سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 7523 15:36 1393/09/08
قائم مقام رییس صداوسیما در امور رسانه‌های نوین هشدار داد  ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می‌انجامد

قائم مقام رییس صداوسیما در امور رسانه‌های نوین هشدار داد ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می‌انجامد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قائم مقام رییس صداوسیما در امور رسانه‌های نوین هشدار داد  ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می‌انجامد

قائم مقام رییس صداوسیما در امور رسانه‌های نوین هشدار داد ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می‌انجامد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 

قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین ادامه مسیر سنتی در اطلاع رسانی را، به منزله حذف رسانه ملی از عرصه اطلاع‌رسانی جهانی ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر اخوان بهابادی در سخنرانی خود در همایش گردان‌های سایبری بسیج صدا و سیما گفت: در روزگاری که از طریق ارتباطات رسانهای میتوان مرزها را جابهجا کرد، ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می انجامد.

دومین همایش گردان‌های سایبری بسیج صداوسیما صبح امروز - شنبه - هشتم آذر ماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانههای مجازی در این همایش، رسانه ملی را اثرگذارترین بخش رسانه‌ای کشور در افکار عمومی و ذائقهسازی مردمی دانست و بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های فضاهای مجازی تاکید کرد.

دکتر مهدی اخوان در دومین همایش گردانهای سایبری بسیج صدا و سیما گفت: موضوع سایبری به حدی فراگیر شده است که کمتر کسی می‌تواند منکر تاثیراین حوزه شود.

وی افزود: دوران کشورگشایی با زور و قدرت گذشته است و افکارعمومی اجازه تکرار چنین فجایعی را نمی‌دهد، اما کشورگشایی‌ها در حوزه دیگری جلوه‌گر شده و آن هم فضای مجازی و سایبری است.

اخوان گفت: امروزه اینترنت مانند همه کشورها در کشور ما هم در تمام مناطق پا نهاده است و اگر دقت نکنیم به راحتی ممکن است بدون جنگ و خونریزی تحت تاثیر فرهنگ بیگانه و غربی قرار گیریم که به ویژه در زمینه فضای سایبری برای جلوگیری از این پدیده باید دقت بالایی داشته باشیم.

وی افزود: امروزه حوزه صوت و تصویر هم متاثر از برخی فرهنگ‌های بیگانه شده است و اگر صدا و سیما بخواهد رهرو و پیرو رادیو و تلویزیون سنتی باشد، بدون شک جایگاه خود را در میان مردم از دست خواهد داد؛ چرا که امروزه مردم اطلاعات و اخبار خود را فقط از طریق رسانه ملی یا صدا و سیما دریافت نمی کنند.

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فنی و فضای مجازی در ادامه گفت: اگر قرار است ضریب نفوذ در افکارمردم افزایش یابد، استفاده از رسانه‌های نوین بی‌تاثیر نخواهد بود و در این زمینه ما باید با ذائقه‌سنجی لحظه به لحظه و برخط برای مردم خدمات رسانه‌ای مناسبی داشته باشیم.

اخوان افزود: رسانه‌های نوین این امکان را دارند که ما در لحظه متوجه شویم برنامه ها و محتواهای ارائه شده ما چه اقبالی دارد به دلیل اینکه رابطه دوسویه و متقابل برقرار است.

وی گفت: این دقیقا همان آگاهی و تسلطی است که ما در ارائه محتوا به شیوه سنتی در رسانه ملی نمی توانیم داشته باشیم.

اخوان افزود: در رسانه های نوین نه تنها می توان اقبال و بازخورد محتوا را به صورت برخط و آنلاین رصد کرد بلکه می توان موقعیت جغرافیایی مخاطب را هم تعیین کرد.

وی گفت: اما برخی از این رسانه های نوین امروزه به صورت رایگان محتوا را در اختیار مخاطب قرار می دهند در صورتی که تهیه و انتقال این محتوا و برنامه‌ها بدون هزینه نیست، پس دریافت این آگاهی از افکارعمومی جامعه به وسیله رسانه یا شبکه های مختلف اجتماعی نیز می‌تواند برای بانیان این امر سودمند و ارزشمند باشد و دستمزد تلقی شود.

اخوان افزود: امروزه رخ دادن برخی اتفاقات اجتماعی از طریق همین فضاهای مجازی به سرعت نشر پیدا می کند و باعث شوکه شدن جامعه می‌شود اما چون بدون درد و خونریزی است، لمس‌شدنی نیست.

وی گفت: تصور این که برنامه هایی که از شبکه های سنتی (رسانه های غربی) آنها پخش می شود، برنامه هایی است که از پیش تعیین شده، یک تصور بسیار غلط است زیرا آنها در لحظه و بنا به ذائقه سنجی های مخاطبانشان تصمیم گیری می کنند.

قائم مقام سازمان صدا و سیما افزود: ما می توانیم از طریق ذائقه سنجی دقیق و بموقع ذائقه سازی نیز بکنیم که متاسفانه در کشور ما این روند ذائقه سنجی بسیار کند انجام می شود.

اخوان گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثرگذارترین بخش رسانه ای کشور اگر بتواند ذائقه سنجی به موقع انجام دهد می‌تواند در ذائقه سازی نیز بسیار موثر و مفید واقع شود.

وی با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری در زمینه رسانه و فضای سایبری خاطرنشان کرد: ارزش فعالیت در حوزه مجازی معادل صیانت و حفاظت از اصل نظام و انقلاب اسلامی است.

دکتر اخوان یکی از راهکارهای مقابله با تدابیر رسانه های غربی را رفع تهدیدات و ایمن سازی کشور دانست و این که بتوانیم از فضای مجازی استفاده های بهینه ای هم داشته باشیم.

وی افزود: روزی می توانیم متوجه شویم که جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی غالب شده است که کشورهای غربی بیایند و بگویند اینترنت را هم تحریم می کنیم و به محض این که این موازنه به نفع ایران شود، بدون شک غربی ها در این امر هم درنگ نخواهند کرد، زیرا در زمان وضع تحریم ها غربی ها حتی در زمینه دارو هم کوتاهی نکردند و تحریم هایی را برای دارو نیز وضع کردند و این بدان معنی است که هنوز در این موازنه کفه ترازو به نفع ایران پایین نیامده است.

دکتر اخوان گفت: مطمئنیم با وجود جوانان مستعد و فعال در کشور حتما موفقیت در حوزههای مختلف فضای مجازی و سایبری هم دست‌یافتنی است و این امر بی شک از کسب موفقیت های هسته ای سخت تر نخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |