جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2120 14:22 1393/03/07
فلز زرد کاهش شدیدی را تجربه کرد

فلز زرد کاهش شدیدی را تجربه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فلز زرد کاهش شدیدی را تجربه کرد

فلز زرد کاهش شدیدی را تجربه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 گروه بازارپول : قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی حدود ۲۰ دلاری به ۱۲۶۴٫۸۰ دلار رسید.
قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی حدود ۲۰ دلاری به ۱۲۶۴٫۸۰ دلار رسید .
این قیمت نسبت به روز گذشته کاهشی ۱٫۹ درصدی را تجربه کرده است. این بدان معناست که طلا حتی سطح مقاومت ۱۲۶۵ دلار را نیز شکسته است. برخی کارشناسان از احتمال افت بیشتر قیمت طلا در رزوهای آتی می گویند.
عامل اصلی این کاهش قیمت را می توان به تحولات سیاسی در اوکراین و انتظار ثبات سیاسی در این منطقه مرتبط ساخت.
قیمت‌های طلا همچنان در «حبس بازه‌ای» هستند، به این معنا که در محدوده‌ای خاص نوسان دارند و تلاش بازار برای تجاوز از مرزهای بالا و پایین این بازه ناموفق مانده است. با وجود کاهش قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، یکی از تحلیلگران بازار طلا به سایت کیتکو گفته که فلز زرد در آینده نزدیک در حبس بازه‌ای خواهد ماند؛ چراکه عوامل بالقوه بازار به متوازن کردن یکدیگر ادامه می‌دهند. اشاره این مصاحبه‌کننده به خنثی شدن اثرات اخبار بد ژئوپلیتیک با داده‌های خوب اقتصادی است. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکت» در مصاحبه‌ای با کیتکو می‌گوید که بازار طلا به نظر در حال تشکیل پایه‌های جدیدی برای خود است و هیچ نشانه‌ای از این نیست که این فرآیند چقدر طول خواهد کشید. این کارشناس حجم طلای موجود و اخبار فعلی را دلیل این می‌داند که «قفل‌های طلایی» باز نشده مانده‌اند و احتمالا می‌مانند. به باور او قیمت‌های طلا با توجه به شرایط موجود نه خیلی بالا و نه خیلی پایین است. او می‌گوید: «اغلب وقتی بازارها مثل شرایط روز دوشنبه پایدار هستند، با کاهش حجم معاملات روبه‌رو می‌شوید؛ چراکه فعالان بازار خسته می‌شوند یا تمایلشان را برای کار در بازار از دست می‌دهند. اما درمورد طلا لزوما این اتفاق نمی‌افتد. حجم معاملات ممکن است کاهش یابد؛ اما قیمت‌ها ممکن است بالا بمانند. این شرایط همه را مجبور به ترک بازار نمی‌کند. میزان فعالیت فعلی خوب و پایدار است.» الگوی کنونی قیمت طلا نشانه دیگری از این است که بازار در بازه‌ای خاص حبس شده است. «اینکه جهت‌گیری قیمت‌ها مشخص نیست نشان می‌دهد که اخبار مختلف همدیگر را متوازن می‌کنند و مردم منتظر هستند ببینند قیمت‌ها به کدام سو حرکت می‌کنند.» این کارشناس بازار طلا می‌افزاید پیش‌بینی اینکه چه موضوعی باعث می‌شود طلا تکان بخورد دشوار است.
چیزینسکی می‌گوید نشست ۵ ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا می‌تواند عامل مهمی برای تغییر قیمت‌ها باشد؛ اما حتی آن موقع هم ممکن است عواملی وجود داشته باشد که این مساله را خنثی کند. چیزینسکی در مصاحبه با کیتکو درباره مساله تورم می‌گوید: «اگر بانک مرکزی اروپا سیاست پولی خود را به خاطر تورم زا بودنش تسهیل کند، طلا ممکن است با افزایش قیمت مواجه شود؛ با این حال تسهیل سیاست‌ها ممکن است به یورو آسیب بزند که شاخص برابری دلار را بالا می‌برد و این هم می‌تواند به کاهش قیمت‌های طلا منجر شود.» یک عامل دیگر که می‌تواند در آینده نزدیک تاثیری دوگانه روی طلا داشته باشد، بهبود اقتصاد جهان است. چیزینسکی می‌گوید: «بهبود اقتصاد باعث افت قیمت طلا می‌شود؛ چراکه اهمیت فلز زرد را به‌عنوان دارایی سرمایه‌ای کاهش می‌دهد؛ با این حال، بهبود اقتصاد فشار بیشتری بر قیمت‌های کالا وارد می‌کند که تورم زا است و می‌تواند حامی افزایش قیمت طلا شود.»
تنش‌های ژئوپلیتیک جدید نیز می‌تواند در آینده نزدیک قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این وجود، چیزینسکی می‌افزاید که به طور سنتی، این عوامل تاثیر محدودی بر قیمت‌ها دارند. او متذکر می‌شود که تداوم تنش‌ها در اوکراین چندی است که تاثیر خیلی بزرگی بر قیمت طلا نداشته است. چیزینسکی می‌گوید مانند دیگر بحران‌های بالقوه ژئوپلیتیک، پیش‌بینی آینده نزدیک دشوار است. یک بحران بالقوه می‌توانست نتایج انتخابات پارلمان اروپا باشد، اما به نظر می‌رسد که این امر در بازار طلا به‌عنوان مساله خاصی در نظر گرفته نشده است. گرچه احزاب مخالف با اتحادیه اروپا موفقیت‌های مهمی در این انتخابات که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار شد، کسب کرده‌اند، اما احزاب میانه‌رو هوادار اروپا همچنان در اکثریت هستند و کنترل پارلمان را در دست دارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |