پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 119811 10:24 1399/08/25
قیمت شیر تغییر نکرده است

قیمت شیر تغییر نکرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت شیر تغییر نکرده است

قیمت شیر تغییر نکرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، محمدرضا بنی طبا در پاسخ به این سوال که آیا قیمت شیر در روزهای اخیر افزایش یافته است یا خیر؟ اظهار کرد: ۱۰ محصول لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر معمولی) که ۸۰ درصد تولیدات کارخانه ها را تشکیل می دهد توسط دولت قیمت گذاری می شوند و کارخانه‌های لبنیاتی اجازه ندارند در قیمت این محصولات دست ببرند و نهادهای نظارتی نیز ناظر بر عملکرد کارخانه‌ها هستند.

اما قیمت‌گذاری محصولاتی که بر روی آنها فرآوری خاص تری انجام می شود مانند ماست های پرچرب یا با طعم های مختلف، بستنی، شیرهای بدون لاکتوز، حاوی ویتامین دی یا شیر های ESL (شیر فراپاستوریزه) و پنیرهایی که فرآوری خاصی بر روی آنها انجام شده بر عهده کارخانه ها آن هم براساس سود و زیان و هزینه تمام شده تولید است.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه شرکت ها در این ۱۰ محصول لبنیاتی که مشمول قیمت گذاری دولتی هستند، زیان می بینند وتحت فشار هستند چون قیمت های مصوب هزینه تمام شده تولید را پاس نمی کند، اما قیمت ها را تغییر نداده اند و فشاری که درحال حاضر گریبان گیر شرکت ها شده است ناشی از سیاست گذاری اشتباه در این بخش است.

سخنگوی صنایع فرآورده های لبنی اضافه کرد: در مصوبه ستاد تنظیم بازار در ۲۶ شهریورماه مشخصا اعلام شد که با توجه به افزایش قیمت شیرخام، افزایش قیمت لبنیات سریعا در دستور کار قرار گیرد، اما با گذشت بیش از دو ماه از این مصوبه هنوز هیچ خبری از اصلاح قیمت شیرخام و به تبع آن محصولات لبنی پر مصرف نیست.

ستاد تنظیم بازار با وجود اینکه مستندات مربوط به افزایش هزینه تولید را در اختیار دارد و از شرایط سخت تولیدکنندگان آگاه است هنوز به تصمیم گیری نرسیده که امیدواریم هرچه زودتر به جمع بندی و تصمیم برسند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر خام به بیش از ۴۰۰۰ تومان و همچنین افزایش هزینه های تولید در محصولات پتروشیمی، حمل و نقل و… واقعیت هایی است که ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت جهاد از آن آگاهی دارند و از آنها درخواست کرد که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |