جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 48564 19:44 1395/09/21
فقط ۸ درصد معادن کشور شناسایی شده است

فقط ۸ درصد معادن کشور شناسایی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فقط ۸ درصد معادن کشور شناسایی شده است

فقط ۸ درصد معادن کشور شناسایی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 مخالف صادرات مواد خام معدنی هستیم

گروه تولید-دومین روز از دومین اجلاس معدن و صنایع معنی ایران در حالی آغاز به کار کرد که علاوه بر کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره اهمیت، فرصت های پیش روی این بخش سخنرانی کردند. 

توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه معادن

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران امنیت کامل دارند، به بنادر، دریاها و راه‌های مختلف دسترسی داشته و می‌توانند از نیروی کار ارزان و مجرب بهره‌مند شوند. ایران کشوری ماجراجو نیست و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه معادن یکی از اولویت‌های سیاست ‌کلی‌اش است. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: من در دورانی مسئولیتم به دنبال شناسایی ظرفیت‌های معدنی کشورمان بودم. در آن زمان دریافتم که ایران یکی از سه کشور غنی معدنی دنیا است و کلکسیونی از معادن دنیا در آن قرار دارد.

هنوز خیلی از معادن ما کشف نشده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: هنوز خیلی از معادن ما کشف نشده است یا از ظرفیت ‌آنهایی که کشف شده‌اند درست استفاده نکرده‌ایم. بهره‌مندی از این منابع و چگونگی بهره‌برداری از آنها برای ما مهم است. ما نباید خام‌فروشی کنیم. وی با اشاره به ظرفیت ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های معدنی، خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاران و یا شرکت‌هایی که می‌خواستند همکاری کنند محدودیت‌هایی وجود داشت که آنها را برداشته‌ایم. این موضوع در اصل سیاست‌های کلی نظام که به امضای رهبری رسیده و منتشر شده است کاملاً مشهود است. البته گفتنی است که به زودی این ابلاغیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری خواهد شد و آنها را به روز خواهیم کرد. وی با اشاره به بندهایی از سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: در این ابلاغیه مشخص شده است که ما برای دستیابی به فناوری‌های نوین و ارتقای سطح آموزش همچنین تربیت نیروی انسانی و بهره‌برداری از ذخایر معدنی تلاش خواهیم کرد. از سوی دیگر ارتقای سهم معادن در تولید ناخالص ملی نیز مورد توجه قرار گرفته و به تأمین مواد صنایع مورد نیاز داخل کشور و صادرات صنعتی فرآوری شده نیز اولویت دادیم.

فرآوری محصولات در ایران ارزان تر تمام می شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، یادآور شد: ما در درجه اول می‌خواهیم محصولات فرآوری شده را صادر کنیم اما جلوی صادرات مواد خام را هم نگرفته‌ایم. خارجی‌ها باید توجه کنند که فرآوری محصولات در ایران نسبت به سایر اقصی نقاط دنیا ارزان‌تر تمام می‌شود؛ چرا که گاز و برق در ایران به اندازه کافی وجود دارد و نیروی ارزان و متخصص نیز در دسترس است. هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این سخنرانی در ارتباط با فواید سرمایه‌گذاری در ایران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران دارای دو دریا در شمال و جنوب و بنادر زیادی است یکی دیگر از راه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در آنها اولویت می‌دهیم همین مناطق کنار دریا است. چرا که هم آب فراوان دارد و هم حمل و نقل در آن به راحتی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در کنار این سواحل اراضی مناسب برای استفاده هم وجود دارد.

فقط از ۸ درصد معادن اطلاع داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این اجلاس با تأکید بر جلوگیری از صادرات مواد خام گفت: طی ۱۰سال اخیر ۵میلیارد دلار صادرات سنگ آهن خام انجام شده و این در حالی است که در همین مدت برای واردات فولاد ۳۰میلیارد دلار هزینه شده است. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه ما در کشور از حدود هفت تا هشت درصد معادن مطلع هستیم، گفت: البته به استثنای معادن نفت و گاز که در جنوب و شمال شرقی کشور هستند، ما به دلیل شرایط زمین‌شناسی اطلاع چندانی از دیگر معادن نداریم. وی با بیان اینکه تاکنون ۴۸ میلیارد تن ذخیره اثبات شده به ثبت رسیده است، افزود: قطعاً این میزان بیشتر است و ما برنامه‌هایی را شروع کردیم تا اکتشافات عمقی را افزایش دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود معادن مصالح ساختمانی و سنگ‌های ساختمانی در کشور گفت: ذخایر سنگ‌های تزئینی ساختمان که تاکنون کشف شده ۱.۸ میلیارد تن است و ما حدود ۲.۸ میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ آهن داشتیم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اکتشافات را از شمال خراسان رضوی شروع کرده‌ایم، افزود: این اکتشافات تا دریای عمان در عمق ۲۰ کیلومتری انجام شده و به زودی نتایج آن ارائه می‌شود. وی با اشاره به اکتشافات حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی گفت: تا شهریور ۹۲، ۴۸۰ هزار کیلومتر به اکتشافات اضافه شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برنامه داریم سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر را مورد مطالعه قرار دهیم، اظهار داشت: باید مطمئن باشیم که کل سرزمین مورد اکتشاف قرار گرفته است. نعمت‌زاده ادامه داد: در سال ۹۲، ۱۰۰ پهنه اکتشافی به مساحت ۴۰۰ هزار کیلومترمربع آزادسازی کردیم که تا امروز ۳۰۰ هزار کیلومتر واگذار شده است.

اجرای طرح های جلوگیری از خام فروشی

وی گفت: در زمینه تکمیل تولید زنجیره معادن همیشه متهم بوده‌ایم که این زنجیره تا محصول نهایی، تکمیل نیست و مواد خام معدنی را صادر می‌کنیم. در این راستا طرح‌هایی را به اجرا رسانده‌ایم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته پنج میلیارد دلار صادرات سنگ آهن انجام شده است، گفت: اما در این مدت کشور ۳۰ میلیارد دلار بابت واردات فولاد هزینه کرده است که این نشان می‌دهد ما چند برابر اندازه‌ای که مواد خام صادر کرده ایم، محصول نهایی به کشور وارد شده است.

واگذاری معدن به یک کنسرسیوم ایرانی

وی با اشاره به معادن مس، سرب و روی گفت: در بخش سرب و روی یک معدن متوقف بود که اخیراً آگهی مزایده آن منتشر شده و به یک کنسرسیوم از شرکت های ایرانی واگذار شده است که شاید در آینده با طرف خارجی مشارکت کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرفیت این معدن حدود ۱۶۵ میلیون تن است، گفت: یکی از وظایف ما تکمیل زنجیره تولید است زیرا وقتی صنایع به یکدیگر متصل شود، چندین برابر ارزش افزوده به دست می‌آید. نعمت‌زاده در بخش محصول مس نیز با اشاره به اینکه باید محصول نهایی مانند کابل، سیم و سایر تکنولوژی‌های الکترونیک را صادر کنیم، گفت: ما ظرفیت‌های خوبی در صنایع پایین دستی آهن ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم که کشور بی‌نیاز شده و صادرات انجام شود.

افتتاح سه طرح بزرگ فولادی تا پایان سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا، ۴۰۰ میلیون تن ۳۰۰ میلیون تن زغال سنگ اشاره کرد و گفت: تاپایان سال سه طرح بزرگ فولادی افتتاح می‌شود. مهدی کرباسیان گفت: ایمیدرو از نیمه دوم سال ۹۲ طراحی، تدوین و اجرای استراتژی جدیدی را به عنوان اولویت در دستور کار قرار داد. وی ادامه داد: طبق آن برنامه، ‌ابتدا با عارضه یابی مشکلات گذشته و پیش رو، ‌برنامه هایی برای اصلاح امور به اجرا گذاشته شود. از همین رو طرح های استانی فولاد که مشکل کمبود شدید منابع مالی داشتند، با مشارکت گرفتن از هلدینگ‌های بزرگ بخش غیر دولتی و خصوصی مجددا فعال شدند. در آبان ماه نیز نخستین کارخانه آهن اسفنجی از ۷ طرح فولادی در استان چهار محال و بختیاری افتتاح شد و همانطورکه پیشتر هم وعده دادیم تا پایان سال نیز ۳ طرح دیگر فولاد شادگان، فولاد میانه و فولاد نی ریز در مدار تولید قرار خواهند گرفت. کرباسیان با بیان اینکه کشور ما از لحاظ زمین‌شناسی دارای معادن متنوع و فراوان و مورد توجه شرکت های اکتشافی جهان است، اظهار داشت: فعالیت های اکتشافی در سال‌های قبل از انقلاب اغلب توسط شرکت‌های خارجی محقق شده و این فعالیت‌ها بعد از انقلاب هم ادامه داشته ولی هنوز مجموعه این فعالیت‌ها و بهره‌برداری از معادن کشور، از ۷ درصد کل سرزمین ما که کشوری مستعد و معدن خیز است، تجاوز نکرده است.

اجرای طرح بزرگ اکتشاف در۲۱ استان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۳، طرح بزرگ اکتشاف در۲۱ استان کشور به اجرا درآمد تا پشتوانه ای برای تولیدات معدنی و زنجیره مربوط به آن، شود، گفت: این طرح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را دربرگرفت. خوشبختانه این امر نوید بخش کشف ذخایر جدید در بخش زغالسنگ، مس، سنگ آهن، طلا بوده است که با تکمیل اکتشاف، قطعا ذخایر مناسبی به دست خواهد آمد. کرباسیان گفت: در ابتدای دولت جدید ۳۱ طرح  ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برای تکمیل نیاز داشت که با برنامه ریزی صورت گرفته، در یک زمان بندی مشخص، فعالیت اجرایی را از سر گرفتند، نکته قابل توجه در تامین مالی طرح ها اینست که بیش از ۸۰درصد از رقم فوق با استفاده از توان بخش غیردولتی و بخش خصوصی تامین شد.

حضور ۱۱۷ نفر از شرکت های معتبر خارجی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقدامات بزرگ مقامات عالی کشور و همچنین تلاش های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، شاهد تسهیل روابط بانکی و مالی با کشورهای مختلف شدیم، گفت: حضور ۱۱۷ نفر از شرکت های معتبر خارجی نشان از تسهیل روابط با دنیا شده است. وی با بیان اینکه نکته دیگر این است که ایمیدرو طی ماه های اخیر، مناقصه هایی برای اجرای طرح های جدید از جمله بندر منطقه ویژه پارسیان برگزار کرده است، اظهار داشت: در فراخوان این طرح ها،‌ با استقبال شرکت های خارجی مواجه شده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |