جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 96144 12:41 1397/12/13
قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی؛ خوش‌خدمتی انگلیس به اسرائیل

قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی؛ خوش‌خدمتی انگلیس به اسرائیل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی؛ خوش‌خدمتی انگلیس به اسرائیل

قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی؛ خوش‌خدمتی انگلیس به اسرائیل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: دولت انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی ممنوعه قرار داده است. در پی این اقدام وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که «ما نمی‌توانیم میان شاخه نظامی آنها که پیش‌تر ممنوع اعلام شده بود و شاخه سیاسی تفاوتی قائل شویم».

در واکنش به این اقدام بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته با محکومیت شدید این اقدام گفت: اقدام دولت انگلیس در حالی است که حزب‌الله در لبنان پایگاه اجتماعی و مردمی بسیار گسترده‌ای دارد و همانند سایر احزاب این کشور، با شرکت در انتخابات و فعالیت‌های رسمی و قانونی کشور لبنان از جمله انتخابات شهرداری‌ها و اتحادیه‌های شغلی و حرفه‌ای حضور فعال و سازنده دارد.

وی اظهار کرد: حزب‌الله در حال حاضر نه تنها چندین کرسی در پارلمان این کشور دارد، بلکه در کابینه دولت لبنان نیز حضور دارد و به دلیل سابقه درخشان در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی لبنان در برابر اشغالگری و تجاوزهای رژیم صهیونیستی، مورد حمایت طیف گسترده‌ای از مردم لبنان و منطقه قرار دارد. این اقدام انگلیس به معنای نادیده گرفتن عامدانه بخش وسیعی از مردم لبنان و مشروعیت و جایگاه قانونی حزب‌الله در ساختار اداری و سیاسی لبنان است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنیم که برای درک واقعیت‌ها، میزان آرای حزب‌الله در انتخابات اخیر پارلمان و سایر فعالیت‌های انتخاباتی را بررسی کند.

انگلیس پاسخگوی حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی تکفیری باشد

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تشریح اهداف انگلیس از این اقدام گفت: دولت انگلیس امروز از اقدامات جبهه مقاومت در منطقه که سبب از هم پاشیدگی ائتلاف عبری ـ عربی ـ غربی و گروه‌های تکفیری شده، ناراحت است. لذا با چنین اقدام گستاخانه‌ای به دنبال جبران کار برآمده است تا به پس‌مانده‌های جریانات تروریستی تکفیری در منطقه روحیه دهد.

وی ادامه داد: ضرباتی که جریانات تکفیری از اقدامات حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت خورده‌اند حامیان آنها را واداشته که با چنین اقدامی یک تنفس مصنوعی به داعش و امثال آن بدهند. این اقدام در حالی رخ داده است که حزب‌الله لبنان با قدرت در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده و اگر مقاومت حزب‌الله لبنان نبود، امروز پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها در اقصی نقاط لبنان برپا شده بود. امروز حزب‌الله بیشترین کرسی را در پارلمان لبنان دارد که مردم آن را به نمایندگی برگزیده‌اند و این نشان از پایگاه مردمی این جریان دارد. لذا فقط عموم مردم لبنان هستند که می‌توانند بگویند حزب‌الله جزو گروه‌های تروریستی هست یا نیست.

آصفری اظهار کرد: این رفتار انگلیس را باید در راستای خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها‌ تعبیر و تفسیر کرد. لذا بهتر است انگلیس به جای این گونه رفتارها، پاسخگوی حمایت‌های مالی و تجهیزاتی خودش از جریانات تروریستی تکفیری به ویژه چگونگی پیوستن تعداد زیادی از انگلیسی‌ها به این گروه‌ها باشد.

اثبات مجدد نگاه ابزاری غرب به تروریسم

این کارشناس مسائل سیاسی این رفتارها را اثبات مجدد نگاه ابزاری غرب به تروریسم و استانداردهای دوگانه آنها در این موضوع دانست و گفت: تا زمانی که جریانات تروریستی همراه و همگام غربی‌ها باشند و اهداف آنها را اجرا می‌کنند، تروریست محسوب نمی‌شوند، اما زمانی که جریان و گروهی در مقابل زیاده‌خواهی آنها بایستد و منافع آنها را به خطر بیندازد از نظر غربی‌ها تروریست محسوب می‌شود. در حالی که عربستان سال‌هاست مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد و رژیم صهیونیستی مردم غزه را محاصره و این منطقه را بمباران می‌کند، اما غرب نه تنها هیچ‌گاه آنها را در فهرست تروریست‌ها قرار نداده، بلکه گاهی اقدامات آنها را در راستای حق دفاع مشروع از خود تفسیر کرده است.

نگرانی غرب از تقویت روابط ایران و سوریه در دوره پساداعش

آصفری این اقدام انگلیس را بی‌ارتباط با تقویت روابط ایران و سوریه به ویژه در دوران پساداعش خواند و گفت: آنها به دنبال این بودند که بشار اسد را به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت و پل ارتباط میان ایران و حزب‌الله ساقط کنند و حال که در عملی کردن این توطئه ناکام مانده‌اند و روابط ایران و سوریه محکم‌تر و گسترده‌تر از قبل شده، با چنین اقدامات مذبوحانه‌ای می‌خواهند مانع تقویت حزب‌الله لبنان شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |