شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 195478 11:21 1401/06/23
قانون پایانه‌های فروشگاهی از امروز اجرایی شد

قانون پایانه‌های فروشگاهی از امروز اجرایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قانون پایانه‌های فروشگاهی از امروز اجرایی شد

قانون پایانه‌های فروشگاهی از امروز اجرایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، داوود منظور در همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکتهای بورسی اظهار کرد: امروز عملیات قانون پایانه‌های فروشگاهی را شروع می‌کنیم.

وی افزود: این قانون از تکالیف بر زمین مانده‌ای بود که از زمان تصویب آن در سال ۹۸ تا کنون بیش از ۲ سال می‌گذرد قرار بود ۱۵ ماه بعد از تصویب اجرا شود اما زیرساخت‌های اجرا فراهم نبود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون‌های مشابهی مانند قانون صندوق‌های مکانیزه گفت: این قوانین هیچ گاه اجرا نشد.

منظور بیان کرد: نظام مالیاتی با استفاده از این قانون به یک نظام روزآمد و جهان تراز تبدیل می‌کند.

منظور یادآور شد: باید هر چه زودتر این قانون را اجرا می‌کردیم، این قانون فعالان اقتصادی را مکلف می‌کند زمانی که عملیاتی مانند خرید یا فروش انجام می‌دهند، آن را ثبت کرده و نسخه‌ای از صورتحساب الکترونیک را برای پایگاه داده‌های سازمان مالیاتی ارسال کنند که شفافیت در پی دارد.

منظور با اشاره به همکاری سازمان امور مالیاتی با پلیس راهور در خصوص راه اندازی سامانه نقل و انتقال خودرو گفت: نتیجه راه اندازی این سامانه این شد که اولاً مردم به راحتی با گوشی همراه و بدون مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، کار نقل و انتقال را انجام می‌دهند و ثانیاً این پول مستقیماً وارد خزانه می‌شود.

وی افزود: سال گذشته درآمد دولت از مالیات بر نقل و انتقال خودرو ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال تاکنون ۲,۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و تا پایان سال از ۵ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه دنبال آن هستیم تا تمام موارد مالیاتی را از درگاه پنجره واحد الکترونیکی انجام دهیم، گفت: با این کار هم از هدر رفتن وقت مردم برای قانع کردن ممیزان مالیاتی جلوگیری می‌شود و هم حقوق دولت ایفا می‌شود.

وی با اشاره به آغاز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مدعیان از امروز با شرکت‌های بورسی و فرابورسی افزود: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تماماً در بستر قانون پایانه‌های فروشگاهی بنا شده اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده زودتر آغاز شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی علت آغاز اجرای این قانون با شرکت‌های بورسی را اولاً اختصاص بیشترین حجم فعالیت‌های بنگاهی به این شرکت‌ها عنوان و اظهار کرد: ثانیاً شرکت‌های بورسی بسیار شفاف هستند و تمام اطلاعات آنها در اختیار مردم است.

منظور به راه اندازی سامانه جمع آوری صورت حساب‌های الکترونیکی در پایگاه داده‌های سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: در گام دوم دستورالعمل‌های اتصال شرکت‌ها به این سامانه با همکاری سازمان بورس و شرکت فرابورس تدوین و ابلاغ شده است

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی گفت: قبلاً خلاء نظارت جابجایی پول و تراکنش‌های مالی در بانک مرکزی احساس می‌شد لذا از هفته گذشته تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی انجام شد و کسانی که حساب تجاری از حساب شخصی تفکیک کنند از مزایای آن استفاده خواهند کرد.

وی گفت: اگر مجموع واریزی به حساب‌های تجاری بیش از تعداد صورتحساب‌های الکترونیکی باشد مودی مالیاتی مشمول جریمه ده درصد مبلغ فروش خواهد شد.

به گفته منظور در شورای پول و اعتبار مصوب شد اگر دفعات واریزی به یک حساب بیش از ۱۰۰ مرتبه باشد آن حساب تجاری است.

وی خاطرنشان کرد: مشاغلی که به مشتریان اعلام می‌کنند از دستگاه پوز استفاده نشود و مشتری کارت به کارت کند به این معنی است که صاحب آن شغل یا واحد صنفی از حساب شخصی، استفاده تجاری می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته باید تعداد صد تراکنش همزمان با واریز بالای ۳۵ میلیون تومان باشد تا آن حساب تجاری تلقی شود، بنابراین اگر بیش از صد مرتبه تراکنش مالی داشت اما واریزی کمتر از ۳۵ میلیون تومان بود آن حساب شخصی است مثل مدیر ساختمانی که شارژ اعضای ساختمان به آن حساب واریز می‌شوند که کمتر از ۳۵ میلیون تومان است.

منظور یادآور شد: اگر ببینیم اشخاص از این ضوابط سوءاستفاده می‌کنند یعنی ۱۰۰ تراکنش را به ۹۹ تراکنش کاهش می‌دهند ما هم ضوابط را تغییر می‌دهیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |