جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 146163 13:39 1400/04/05
قیمت خودرو تغییری نکرد

قیمت خودرو تغییری نکرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت خودرو تغییری نکرد

قیمت خودرو تغییری نکرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بررسی وضعیت بازار خودرو طی روز جاری نشان می‌دهد، قیمت‌ها نسبت به یک هفته پیش با فراز و نشیب‌هایی در برخی خودروها همراه است. هرچند قیمت برخی خودروها نیز تغییری نداشته و ثابت مانده است.

در بازار امروز هر دستگاه سمند LX مدل 1400 معادل 199 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس 200 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده 258 میلیون تومان معامله شد که نسبت به شنبه هفته گذشته تغییری نداشته است.

همچنین هر دستگاه پژو پارس ساده مدل 1400 معادل 236 میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته 2 میلیون تومان افت قیمت داشته است. در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز باید به افزایش قیمت یک میلیون تومانی اشاره کنیم، به طوری که این خودرو با قیمت 211 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. 

در بازار امروز پژو ۲۰۶ صندوقدار با افت 3 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش با قیمت 260 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش 5 میلیون تومانی با قیمت 385 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی با رشد قیمت یک میلیون تومانی به قیمت 292 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

در عین حال، رنو تندر90 مدل E2 معادل 335 میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان و رانا پلاس 222 میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود که تغییر قیمتی نسبت به ابتدای هفته گذشته نداشته‌اند.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به رشد قیمت 5 میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 284 میلیون تومانی آن اشاره کنیم. قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو 360 میلیون تومان و هایما s7 توربو 660 میلیون تومان است که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است.

در عین حال قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار با رشد یک میلیون تومانی به 134 میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با رشد 2 میلیون تومانی به 121 میلیون تومان و سایپا ۱۳۲ با افت 2 میلیون تومانی به 118 میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، ساینا با افت 3 میلیون تومانی معادل 143 میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی بدون تغییر معادل 129 میلیون تومان، تیبا ۲ رینگ فولادی با افت یک میلیون تومانی معادل 137 میلیون تومان، کوییک دنده‌ای با کاهش 3 میلیون تومانی معادل 150 میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بدون تغییر 790 میلیون تومان و ام وی ام 315 هاچ بک بدون تغییر معادل 265 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

* افت 21 درصدی تولید خودروسازان در اردیبهشت‌

معاملات در بازار خودرو در شرایطی راکد است که تولید خودرو طی اردیبهشت‌‌ماه با افت 21.4 درصدی روبه‌رو شده‌ است. طی دومین ماه امسال 79 هزار و 788 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل 21.4 درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت 22.1 درصدی به 73 هزار و 172 دستگاه رسید.

طی اردیبهشت امسال 36 هزار و 726 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 29 درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو 36 هزار و 610 دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت 99 با کاهش 28.3 درصدی همراه بوده است.

همچنین در اردیبهشت امسال 37 هزار و 696 دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل 15.4 درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 32 هزار و 977 دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت 99 افت 16 درصدی را تجربه کرده است.

* مقاومت قیمت‌ها در مقابل رکود معاملات

قیمت خودرو در بازار در حالی در برابر نبود مشتری و کسادی معاملات مقاومت می‌کند که در کنار کاهش تولید خودروسازان شاهد رایزنی آنها برای آزادسازی قیمت تولیداتشان نیز هستیم.

در جلسه‌ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.

در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد. 

همچنین در این نامه عنوان شده بود که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می‌دانند.

در حال حاضر و با انتخاب رئیس جمهور جدید رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت محصولاتشان ادامه دارد و باید دید دولت بعدی در این مورد چه تصمیمی می‌گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |