چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6048 15:56 1393/07/28
قشقاوي:  مذاکرات هسته‌اي زنگ رياضي است نه انشاء

قشقاوي: مذاکرات هسته‌اي زنگ رياضي است نه انشاء

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قشقاوي:  مذاکرات هسته‌اي زنگ رياضي است نه انشاء

قشقاوي: مذاکرات هسته‌اي زنگ رياضي است نه انشاء

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزير خارجه ايران با اشاره به نقدهايي که به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي وارد مي‌شود گفت: هرگونه نقد بايد 3 ضلع مذاکرات که مورد تاييد نظام است را در برگيرد و نقدها بايد بيش‌تر همراه پيشنهاد باشند.


به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، معاون پارلماني، کنسولي و امور ايرانيان خارج از کشور وزير خارجه بعدازظهر دوشنبه در همايش "ديپلماسي ايراني از منظر مقام معظم رهبري" در دانشگاه شاهد با اشاره به مقابله با داعش در منطقه اظهار کرد: برخي از کشورها در منطقه و در فضاي بين‌الملل معتقدند مي‌توان در مقابل داعش ائتلافي را شکل داد اما نبود يک نگاه واقع‌بينانه کارساز نيست و به قول طنزپردازان به جاي اين که يک استراتژي موفق باشد نوعي "استراگيجي" ايجاد مي‌کنند.
او افزود: طرف‌هاي غربي نمي‌دانند اقداماتي که صورت مي‌دهند موثر است يا خير؟ نگاه آن‌ها نوعي نگاه موقت و گذرا به منافع ملي است. اما ايران در قبال حوادث منطقه سياست خارجي عاقلانه‌اي را در پيش گرفته است و در سايه الهامات مقام معظم رهبري مواضعي جدي و مبتني بر واقعيات و منطقي اتخاذ شده است. اين‌ها را ما فقط نمي‌گوييم بلکه رسانه‌هاي غربي نيز به آن اشاره مي‌کنند.
معاون ظريف در ادامه با بيان اين که فضاي بين‌المللي نسبت به ايران تلطيف و مثبت شده است افزود: هم اکنون ديگر شاهد تحريم‌هاي پي‌درپي نيستيم و دولت با آرامش در حال پيگيري سياست‌ها و مواضع کشور است. البته اين به معني تاييد مطلق نيست بلکه فضاي عمومي نسبت به ايران آرامش يافته است.
قشقاوي گفت: خوشبختانه ظريف و تيم‌شان با شناختي که از مسائل بين‌المللي دارند توانسته‌اند مواضع کشور را به خوبي پيش ببرند. تاکنون مذاکرات و ديپلماسي آثار مثبتي داشته است که اميدواريم به ويژه در بحث هسته‌اي در مدت زمان باقي مانده به نتايج خوبي دست يابيم.
معاون امور کنسولي وزارت خارجه خاطرنشان کرد: براساس آخرين اطلاعاتي که دکتر عراقچي در کميسيون امنيت ملي مجلس ارائه کرد هنوز دو طرف بر روي مواردي به توافق اصولي نرسيده‌اند مثل نحوه لغو تحريم‌ها که ايران معتقد است بايد در يک زمان انجام شود اما آن‌ها معتقدند بايد در يک پروسه زماني صورت گيرد. هم‌چنين تعداد سانتريفيوژها از جمله ديگر موارد اختلاف است.
اين مقام وزارت خارجه ايران با بيان اين که ايران و 1+5 به يک جمع‌بندي رسيده‌اند که مي‌توان سياست برد - برد را دنبال کرد، گفت: البته هنوز اختلافات وجود دارد اما مهم است که دوطرف به دنبال يک راه حل هستند. ايران مايل است موضوع هسته‌اي به طور مسالمت‌آميز به نتيجه مثبت برسد و آن‌ها هم به اندازه ايران به اين نتيجه نيازمندند. در عين حال نتيجه‌اي که به دست خواهد آمد بايد با رعايت خطوط قرمز و سياست‌هايي باشد که توسط نظام تعيين شده است.
او درباره احتمال تمديد مذاکرات گفت: استمرار مذاکرات و تمديد آن مورد علاقه هيچ‌يک از دو طرف نيست.
قشقاوي در ادامه سخنانش با بيان اين که مذاکرات هسته‌اي سه ضلع دارد اظهار کرد: اصل مذاکره و استمرار آن، رعايت خطوط قرمز هسته‌اي و نتيجه‌بخش بودن مذاکرات در زمينه اقتصادي و ديپلماسي عمومي و رسانه‌يي اين سه ضلع را تشکيل مي‌دهند.
قشقاوي با اشاره به درآمدهاي نفتي ايران که در بانک‌هاي خارجي بلوکه شده است گفت: ميلياردها دلار از درآمدهاي ايران تحت تاثير تحريم‌ها بلوکه شده است. هم‌چنين بايد در نتيجه مذاکرات و توافق احتمالي در زمينه سوييفت بانکي و گشايش ال‌سي و يا بيمه کشتيراني اقدامات موثري صورت گيرد و هرگونه تحليل سياسي که اين سه ضلع را ناديده بگيرد و خارج از آن‌ها باشد ناقص است.
وي تاکيد کرد: توافق احتمالي جامع ميان ايران و 1+5 به اين معنا نيست که از فرداي آن روز دشمني‌ها تمام مي‌شود. به گفته اميرالمومنين (ع) بايد سعي کرد با هر روشي هزينه‌هاي دشمني مخالفان را بر مردم کم کرد و ما از طريق ديپلماسي و مذاکره سعي داريم اين کار را انجام دهيم. به هرحال بخشي از بيت‌المال ملت در اختيار دشمنان قرار گرفته است و بايد آن را از دست‌شان خارج کنيم.
اين مقام وزارت خارجه با اشاره به نقدهاي که نسبت به مذاکرات هسته‌اي صورت مي‌گيرد گفت: همه نقدهايي که امروز صورت مي‌گيرد ضرورتا مغرضانه نيست. چه در مجلس و چه در رسانه ممکن است اين نقدها از سر دلسوزي نيز باشد که بايد آن‌ها را به رسميت بشناسيم اما فايده نقد آن‌جاست که براي بهتر شدن اوضاع پيشنهاد هم بدهند. الان موقع کلاس انشاء نيست بلکه زنگ رياضي است. اما برخي از نقدها قطعا سياسي و جناحي است.
او افزود: در حال حاضر در ديپلماسي عمومي تيم سياست خارجي دکتر روحاني توفيقات خوبي به دست آورده است و افکار عمومي دنيا و نيز کشورها به خوبي مي‌دانند که ايران به دنبال بمب نيست بلکه مي‌خواهد انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را در چارچوب ان. پي. تي داشته باشد و اين را حق خود مي‌داند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |