جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 1843 14:51 1393/02/28
قرارداد آتی طلای سبز در بورس کالا کلید خورد

قرارداد آتی طلای سبز در بورس کالا کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قرارداد آتی طلای سبز در بورس کالا کلید خورد

قرارداد آتی طلای سبز در بورس کالا کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : معاملات قرارداد آتی زیره ساعتی پیش با حضور معاونان جهاد کشاورزی، مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس کالای ایران کلید خورد و همزمان با معاملات آتی انجام شد .
شهریار شهمیری ، با اشاره به اینکه بورس منطقه‌ای مشهد مقدس همزمان با معاملات قراردادهای آتی زیره با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار و مدیرعامل بورس کالایی ایران افتتاح شد.
وی ادامه داد: در آیین افتتاحیه حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران و عربی معاون سازمان بورس اوراق بهادار و دیگر مدیران سازمان بورس حضور دارند.
این مدیرعامل کارگزاری با اشاره به اینکه اولین معامله زیره توسط کارگزاری سهم آشنا انجام شده، تصریح کرد: معامله زیره از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 16 برقرار خواهد بود و در روزهای پنج‌شنبه از ساعت 12 تا 14 انجام پذیرد.
وی درباره جزئیات چگونگی معاملات قراردادهای آتی زیره تأکید کرد: از ساعت 12 تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه دوره پیش گشایش و پس از آن با استفاده از حراج تک قیمتی معاملات حراج پیوسته انجام می‌شود و دوره پایانی نیز 5 دقیقه آخر معاملات در نظر گرفته شده است؛ حد نوسان قیمت روزانه 5 درصد تعیین شده است.
شهمیری گفت: اولین عرضه در معامله با قیمت 8404 تومان در هر کیلو قیمت‌گذاری شد و در مجموع تا این لحظه 16 قرارداد آتی منعقد شده است؛ در این نوع از معاملات افراد حقیقی نیز می‌توانند شرکت کنند و امکان عرضه و تقاضا برای آنان فراهم است.
مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با اشاره به اینکه در هر قرارداد یک تن زیره معامله خواهد شد، گفت: در هر سفارش در نهایت 20 قرارداد امکان‌پذیر است و طبق قوانین و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار یکشنبه سومین هفته آخر هر ماه روز تحویل کالا است.
به گزارش فارس، یکی از رویکردهای توسعه ای بورس کالای ایران در سال جدید، گسترش معاملات محصولات کشاورزی و افزودن دارایی‌های پایه جدید در بازار مشتقه این بورس است که با راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز، گام مهمی در این راستا برداشته می‌شود.
همچنین، امروز در حالی اولین معامله قراردادهای آتی زیره سبز تحویل خرداد ماه در بورس کالای ایران کلید می‌خورد که معامله‌گران زیره سبز در استان خراسان به صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می‌دهند و تقریباً تمامی حالت‌های قراردادهای اختیار معامله و آتی در این بازار در حال انجام است و این معامله‌گران پتانسیل بالایی برای ورود به یک بازار ساختار یافته مشتقات را دارند که همین امر زیره سبز را به محصولی واجد شرایط دارایی پایه مناسب برای معامله در بازار مشتقه بورس کالا تبدیل کرده است.
استاندارد زیره سبز پذیرش شده در بورس کالا منطبق بر زیره درجه 1 استاندارد شماره 14 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و اندازه هر قرارداد آتی یک تن در نظر گرفته شده است.
همچنین حد نوسان قیمت روزانه این کالا 5 درصد بر اساس قیمت تسویه روزانه روز کاری ماقبل و محل تحویل انبار مرکزی تحت نظارت بورس در خراسان رضوی اعلام شده است.
ضمن آنکه حداقل تغییر قیمت سفارش زیره سبز در هر قرارداد آتی 10 هزار ریال تعیین شده و وجه تضمین اولیه نیز در حدود 20 درصد ارزش دارایی پایه قرارداد و حداقل وجه تضمین نیز 70 درصد وجه تضمین اولیه در نظر گرفته شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |