كه تاكنون موفق به تهيه مسكن نشده اند تا حدی نگران كرده است. تغییراتی که در قیمت مسکن به وجود آمده، از یک سو افراد را ثروتمند کرده و از سوی دیگرافت قیمت موجب متضررشدن افرادی در این حوزه شده است که ممكن است اثرات مخربی بر نرخ رشد اقتصادی برجای گذارد.

به گزارش جهان اقتصاد، در سال های اخیر بازار مسکن شاهد نوسان های مستمر و گاهی شدید بوده است. تغییرات قیمت مسکن به عوامل مختلفی از جمله  نرخ تورم، قیمت بازار بورس، قیمت زمین، هزینه ساخت، اعتبارات بانکی و... بستگی دارد. این عوامل که بر قیمت مسکن تأثیرگذارهستند به همان میزان که برای خانواده‌ها مهم هستند، باید برای برنامه‌ریزان شهری، سازندگان، حرفه­های مربوط به داد و ستد املاک و تأمین کنندگان منابع مالی نیز دارای اهمیت باشد زیرا تامین مسکن مناسب برای شهروندان، کنترل بازار مسکن و نظارت بر قیمت‌ها از وظایف اصلی دولت‌ها است.

مسکن از دیدگاه برخی صاحبنظران، یک کالای اقتصادی است و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به‌طور مستقیم اشتغال و درآمد ملی را تحت تأثیر قرار می­دهد. همچنین مسکن از دیدگاه اجتماعی برآورد کننده یک نیاز اجتماعی است؛ بنابراین بررسی تحولات بخش مسکن و سیاست‌ها و رویکردهای اتخاذشده مربوط به آن  تبیین‌کننده وضعیت این بخش است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

خبرنگار جهان افتصاد برای اطلاع از وضعیت قیمت بازار مسکن با فردین یزدانی، کارشناس و پژوهشگراقتصاد مسکن به گفت و گو پرداخته است، که در ادامه به آن پرداخته می شود.

فردین یزدانی، کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: عوامل متعدادی از قبیل بی ثباتی، رشد نقدینگی، تقاضا برای اداره دارایی، هزینه های مصالح، قیمت زمین و... در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار است.

وی افزود: قیمت مسکن در سال آینده قابل پیش بینی نیست که به چه صورت تغییر می کند و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. به طور مثال اگر تورم در بخش مصالح ساختمانی تداوم پیدا کند، هزینه تمام شده مسکن نیز افزایش می یابد و به نوعی رشد آن ادامه پیدا می کند.

** بازار مسکن  در آینده پر نوسان است

این کارشناس حوزه مسکن افزود: اگر بحران اقتصادی به وجود آید که تقاضا برای  دارایی زمین و مسکن را افزایش دهد، مجدد همین مسایل اتفاق می افتد یعنی  بازار مسکن پر نوسان خواهد بود اما اکنون به نظر نمی رسد، شوک آنچنانی بر قیمت ها وارد شده باشد. منظور از شوک این است که بیش تر از نرخ تورم افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این که قیمت دارایی ها بیش تر از نرخ تورم افزایش پیدا کند، بعید است اما به طور قطع با توجه به روند نرخ تورم، افزایش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود البته مانند سال گذشته نخواهد بود.

وی با اشاره به تغییرات قیمت مسکن در سال گذشته گفت: سال گذشته گاهی افزایش صد درصدی قیمت مسکن را شاهد بودیم  وبه طور ناگهانی تقاضا برای دارایی مسکن افزایش پیدا کرد و اکنون به دلیل افزایش بیش از حد قیمت مسکن معاملات در این بخش راکد شده است و در شرایط رکود معاملاتی، افزایش قیمت با نرخ های بالای 50 درصد را نمی توان انتظار داشت زیرا تقاضا نیز آن طور که باید با کشش قابل توجهی همراه نیست.

***چشم انداز قیمت مسکن افزایشی است

این پژوهشگر اقتصاد مسکن گفت: چشم انداز قیمت مسکن در آینده با نرخی کمتر از تورم یا حداکثر مساوی تورم و افزایشی خواهد بود اما مشابه سال های گذشته نیست.

به گفته یزدانی، هرزمانی که بتوان به ثبات قیمت در کل اقتصاد و متغیرهای اقتصادی دست پیدا کرد، می توان گفت ثبات قیمت مسکن  حاصل می شود. هنگامی که نقدینگی افزایش پیدا می کند، این نقدینگی به دنبال مفر دارایی است و مستغلات هم یکی از مفرها است و به دنبال آن قیمت افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند، هزینه تمام شده نیز بالا می رود و به افزایش قیمت منجر می شود بنابراین نمی توان یک بخش اقتصادی را ثابت نگاه داشت تا سایر بخش ها در راستای افزایش قیمت با یکدیگر رقابت کنند بنابراین ثبات قیمت مسکن به متغیرهای اقتصادی وابسته است.

بررسی موارد فوق نشان می دهد، نوسانات قیمتی از مهم ترین چالش های اقتصادی بخش مسکن محسوب می شود. برای ثبات بازار مسکن در این قسمت لازم است، سیاست های کنترلی از سوی مسئولان اتحذ شود تا بتوان شاهد عرضه بهتر واحدهای مسکونی برای تمامی اقشار و کنترل هزینه های ساخت مسکن بود اما باید بررسی کرد آیا تاکنون این سیاست ها اعمال شده است یا چه میزان بر کنترل نوسانات اخیرقیمت مسکن موثر بوده است!



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |