جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 36102 12:57 1395/04/22
قوانین پیچ در پیچ گره کور صنعت دامداری

قوانین پیچ در پیچ گره کور صنعت دامداری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قوانین پیچ در پیچ گره کور صنعت دامداری

قوانین پیچ در پیچ گره کور صنعت دامداری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تشکیل دفتر مطالعات استراتژیک ایران، راه حل مشکلات دامداران

زینت هلیلی-عدم اجرای قوانینی که سال‌‌ها پیش در خصوص حمایت از دامداران تصویب شده به تنهایی کافی است تا نشان دهد صنعت دامداری کشور از توجه مسئولین محروم است و قدمت طولانی مشکلات عرصه دامداری از همین موضوع نشات می‌گیرد. در طول این سال‌‌ها دامداران برای مطالبه حقوق قانونی خود علاوه بر تجمع در مقابل ادارات ذی ربط نسبت به تشکیل نهادها و تشکل‌های دامداری هم اقدام کرده اند تا پیگیری این مطالبات از انسجام و نظم بهتری برخوردار باشد. بی شک هم افزایی و تعامل میان این تشکل‌‌ها می تواند شرایط مناسبی را برای فعالیت‌های دام پروری ایجاد کند اما وظیفه ایجاد این تعامل به عهده کیست؟ با رصد اخبار صنعت دامداری استان اصفهان به نظر می رسد تنها نهادی که به دنبال ایجاد تعامل میان تشکل‌های دامداری است، پارلمان بخش خصوصی و در راس آن کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان است که برای حل همیشگی مشکلات دامداران با برگزاری جلسات مختلف و متعدد در صدد تدوین یک طرح علمی و عملی است .

ایجاد دفتر مطالعات استراتژیک تولید شیر ایران راهی برای حل مشکلات

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در جلسه که با حضور اعضاء دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت، اعضاء اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداری و کشاورزی، اساتید دانشگاهی و نخبگان صنعت دامداری برگزار شد، عدم تعامل سازنده میان دامداران و نبود یک برنامه منسجم علمی را یک ضعف دانست و گفت: مشکل ما نبود قوانین حمایتی نیست بلکه قوانین پیچ در پیچ و عدم اجرای مصوباتی است که سال‌‌ها از تصویب آن می گذرد. حمیدرضا قلمکاری با بیان اینکه هم اندیشی، هم افزایی  و تعامل میان فعالان صنعت دامداری لازمه برون رفت از این وضعیت نابسامان است، افزود: پیگیری مشکلات از کانال کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی و استفاده از ظرفیت‌های این کمیسیون می تواند در تسریع روند رفع معضلات و تحقق اهداف نقش مهمی را ایفا کند. وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان در مرحله اول برای تدوین برنامه ای منسجم و مبتنی بر تفکر استراتژیک اقدام به تشکیل یک کارگروه ویژه از تلفیق دو کمیته پرورش دام، طیور، آبزیان و کمیته امنیت و سلامت غذایی از کمیته‌های هفتگانه خود نموده و طرح اولیه نیز توسط این کارگروه ویژه تدوین شده است. قلمکاری این جلسه را مقدمه ای برای هم افزایی در راستای بهبود مستمر فضای کسب و کار توصیف  کرد و افزود: متاسفانه صنعت دامداری ایران از برنامه ی بلندمدت بی بهره است و تشکیل چنین جلسه ای برای تاکید بر موکدات نیست بلکه ما به دنبال ایجاد یک برنامه بلندمدت و قدم گذاشتن در میدان عمل هستیم. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست؛ تشکیل دفتر مطالعات استراتژیک ایران را لازمه حل مشکلات عرصه دامداری دانست و تاکید کرد: مساله تولید شیر یک مساله ی ملی است و باید در سطح ملی پیگیری شود به همین خاطر اتاق بازرگانی اصفهان در صدد است تا این موضوع را در سطح اتاق ایران مطرح کند. قلمکاری گفت: اگر نگاهی همه جانبه به تولید شیر و صنعت دامداری داشته باشیم و برنامه علمی و استراتژیک برای نیل به اهداف طراحی کنیم و همچنین تمام قوانین بالادستی را هم لحاظ کنیم زمینه را برای حل مشکلات فراهم ساخته ایم که این امر مد نظر کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی است.

استان اصفهان رتبه اول تولید شیر کشور را دارد

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان  و دبیر اجرایی "دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت" در این جلسه با تاکید بر اینکه استان اصفهان رتبه اول را در تولید شیر به خود اختصاص داده است، گفت: اگرچه تنها ۱۶ ماه از تشکیل دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت می گذرد اما توانسته ایم در راستای افزایش سرانه مصرف شیر گام‌های مناسبی برداریم. قاسم علی حسن زاده با بیان اینکه استان اصفهان می تواند تولید شیر خود را ۲۰ درصد افزایش دهد افزود: در صورتی که مشکلات پیش روی دامداران مرتفع شود این توانایی را داریم تا با کشورهای صنعتی به رقابت بپردازیم. وی با بیان اینکه روزانه ۳۱۰۰ تن شیر تولید و ۵۰ تا ۶۰ درصد آن به استان‌های مجاور فرستاده می شود، اضافه کرد: درحالی که پرونده برنامه پنجم توسعه بسته و برنامه ی ششم آغاز می شود هنوز قوانین و مصوبات که برای حمایت از دامداران تصویب شده اجرایی نشده است .

قوانین صنعت دامداری قربانی می شوند

رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه در صنعت دام و شیر قوانین قربانی می شود گفت: ما باید به دنبال بهبود فضای کسب و کار باشیم و اتاق بازرگانی و در راس آن کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست می تواند ما را یاری کند. موسی رهنمایی واردات بی رویه فرآورده‌های لبنی را از جمله مشکلات دامداران عنوان و تاکید کرد: اگر قوانینی که برای حمایت کشاورزان و دامدارن تصویب گشته در لیست قوانین متروکه قرار گرفته است بگویند تا ما به آن دل نبندیم. وی با بیان اینکه باید بین صنعت کشاورزی و دامداری با صنایع دیگر عدالت اجتماعی برقرار شود، تاکید کرد: قوانین تصویب شده الزام آور هستند و دولت‌‌ها باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند. عدم اجرای قوانین باعث استهلاک خاک و آب می شود رئیس دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش سرانه ی مصرف شیر، کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال دارد، گفت: طی نامه ای از رئیس جمهور درخواست کرده ایم که ۲ درصد از اعتبارات وزارت بهداشت را به تغذیه سالم و به خصوص مصرف شیر اختصاص دهد. حسن نیلی همچنین از ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: آقای طیب نیا خواستار دریافت مالیات از کشاورزان بودند که ما طی نامه ای میزان ارز و سرمایه گذاری که در عرصه کشاورزی صورت گرفته با ارز و سرمایه ای که در سایر صنایع هزینه شده است را به وزیر یادآوری کردیم. وی عدم توجه به کشاورزان را عامل استهلاک آب و خاک دانست و تاکید کرد: در هر سفره ای  فراورده‌های لبنی و یا گوشت دام وجود دارد از این رو صنعت دام باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

چهار سهم شیر باید روزانه مصرف کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرانه مصرف شیر در ایران را بسیار پایین دانست و گفت: برای ارتقاء سلامتی لازم است هر فرد روزانه چهارسهم شیر (هر سهم معادل یک لیوان ) و یا معادل آن از فراورده‌های لبنی استفاده کند. سید مرتضی صفوی با بیان اینکه تغذیه سالم در جامعه ترویج نمی شود افزود: متاسفانه امروزه برخی به جای استفاده از شیر از نوشابه‌های گاز دار استفاده می کنند که نه تنها به سلامت آنان ضربه می زند بلکه جذب کلسیم در بدن آن‌‌ها را نیز با مشکل مواجه می کند. وی با اشاره به اینکه در زمینه لبنیات تحقیقات گسترده ای در دانشگاه‌‌ها صورت گرفته است تاکید کرد: اگر این تحقیقات  عملی و با صنعت پیوند بخورند می توان امیدوار بود که در زمینه سلامتی، ایجاد اشتغال و ... کارهای زیادی انجام داد. افزایش سرانه شیر، سامانه‌های هوشمند و چالش‌های تولید باید مد نظر قرار بگیرد عضو مجتمع دام پروری پگاه در این جلسه استفاده از فناوری‌‌ها را لازمه ارتقاء صنعت دامپروری دانست و اضافه کرد: استفاده از سامانه‌های هوشمند برای تولید شیر می تواند راه را برای تولید شیر با کیفیت هموار کند. جلیل نژاد قیمت تمام شده شیر را بالا دانست و گفت: نرخ تسهیلات بانکی و ارز می تواند هزینه تمام شده ی شیر را همواره دگرگون سازد. رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی نیز از رایزنی‌های این کمیته با شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: با شهردار اصفهان پیرامون تبلیغات در زمینه افزایش مصرف سرانه شیر صحبت کرده ایم و اقدامات در این زمینه در آینده ای نزدیک انجام می شود. بابایی همچنین مذاکره با چهار شرکت دولتی و غیر دولتی را از اقدامات دیگر این کمیته در جهت تبلیغات افزایش سرانه شیر دانست و اظهار داشت: افزایش سرانه شیر گذشته از افزایش میزان تقاضا سلامت جامعه را تضمین می کند. رئیس کارگروه تلفیقی و ویژه تولید شیر نیز در این جلسه با ارائه مطالعات و تحقیقات انجام شده گفت: این طرح هنوز هم نیازمند صاحب نظران و تولید کنندگانی است که در این جلسه حضور دارند. زال بیک هزینه بالای تولید شیر، استانداردهای صادراتی، پایین بودن سرانه شیر  و ... را چالش‌های تولید این محصول عنوان کرد و ادامه داد: در صدد هستیم با ارائه ی یک طرح جامع و علمی این مشکلات را برطرف کنیم.

اعتبار دامپزشکی ۹۵۰ میلیون تومان است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بودجه دامپزشکی تنها ۹۵۰ میلیون تومان بوده است، گفت: با این حال ما توانسته ایم در مقابل بسیاری از بیماری‌های دامی نظیر تب برفکی اقدامات لازم را انجام دهیم. موحدی با بیان اینکه اگر بهداشت دام و مبارزه با بیماری‌‌ها صورت نگیرد رتبه تولید شیر اصفهان می تواند تنزل پیدا کند، اظهار داشت: ایران با ۱۵ کشور مرز خاکی دارد و همین امر باعث شده تا ورود دام‌های آلوده در نقاط مرزی امکان پذیر باشد. سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز، گفت: اتاق بازرگانی اصفهان با تمام قدرت از طرح هایی که در این زمینه و در این کمیسیون تدوین می شود حمایت می کند. مسلم است افزایش جلسات هم اندیشی و هم افزایی که در کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی برگزار می شود زمینه را برای رفع مشکلات دامدارن مهیا می کند و امید است که پارلمان بخش خصوصی دامداران را به شرایط ایده آل خود  نزدیک کنند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |