شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 125315 08:30 1399/09/30
قیمت برنج مازندران ارزان شد

قیمت برنج مازندران ارزان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت برنج مازندران ارزان شد

قیمت برنج مازندران ارزان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا ، طبق اعلام اتحادیه شالیکوبی داران ، حدود نیمی از برنج های موجود آماده عرضه متعلق به کشاورزان در شالیکوبی های استان طی روزهای اخیر در هر کیلوگرم ۲۰ تا ۳۰ هزار ریال نسبت به ۱۰ روز پیش کاهش یافت و بازار این محصول نیز با رونق کم می چرخد.

بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که در حال حاضر قیمت برنج طارم هاشمی و صدری که بیش از ۸۰ درصد از ارقام برنج تولیدی مازندران را تشکیل می دهد از ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار ریال در هر کیلو گرم به ۲۵۰ هزار ریال کاهش یافته است.

خبره های بازار برنج مازندران عرضه و تقاضای این محصول تولیدی داخل را طی ۱۰ روز اخیر کم رونق توصیف می کنند و می گویند که رکودی که به خاطر کاهش تقاضا دستکم یک ماه بر بازار حاکم بود ، سبب شد تا قیمت برنج کاهشی شود ، اما از سوی دیگر بر خلاف سال های گذشته کشاورز نیز از رکود و کم رونقی بازار هراس به دل راه نداده است و بندرت حاضر است بخش اندکی از محصولش را به این قیمت ها عرضه کند. بررسی قیمت های برنج داخلی و خارجی نشان می دهد که در حال حاضر اختلاف قیمت بین برنج طارم محلی و صدری تولید داخل در شالیکوبی با برنج های پرمحصول خارجی به صفر رسیده است و این عاملی شد تا کشاورز از فروش محصولش خودداری کند.

یکی از کارشناسان کشاورزی و از آگاهان بازار برنج مازندران گفت : امسال کشاورزان بر خلاف سال های گذشته با احتیاط و بدون عجله نسبت به فروش محصول خود اقدام می کنند و همواره قیمت محصول را در بازار رصد می کنند.

فتاح حسینی که عضو اتحادیه شالیکوبی داران شهرستان بابل نیز است ، ضمن تایید کاهش ۳۰ هزار ریالی قیمت برنج توضیح داد : از آن جایی که در پنج سال اخیر برداشت شالی مکانیزه شده است و در این روش نیز همه شالی ها با رطوبت بالا حتما باید وارد خشک کن شوند ، در نهایت وجود برنج سفید آماده عرضه در شالیکوبی ها امری طبیعی است ، اما دلیل اصلی کاهش قیمت علاوه بر واردات ، کم شدن مصرف ناشی از بیماری کووید- ۱۹ است.

چشم برنجکاران به پایان کرونا
وی ادامه داد: باید بپذیریم که ویروس کرونا که تمامی رستوران ها و تالار ها کشور را به تعطیلی کشانده است، تقاضا را هم در برنج داخلی و خارجی به صورت محسوسی کم کرده است یعنی اصل تقاضا و عرضه که تعیین کننده قیمت است ، دچار اشکال شده است.

این کارشناس بازار برنج مازندران در عین حال گفت که برنج طارم محلی همواره مورد تقاضا و ذائقه مردم ایران است و مشتری خاص خودش را نیز دارد ، اما امروز کشاورز از این که قیمت برنج طارم با برنج خارجی برابر شده است، حاضر به فروش محصولش نمی شود.

حسینی با ذکر این نکته که دولت با نیمایی کردن ارز برای واردات برنج کمک بزرگی را به کشاورزان و تولید برنج داخلی کرده است، گفت : اگر بیماری کووید- ۱۹ از بین برود و شرایط مصرف به حالت عادی برگردد ، به طور یقین با افزایش قیمت برنج داخلی مواجه می شویم و با منتظر باشیم تا اختلاف قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال بین برنج داخلی و خارجی خودش را نشان بدهد.

وی با بیان این که قیمت ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار ریال برنج طارم محلی و ۱۹۰ تا ۲۱۰ هزار ریالی رقم شیرودی و فجر نیز برای کشاورزان با صرفه و در واقع رضایت بخش است، بیان داشت: برنج مرغوب دونوج و کشت دوم که دارای مشتری ویژه است ، هم اکنون هر کیلوگرم ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار ریال به فروش می رسد.

انتقاد جهاد کشاورزی از کاهش استاندارد برنج های وارداتی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم کاهش قیمت برنج طارم محلی و برابری آن با برنج های خارجی را غیرقابل قبول دانست و گفت : دلیل اصلی کاهش قیمت برنج داخلی این است که عده ای در صدد هستند تا استاندارد برنج های وارداتی را کم کنند تا با این کار قیمت برنج های وارداتی را پائین بیاورند.

عزیزالله شهیدی فر با بیان این که کارشناسان استاندارد ، محققان و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ عنوان راضی به کاهش استاندارد برنج های وارداتی نیستند ، افزود : انجمن برنج کشور نیز خواسته معاونت بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر کاهش استاندارد برنج های وارداتی را غیر معقول و در واقع ضربه به برنج های داخلی دانست.

وی با تاکید بر این که کاهش استاندارد برنج های وارداتی اصلا در حمایت از مصرف کننده نیست ، گفت: همان طوری که توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج در سال های پس از انقلاب از جمله آمل ۲ و آمل ۳ و هراز در مازندران به دلیل پائین بودن استاندارد های کیفی با شکست مواجه شد ، کم کردن استاندارد واردات برنج های خارجی نیز هدر دادن بیت المال و ضربه زدن به برنج های کیفی داخلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در عین حال با ذکر این نکته که برنج های طارم محلی شیرودی و فجر که سه رقم اصلی کشت شالی در استان است ، کاملا متناسب با ذائقه مردم ایران است، اظهار داشت : اگرچه مشکلی در عرضه این نوع ارقام تولید داخلی وجود ندارد ، اما نباید فقط با هدف کاهش قیمت برنج ، هرنوع برنج را با هر کیفیتی وارد کشور کنیم.

شهیدی فر گفت : امسال شالی های کیفی تولیدی مازندران با هزینه بالا تولید شده است و در آمد اصلی کشاورزان استان از محل تولید و فروش این محصول است. گرانی ها و افزایش چند برابری قیمت دیگر کالاهای ضروری به کشاورزان مازندران هم رسیده است ، پس نباید محصول کیفی آنان را فدای برخی سیاست هایی کنیم که به نظر می رسد هدایت شده است.

امسال ۲۱۴ هزار و ۳۴۰ هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت اول برنج رفته بود. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی حدود نیمی از سطح هم برای بار دوم به ۲ روش نشای مجدد و رتون زیر کشت قرار گرفت که نتیجه آن در مجموع برداشت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک بوده است. برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد مردمان این استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |