پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 12741 12:27 1394/02/28
قاچاق 500میلیون دلاری و جولان 800واحد قطعه‌سازی زیر پله ای

قاچاق 500میلیون دلاری و جولان 800واحد قطعه‌سازی زیر پله ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قاچاق 500میلیون دلاری و جولان 800واحد قطعه‌سازی زیر پله ای

قاچاق 500میلیون دلاری و جولان 800واحد قطعه‌سازی زیر پله ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی زاهدی-  m.zahedi25@yahoo.com

روز دوشنبه اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در یک نشست مطبوعاتی ضمن اعلام ورود رسمی به حوزه صنعت قطعه و خودروی کشور راهکارهایی را به منظور طرح تحول صنعت خودرو کشور ارائه دادند.

مسوولان این انجمن تازه تاسیس که به زعم خود اولین انجمن تخصصی در این حوزه محسوب می شوند در پاسخ به سوال خبرنگار جهان اقتصاد مبنی بر اینکه به رغم وجود انجمن قطعه سازان ایران، برای حضور در این صنعت چه نیازی را احساس کردید و اینکه آیا تعدد تشکل ها سبب موازی کاری در این بخش نخواهد شد؟ ضمن تاکید براینکه انجمن ما و انجمن قبلی مکمل یکدیگر هستند اظهار داشتند: این انجمن زیر نظر وزارت صنعت و یک انجمن تخصصی است در حالی که انجمن قطعه سازی ایران زیر نظر وزارت کار است و ماهیتی صنفی دارد.  

البته موضوع مهمی که دراین نشست مطرح شد ارایه آمارهایی بود که در نوع خود جالب و البته قابل تامل بود.

آرش محبی‌نژاد، دبیر این انجمن در بخشی از اظهاراتش از موضوع قاچاق و تولیدات بی کیفیت قطعات پرده برداشت و گفت: واردات قطعات خودرو از مبادی قانونی ۷۰۰میلیون دلار و قاچاق قطعات بین 400 تا 500 میلیون دلار است که در مجموع یک میلیارد دلار از مبادی رسمی و غیر رسمی قطعه وارد کشور می‌شود.

محبی‌نژاد همچنین در مورد برآورد‌ها از تولیدات زیرزمینی قطعات افزود: برآورد می‌شود تعداد تولیدکنندگان بدون مجوز حدود ۸۰۰واحد شود که عمدتاً در زنجیره تامین و خدمات پس از فروش قرار ندارند و مردم نیز برای قیمت پایین‌تر آن‌ها معمولاً از این نوع قطعات و نیز قطعات چینی و هندی استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بر قراردادهای فی‌مابین قطعه‌سازان و خودروسازان بازنگری خواهد شد گفت: قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین چالش خودروسازان است.

خرید 290 میلیاردی باشگاه به رغم بدهی 4500 میلیاردی به قطعه سازان!

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش از خرید احتمالی دو خودروساز بزرگ کشور انتقاد کرد.محبی‌نژاد اظهار کرد: البته در این مورد ما هم شایعاتی شنیده‌ایم که فشاری روی خودروسازان وجود دارد تا باشگاه پرسپولیس و استقلال را بخرند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این شایعه حقیقت نداشته باشد، خاطر نشان کرد: البته چنین موضوعاتی از معضلات پیش روی صنعت خودرو ایران است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: چگونه خودروسازان را مجبور می‌کنند 290 میلیارد تومان برای خرید سهام یک باشگاه پرداخت کنند وقتی که آن‌ها 4500 میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه این حرکت‌ها در گذشته نیز بوده است، تصریح کرد:‌ به عنوان مثال در گذشته ایران‌خودرو و سایپا را مجبور کردند بروند در سوریه خط تولید بزنند آن هم در شرایطی که حجم تولید آن‌ها چهار برابر مصرف این کشور بود. بنابراین خصولتی اداره شدن خودروسازان از مشکلاتی است که البته روی قیمت خودرو نیز اثر می‌گذارد.

همچنین علی فراهانی، رییس هیات مدیره این انجمن در این نشست گفت: انجمن تخصصی صنایع همگن از ۳۰انجمن سراسری تشکیل شده و پس از دو سال به اهداف خود نزدیک شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین هدف‌های این انجمن پیشبرد برنامه‌های صنعت خودرو برای رسیدن به تولیدات با کیفیت‌تر است.

خودروسازان هشت ماه بعد از تحویل پول قطعه‌ساز را می‌دهند

مهدی مطلب‌زاده، عضو دیگرهیأت مدیره این انجمن درباره طرح مشارکت قطعه‌سازان در تولید خودرو گفت:‌در این طرح قطعه‌سازان در تمام مراحل بازارسنجی، انتخاب، طراحی و تولید خودرو در کنار خودروسازان خواهند بود. در این شرایط خودروسازان از پتانسیل قطعه‌سازان بهره می‌برند و در نهایت نیز سود حاصل به نسبت سهم آن‌ها در تولید خودرو تقسیم خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان این طرح را قبول کرده‌اند؟ خاطر نشان کرد: سایپا از این طرح استقبال کرده است اما هنوز صحبتی در این رابطه با ایران‌خودرو صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: با تولید مشارکتی مشکل دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حل خواهد شد زیرا در آن صورت حدود 20 روز طول خواهد کشید تا خودرو فروخته شده و پول آن به قطعه‌ساز برسد در حالی که هم اکنون بعد از هشت ماه نیز پول قطعه‌ساز را نمی‌دهند.

افزایش قیمت 10 درصدی خودرو ضروری است

سعید صبوری - عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در رابطه با قیمت خودرو اظهار کرد:‌ در حال حاضر بحث بر سر این است که از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کنند. البته کاهش قیمتی در کار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش 10 درصدی قیمت خودرو لازم است، تصریح کرد: البته به دنبال راهکارهایی مانند افزایش تیراژ تولید هستیم تا هزینه‌ها را پوشش داده تا قیمت افزایش نیابد.

صبوری ادامه داد:‌ یکی از مشکلات بازار خدمات پس از فروش در حال حاضر عملکرد تعمیرگاه‌ها است. به گونه‌ای که برخی از آن‌ها قطعات تحویلی از ما را با قیمتی گران‌تر از آنچه که باید عرضه می‌کنند.

احمدرضا رعنایی - عضو هیأت مدیره صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز اظهار کرد: قطعات قاچاق وارداتی به کشور کیفیت بسیار پایینی دارند و استفاده از آن‌ها خدمات زیادی به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نظارت جامعی بر کیفیت قطعات وارداتی به کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در این زمینه استانداردهای مربوطه بعضا کامل و جامع نیستند و خوب تدوین نشده‌اند. در این زمینه انجمن آمادگی دارد برای بازنگری در استانداردها با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |