پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 170565 13:29 1400/11/05
قیمت برخی کالاها با «درج قیمت تولید کننده»‌ تا 70 درصد ریزش کرد

قیمت برخی کالاها با «درج قیمت تولید کننده»‌ تا 70 درصد ریزش کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت برخی کالاها با «درج قیمت تولید کننده»‌ تا 70 درصد ریزش کرد

قیمت برخی کالاها با «درج قیمت تولید کننده»‌ تا 70 درصد ریزش کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، محمد صادق مفتح امروز در حاشیه مراسم ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، بیان کرد: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده یک معیار در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است که اگر قیمت مصرف کننده در مورد کالاهای پرمصرف  بیشتر از 20 مصرف بود آن قیمت گران‌فروشی خواهد بود و در کالاهای سرمایه‌ای و کند گردش اگر بیشتر از 30 درصد بود، گران‌فروشی اتفاق افتاده است. 

وی افزود: بنابراین کشف گران‌فروشی برای مصرف‌کننده نهایی بسیار آسان شده است مضاف بر اینکه براساس بازخوردی که از بازار داریم، رقابت در لایه‌های توزیع و فروش به شدت زیاد شده است. 

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان داشت: با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، مصرف کنندگان می‌توانند با محاسبه سود متعارف کالا را خریداری کنند و اگر فروشنده کالا را به آنها گران عرضه کرد به راحتی می‌توانند آن را خریداری نکنند و از واحد صنفی دیگری  کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. 

وی افزود: این بالاترین ضمانت اجرایی این کار است و دیگر نیازی به تعزیرات و کشف جرم نیست و رقابت به صورت خودبخود در لایه‌های توزیع و فروش ایجاد می‌شود. 

قائم مقام وزیر صمت اظهار داشت: از زمان اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا قیمت برخی کالاهای کاهش یافته است به عنوان مثال قیمت برخی کالاها تا 50 درصد کاهش یافته است، به عنوان مثال آب معدنی از جمله کالاهایی است که قیمت آن کاهش قابل توجهی یافته است. 

وی با تاکید بر اینکه قیمت لوازم یدکی خودرو با اجرای این طرح تا 70 درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت لنت، کیسه هوا و فیلتر روغن با اجرای این طرح تا 70 درصد کاهش یافته است.

مفتح با بیان اینکه یک ناعدالتی سیستماتیک با درج قیمت مصرف کننده روی کالا اتفاق افتاده بود و درج قیمت مصرف کننده روی کالا در ذات خود دارای ناعدالتی بود،  اظهار داشت: با درج قیمت تولید کننده روی کالا،  کالا با قیمت عادلانه‌تری به مصرف کننده می‌رسد.

وی در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی لوازم خانگی بیان داشت: قیمت تولید کننده درب کارخانه روی محصول نصب می‌شود و قیمت عرضه نیز در محل فروش با در نظر گرفتن سود مشخص در معرض دید خریداری نهایی قرار می‌گیرد. 

مفتح درباره افزایش قیمت لوازم خانگی بیان داشت: مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده است و اگر افزایش قیمتی صورت گرفته باشد طبیعتا با آن برخورد می‌شود. 

 وی در پاسخ به این سوال که چرا قبلا اعلام کرده‌ بودید که وضعیت ذخیره کالاهای اساسی خوب نیست، گفت: چنین چیزی اعلام نکرده‌ام، ضمن اینکه موضوع تامین کالاهای اساسی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی است و پرسش‌هایی در این رابطه را باید از مسئولان این وزارتخانه سوال کرد و وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه‌های خوبی دارد و یکی از برنامه‌های آنها کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ بود. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |