سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13384 14:01 1394/03/27
قدرت خرید فرآورده های لبنی به شدت تحلیل یافته است

قدرت خرید فرآورده های لبنی به شدت تحلیل یافته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قدرت خرید فرآورده های لبنی به شدت تحلیل یافته است

قدرت خرید فرآورده های لبنی به شدت تحلیل یافته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع لبنی کشور با تاکید براینکه قدرت مردم برای خرید فرآورده های لبنی به شدت تحلیل یافته است، گفت: ادامه این روند موجب کاهش مجدد مصرف و تولید فراورده های لبنی خواهد شد که این امر به نفع هیچکس نخواهد بود

محمدرضا اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا افزود: براین باورم، با توجه به بالا بودن هزینه های تمام شده تولید، طی دو سال گذشته دامداران برای تولید هرکیلوگرم شیر خام خسارت زیادی را تحمل کرده اند که نیاز به حمایت دولتی دارند.

وی اظهار داشت: اما خسارت این امر تنها به تولیدکنندگان شیر خام بازنمی گردد بلکه صنایع لبنی نیز طی این مدت با افزایش هزینه تمام شده تولید از جمله مواد اولیه، آزمایش های کنترل کیفی، بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و دستمزد با کاهش حاشیه سود مواجه شده و به ناچار اقدام به افزایش تدریجی قیمت ها کرده اند که این امر نیز در نهایت کاهش مصرف و تولید را برای آنها به همراه داشته است.

وی براین باوراست که هیچ بنگاهی نمی تواند بدون حاشیه سود و ارتقای تکنولوژی روز به فعالیت خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته با افزایش قیمت ها، به تدریج مصرف انواع فرآورده های لبنی همچون شیر، بستنی، خامه، پنیر، دوغ و حتی ماست به شدت کاهش یافته به طوری که آمار پایین عرضه شیر خام به کارخانجات و ورود شیر فرآوری شده به میادین میوه و تره بار بیانگر این امر است.

به گفته وی، طی سالهای اخیر روزانه 400 تن شیرفرآوری شده در میادین میوه و تره بار توزیع می شد که این میزان با کاهش مصرف اکنون به 50 تن رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی با بیان آنکه با افزایش مجدد قیمت ها مخالفم، افزود: معتقدم افزایش قیمت فرآورده های لبنی راهکار حل مشکل صنعت لبنیات نیست و باید برای ثبات قیمت ها و ترغیب مردم به مصرف شیر و فرآورده های لبنی راهکار اساسی اتخاذ کرد.

وی 70 درصد هزینه های تولید فرآورده های لبنی را مربوط به نرخ شیر خام دانست و گفت: شیر خام به عنوان مواد اولیه تولید محصولات لبنی در صورتی که افزایش یابد صنایع نیز برای ادامه حیات خود ناچارند نرخ محصولات خود را تغییر دهند به طور مثال وقتی نرخ شیرخام 1440 تومان می شود، صنایع نیز ناچار هستند قیمت فرآورده های خود را برای دریافت سود متعارف و ادامه تولید بالا ببرند.

وی اضافه کرد: حال برای جلوگیری از این معضل نیاز است دولت وارد عرصه شود و با حمایت و برنامه های تشویقی از افزایش قیمت هزینه های تمام شده تولید و محصولات جلوگیری کند در غیر این صورت علاوه بر تولید، مصرف کنندگان نیز متضرر خواهند شد.

اسماعیلی افزود: در راستای حمایت از تولیدکنندگان، اتحادیه صنایع لبنی پیشنهاداتی به ارگان های ذیربط ارایه داده که از آن جمله عرضه مستقیم فرآورده های لبنی است.

به گفته وی؛ درحال حاضر حدود 20 تا 30 درصد قیمت مندرج روی محصولات لبنی ناشی از هزینه های حمل و نقل، دلالان، سوپرها، ضایعات، مرجوعی و مالیات بر ارزش افزوده است که به کارخانجات لبنی و مصرف کنندگان تحمیل می شود.

وی افزود: درصورتی که بخواهیم موارد مذکور را از قیمت محصول حذف کنیم و محصولات لبنی را به قیمت کارخانه بدست مصرف کنندگان برسانیم نیاز است تا با ایجاد مراکز و فروشگاه های عرضه مستقیم، محصول از کارخانه مستقیم به دست مصرف کنندگان برسد.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی همچنین پیشنهاد کرد با مدیریت اتحادیه ها، هر شرکت یا برندی محصولات استاندارد و بهداشتی خود را در شهری که آن کارخانه در آن مستقر است یا حداکثر شهرهای اطراف ارسال کند تا از هزینه های حمل و نقل کاسته شود.

وی ادامه داد: بنابراین با حذف موارد مذکور و حمایت های دولت از تولید، نرخ نهایی فرآورده های لبنی بین 20 تا 30 درصد کاهش می یابد و محصولات با قیمت منطقی عرضه می شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |