جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 140257 18:30 1400/02/14
فلزات اساسی در بحران شکاف نرخ

فلزات اساسی در بحران شکاف نرخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فلزات اساسی در بحران شکاف نرخ

فلزات اساسی در بحران شکاف نرخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در بازار فلزات اساسی یک بی‌قاعدگی بین نرخ بیلت با محصولاتی چون ورق و اسلب صورت گرفته است. مثلا نرخ ورق ۶۶ درصد بالاتر از شمش و اسلب ۴۵ درصد بالاتر است.

حمید مرتضی کوشکی، مدیر شعبه تبریز کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: شکاف صورت گرفته (رشد نرخ ورق و اسلب) در حالی صورت می گیرد که نرخ خرید مواد اولیه شرکت‌های تولیدکننده عمدتا بر پایه شمش فولاد است و اثر مهمی بر رشد سود دلاری این شرکت‌ها دارد.

این مدرس بازار سرمایه گفت: مطابق با روندهای تاریخی، چنین شکافی نمی تواند ماندگار باشد، پس می توان اصلاح آن با یکی از سناریوهای زیر باشد اول این که شاهد رشد شمش فولاد باشیم و دوم این که شاهد اصلاح قابل توجه قیمت‌های ورق و اسلب باشیم و در آخر این که رشد شمش فولاد و اصلاح قیمت‌های ورق و اسلب صورت بگیرد، یعنی تعادل در ضریب‌ها در نرخ‌های بالاتری صورت گیرد. هر کدام از این سه سناریو اثراتی دارد.

این تحلیل گر بازار سرمایه افزود: در میان‌مدت با توجه به افزایش تقاضای محصولاتی چون ورق و اسلب و همچنین برنامه‌های کاهش تولید چین سناریو یک و سه محتمل است که بهتر است اثرات این سناریوها بر سودآوری شرکت‌های موجود در صنعت مورد بررسی قرار گیرد.

مرتضی کوشکی بیان داشت: سناریو اول، رشد سود دلاری شرکت‌های تولیدکننده شمش و اثر افزاینده در بهای تولید شرکت‌های تولیدکننده ورق و اسلب دیگر همچون مواد اولیه آنها ضریبی از شمش است. سناریو دوم، رشد سود دلاری شرکت های تولید کننده شمش در کنار کاهش سود دلاری سایر شرکت‌های تولیدکننده ورق و اسلب که هم به خاطر کاهش نرخ فروش هم به خاطر رشد بهای تولید (به خاطر رشد بهای بیلت) روی خواهد داد.

مدیر شعبه تبریز کارگزاری اقتصاد بیدار تاکید کرد: در این جا یک نکته قابل اهمیت است و آن این است که وقتی صحبت از رشد یا کاهش سود دلاری می کنیم به نسبت آنچه امروز است منظور ما است، فرض کنید ما می گوییم فولاد مواد اولیه را براساس ضریبی از شمش ۶۰۰ دلار می خرد، اما نرخ CIS ورق گرم ۱۰۰۰ دلار است. حالا اگر قرار باشد بیلت تا ۷۰۰ دلار رشد کند (سناریو اول) سود دلاری آن کاسته می شود، حالا اگر سناریو سوم اتفاق افتد، هم بها رشد می کند هم نرخ فروش کاسته می شود و اثر کاهنده سود مضاعف است.

این مدرس بازار سرمایه بیان داشت: دومین نکته مهم این است که فرض ما این است که ضریب مواد اولیه تغییر قابل توجهی نداشته باشد، یعنی حاشیه سودها تغییری نکند، برای مثال ضریب ۱۶ درصد  تا ۱۹ درصد  کنسانتره آهن نسبت به شمش فولاد تغییر با اهمیت نداشته باشد که مطابق با ابلاغیه های جدید است. اگر این تغییر صورت گیرد، حاشیه سودهای ناخالص همه شرکت ها چه بلیت ساز، چه ورق ساز و اسلب ساز دستخوش تغییر می شود. تغییر این ضریب ها بر بهای تولیدی همه شرکت ها اثر دارد. اما اثرات منفی آن در شرکت های فولادی که که زیر مجموعه معدنی دارند از طریق رشد سودآوری زیر مجموعه ها تا حدی قابل جبران است.

مرتضی کوشکی در پایان تاکید کرد: بدترین سناریو نسبت به وضعیت امروز، سناریو دوم است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |