جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4624 14:58 1393/05/26
قيمت خودرو؛ از اولتيماتوم به خودروسازان تا پافشاري بر گراني ‏

قيمت خودرو؛ از اولتيماتوم به خودروسازان تا پافشاري بر گراني ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قيمت خودرو؛ از اولتيماتوم به خودروسازان تا پافشاري بر گراني ‏

قيمت خودرو؛ از اولتيماتوم به خودروسازان تا پافشاري بر گراني ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درحالي كه روز يكشنبه رئيس هيأت تحقيق و تفحص از خودروسازان با تاكيد بر گفته هاي قبلي اعضاي اين كميته مبني بر بازنگري در قيمت خودرو از اعلام التيماتوم يك هفته اي به خودروسازان خبر داده و تهديد كرده بود: مجلس با ابزارهاي خاص خود بازنگري قيمت خودرو را تعيين تکليف خواهد کرد، رييس شوراي رقابت در گفتگويي به طور صريح اعلام كرد: خودرو ارزان نمي شود!‏

رئيس هيأت تحقيق و تفحص از خودروسازان در گفتگويي با "خانه ملت" با بيان اينکه کميته بازنگري قيمت خودرو هنوز اطلاعات مورد نياز خود را از خودروسازان دريافت نکرده است،گفت:خودروسازان براي ارسال اطلاعات به کميته بازنگري خودرو فقط اين هفته فرصت دارند‎.
‎علي عليلو با اشاره به اينکه کميته بازنگري قيمت خودرو هنوز اطلاعات مورد نياز خود را از خودروسازان دريافت نکرده است، گفت: خودرو سازان براي ارسال اطلاعات خود اين هفته فرصت دارند درغير اين صورت مجلس با ابزارهاي خاص خود موضوع بازنگري قيمت خودرو را تعيين تکليف خواهد کرد‎.
‎او با بيان اين که تعيين قيمت پايه سال گذشته در فرمول جديد قيمت گذاري خودرو به هيچ عنوان علمي نبوده است، گفت: مجلس شوراي اسلامي در روند تحقيق و تفحص از خودروسازان خواستار اين است که رويه هاي غلط تصميم گيري و يا قيمت گذاري در صنعت خودرو اصلاح شود‎.
‎عليلو گفت: متن کامل گزارش تحقيق و تفحص از خودروسازان بيش از يک ماه است که به شوراي رقابت ارسال شده و اين بخش به جاي تعلل و يا انتظار براي کسب نتايج کميته بازنگري قيمت خودرو مجلس بايد اين گزارش را بررسي و اشتباهات خود را در حوزه قيمت گذاري خودرو اصلاح مي‌کرد‎.
‎رئيس هيأت تحقيق و تفحص از خودروسازان با بيان اينکه نبايد هزينه‌هاي سال‌هاي گذشته توليد خودرو از جيب مردم پرداخت شود، گفت: مجلس شوراي اسلامي در بخش خودرو به هيچ عنوان کوتاه نمي‌آيد و بعد از بررسي قيمت خودرو در زمينه اصلاح صنعت خودرو اقدامات اساسي را انجام خواهد داد‎.
‎در همين حال اما رييس شوراي رقابت در پاسخ به اين سوال که بنابراين با اين تفاسير شورا برنامه‌اي براي کاهش قيمت خودرو ندارد، سکوت کرد و افزود: به هر حال شوراي رقابت قيمت‌ها را گذاشته و قيمت‌ کارخانه را نيز مشخص کرديم و به طور متوسط قيمت خودروها 5.5 درصد با توجه به مشخصاتي از جمله تورم، بهره وري و کيفيت افزايش داشته است‎.
‎رضا شيوا در گفت‌وگو با ايسنا، همچنين درباره احتمال تغيير در قيمت خودروهاي داخلي با توجه به اعتراض برخي از نمايندگان مجلس و دولت اظهار کرد: در مورد اين موضوع هيچ گونه بررسي قرار نيست انجام شود و ما قيمتمان را اعلام کرده‌ايم‎.‎
وي همچنين درباره نحوه تاثيرگذاري کيفيت در قيمت خودروها نيز تصريح کرد: ما در فرمول قيمت گذاري متغيري به نام کيفيت داريم که هر ساله تا 2.5 درصد تاثيرگذار خواهد بود که براساس شاخص کيفيت اگر وضعيت خودرو بهتر شده باشد نمره مثبت و اگر بدتر شده باشد نمره منفي گرفته و دچار کاهش قيمت مي‌شود‎.
‎در اين زمينه دبير انجمن خودروسازان هم در پاسخ به اينکه قيمت خودروهاي داخلي سرانجام کاهش مي‌يابد يا خير؟ اظهار مي‌کند: از نظر قانوني شوراي رقابت مسوول قيمت‌گذاري خودرو است و رييس اين شورا نيز اعلام کرده که قيمت‌هاي اعلامي از سوي آنها تغيير نخواهد کرد‎.
‎احمد نعمت‌بخش با بيان اينکه هم‌اکنون از نظر قانوني تنها يک راهکار براي کاهش قيمت خودرو وجود دارد، خاطرنشان مي‌کند: در اين زمينه نمايندگان مخالف افزايش قيمت خودرو بايد طرح تثبيت قيمت خودرو را به مجلس ارائه و به تصويب اکثريت نمايندگان برسانند‎.
‎وي ادامه مي‌دهد: در اين زمينه نيز اکثريت نمايندگان مجلس به شرايط اقتصادي کشور و هزينه‌هاي توليد خودرو آگاه بوده و مطمئنا طرحي را برخلاف مصالح اقتصادي و امنيت شغلي کارگران ايراني تصويب نخواهند کرد‎.
‎دبير انجمن خودروسازان ايران با طرح اين پرسش که چرا نمايندگان مخالف افزايش قيمت خودرو هيچگاه به افزايش قيمت کالاهاي اساسي و قوت روزمره مردم اعتراض نکرده‌اند، خاطرنشان مي‌کند: قيمت لبنيات در طول يک سال اخير حداقل دو برابر شده است اما هيچکس به اين موضوع اعتراض نکرد‎.
‎وي اظهار مي‌کند: اما قيمت خودرو پس از يک سال و نيم تنها 5.5 درصد افزايش يافته اما اين همه به آن اعتراض مي‌شود. معترضان اگر واقعا غم مردم را دارند به گراني کالاهاي اساسي و حياتي مورد نياز مردم مانند شير، گوشت و تخم مرغ واکنش نشان دهند اما تاکنون اين اتفاق نيفتاده است‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |