پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 161631 12:13 1400/08/24
قیمت سیب زمینی 12 هزار تومان شد

قیمت سیب زمینی 12 هزار تومان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت سیب زمینی 12 هزار تومان شد

قیمت سیب زمینی 12 هزار تومان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، مصطفی دارایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایشی صادرات سیب‌زمینی باعث بالا رفتن نرخ این محصول شده است؟ گفت: فعالان توزیع محصولات هیچگاه خواهان توقف روند صادرات نیستند چراکه کشور برای ادامه حیات اقتصادی خود به ارز نیاز دارد. اما ادامه صادرات باید مشروط به تامین تقاضای داخلی باشد.

وی ادامه داد: من 4 ماه پیش زمانی‌که قیمت سیب‌زمینی در میدان کیلویی 4 هزار تومان شد به مسئولان هشدار دادم که اگر نحوه توزیع این محصول رصد نشود بدون تردید شاهد افزایشی شدن نرخ آن خواهیم بود. من این روزها را پیش‌بینی می‌کردم. قیمت سیب‌زمینی 24 آبان در میدان تره‌بار به کیلویی 8 هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی هیچگاه متوقف نشد، تصریح کرد: این محصول به کشورهای ازبکستان، ارمنستان و عراق صادر می‌شد و امروز نیز صادرات آن ادامه دارد. به نظر من اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ این محصول به انبار کردن آن برمی‌گردد انبارهای همدان، اردبیل و کرمانشاه مملو از سیب‌زمینی شده است.

وی با اشاره به دپو محصولات از سوی دلالان، گفت: دلال‌ها با کاهش عرضه قیمت محصولات را تعیین می‌کنند از این‌رو باید مانع جولان دلال‌ها در بازار شویم نه اینکه روند صادرات را متوقف کنیم. در حال حاضر عرضه سیب‌زمینی در بازار به یک سوم رسیده است بدون تردید با این میزان عرضه شاهد افزایش نرخ این محصول خواهیم بود.

دارایی‌نژاد تولید سیب‌زمینی در سال جاری را حدود 5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: اگر مانع توزیع این محصول در بازار شوند بدون تردید توان مردم برای خرید آن کاهش پیدا می‌کند.

وی با انتقاد این سخن که برخی بر این باورند که ما می‌توانیم در 4 فصل سیب‌زمینی تولید کنیم، بیان کرد: تضمینی وجود ندارد که سیب‌زمینی که دی ماه در جنوب کشور به‌عمل می‌آید یخ نزند.

به گفته این فعال اقتصادی، میدان از سوی بازرسان رصد می‌شود تا شاهد افزایشی شدن بیشتر نرخ این محصول نباشیم اما اگر عرضه آن کاهش پیدا کند تردید نداشته باشید که این نظارت‌ها هم نمی‌تواند چندان موثر باشد.

وی بابیان اینکه میدانی‌ها می‌توانند نرخ‌ها را کنترل کنند، گفت: تولید مرکبات در استان مازندران به 2 میلیون و 600 هزار تن رسیده است. عرضه پرتقال در میدان قابل توجه شده و قیمت آن در  میدان بین 8 تا 13 هزار تومان شده است. 13 هزار تومان قیمت پرتقال صادراتی وکیوم شده است وگرنه قیمت پرتقال فله‌ای کیلویی 8 هزار تومان است.

دارایی‌نژاد با اشاره به بالا رفتن هزینه تولید کشاورزان، گفت: هزینه سم، کود، بذر، کرایه حمل، سردخانه و.... 100 درصد افزایش یافت؛ پس اگر صادرات صورت بگیرد در واقع به کشاورزان کمک کردیم.

رییس اتحادیه بار فروشان در پاسخ به این پرسش که نرخ واقعی سیب‌زمینی کیلویی چند است؟ بیان کرد: نرخ بالای 6 هزار تومان در میدان معقول نیست. اگر در میدان این محصول 6 هزار تومان خرید و فروش شود بدون تردید در واحدهای صنفی کیلویی 9 هزار تومان خواهد شد. وقتی قیمت سیب‌زمینی در میدان 8 هزار تومان باشد در بازار نرخ آن به 12 هزار تومان می‌رسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خرید سیب‌زمینی کیلویی 12 هزار تومان از توان مردم خارج است مسئولان حداقل راضی باشند که مردم سیب‌زمینی بخورند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |