پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 165629 08:20 1400/09/24
قیمت مسکن در تهران با مشوق جدید بانکی

قیمت مسکن در تهران با مشوق جدید بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت مسکن در تهران با مشوق جدید بانکی

قیمت مسکن در تهران با مشوق جدید بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، با تصمیم بانک مسکن، هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق گواهی حق تقدم به همراه وام جعاله به نصف کاهش پیدا کرد. این تصمیم در نگاه اول امیدواری برای افزایش قدرت خرید، رشد نسبی معاملات و رونق بازار مسکن را ایجاد کرد؛ هرچند بانک مسکن حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات مذکور را که در حالت معمول ۱۲ سال است برای این نوع  وام به ۸ سال کاهش داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقساط ماهیانه این تسهیلات حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

هم‌اکنون سوال این است که با وام ۴۸۰ میلیون تومانی در چه مناطقی از تهران می‌توان خانه خرید؟ در حال حاضر کمترین متوسط قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که به طور مثال برای یک آپارتمان ۵۰ متری باید ۷۲۵ میلیون تومان هزینه کرد.

آپارتمان ۴۱ متری در بریانک ۶۳۰ میلیون تومان

اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که با نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان در بعضی محله‌های جنوبی تهران، آپارتمان خرید. به طور مثال روز ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در محله بریانک واحدی ۴۱ متری، ۱۵ سال ساخت، طبقه سوم، دارای انباری، بدون پارکینگ و آسانسور به مبلغ ۶۳۰ میلیون تومان آگهی شده است. در واقع وام ۴۸۰ میلیون تومانی ۷۶ درصد قیمت این  خانه را پوشش  می‌دهد.

در محله یافت‌آباد یک واحد ۴۳ متری ۱۰ ساله در طبقه اول، با پارکینگ و انباری، بدون آسانسور به قیمت پیشنهادی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که ۴۸۰ میلیون تومان از این مبلغ را وام اوراق پوشش می‌دهد و بنا به ادعای فروشنده ۱۲۰ میلیون تومان نرخ رهن این واحد است.

چگونگی خرید آپارتمان در تهران با مشوق جدید بانکی

احتمال  افزایش ۱۰ درصدی معاملات در کوتاه مدت

کارشناسان معتقدند در صورتی که قیمتها در بازار مسکن افزایش پیدا نکند، رشد معاملات مصرفی از طریق دریافت وام اوراق در کوتاه مدت می‌تواند به افزایش حدود ۱۰ درصدی معاملات منجر شود. در واقع تصمیم بانک مسکن که در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک اتخاذ شد می‌تواند اثری هرچند اندک بر رونق بازار مسکن بگذارد.

مطابق بخشنامه اخیر بانک مسکن، زوجین تهرانی می‌توانند برای خرید یک واحد مسکونی کمتر از ۲۵ سال ساخت تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید اوراق به همراه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله از طریق خرید ۴۸۰ فقره برگه اوراق تسه دریافت کنند. پیش از این برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی می‌بایست ۹۶۰ فقره برگه اوراق خریداری می‌شد. با این تصمیم در واقع هزینه دریافت وام به نصف کاهش پیدا می‌کند.

قیمت هر برگ تسه ۲۸۰۰ تومان افزایش یافت

این بخشنامه تنها پس از یک روز متوسط قیمت هر برگ اوراق مسکن را ۲۸۵۳ تومان در بازار افزایش داد و از ۱۱۰ هزار تومان در روز ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ به ۱۱۲ هزار و ۸۵۳ تومان در روز ۲۴ آذرماه رساند. پس از این تصمیم امتیاز تسه آبان ۱۴۰۰ که تا روز قبل ۱۰۸ هزار و ۵۵۲ تومان بود به ۱۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان افزایش پیدا کرد.

۸۰ درصد ارزش ملک نباید از مبلغ تسهیلات کمتر باشد

اما با توجه به نرخ متوسط اوراق تسه، زوجین  تهرانی برای دریافت امتیاز تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق مسکن باید به طور میانگین ۴۸۰ فقره اوراق ۱۱۲ هزار و ۸۵۳ تومانی خریداری و بدین ترتیب ۵۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۴۰ تومان هزینه کنند. بر اساس هزینه‌های قبل از بخشنامه بانک مسکن، این مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان بود. نکته دیگر این‌که ۸۰  درصد ارزش ملک که توسط کارشناس بانک تعیین می‌شود نباید کمتر از مقدار تسهیلات باشد. در غیر این صورت حداکثر معادل ۸۰ درصد ارزش ملک تسهیلات پرداخت می‌شود.

اقساط ماهیانه وام ۴۰۰ میلیون تومانی اوراق خرید مسکن با نرخ سود ۱۷.۵ درصد برای زوجین تهرانی ۶ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان است که باید طی ۱۲ سال بازپرداخت شود. قسط وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله نیز ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان است که طی ۵ سال بازپرداخت خواهد شد.

اما مطابق بخشنامه  اخیر، تسهیلات اوراق خرید مسکن باید ظرف ۸ سال و وام جعاله ظرف ۵ سال تسویه شود که به افزایش مبلغ اقساط می‌انجامد و می‌تواند جذابیت این وام را کاهش دهد.

اقساط وام تقریبا ۹.۸ میلیون تومان است

با اینکه هنوز جزئیات مبلغ اقساط ماهیانه وام اوراق مسکن پس از تصمیم جدید اعلام نشده، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که قسط وام خرید مسکن از محل اوراق ممتاز با مدت بازپرداخت ۸ ساله حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که با قسط ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومانی وام جعاله به حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی مسکن توانایی پرداخت اقساط ماهیانه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را ندارند و عملا از چرخه  دریافت این تسهیلات حذف می‌شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |