پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 128073 14:32 1399/10/16
فقط در شش ماه 12 هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد توزیع شد

فقط در شش ماه 12 هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد توزیع شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فقط در شش ماه 12 هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد توزیع شد

فقط در شش ماه 12 هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد توزیع شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم آغاز به کار صندوق کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرما با بیان اینکه هر چه بتوانیم ظرفیت‌ها و ابزارهای بازار سرمایه را افزایش دهیم به نفع آحادمردم و در این بخش به نفع کشاورزان است، گفت: توسعه بازار سرمایه در بخش کشاورزی کمک به محروم‌ترین آحاد مردم یعنی کشاورزان است که در بخش بازار نیازمند حمایت جدی هستند.

وی ادامه داد: امروز عملیات گسترش گواهی سپرده کالایی خرما در بورس کالا آغاز می‌شود که شهرستان بم مرکز تولید خرمای مضافتی محسوب می‌شود و این اقدام در تثبیت قیمت و بهبود شرایط قیمتی بسیار موثر خواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: البته اطلاع داریم که تاکنون فقط یک انبار پذیرفته شده که امیدواریم سرمایه‌گذاران دیگر هم به این حوزه جذب شوند.

پورابراهیمی با انتقاد از مسئولان درباره بکارگیری بازار سرمایه و نادیده گرفتن بخشی از قوانین موجود بورس گفت: طبیعتا بازار سرمایه در تمام دنیا با هدف رشد اقتصاد کاهش ریسک شفافیت اطلاعات جلوگیری از رانت و … ایجاد شده و در ایران هم هدف از ایجاد بازار سرمایه همین موضوعات بوده است.

وی ادامه داد: در ایران ورود نظام اقتصادی به بازار سرمایه از سال 46 آغاز شد که بعد از پیروزی انقلاب توسعه و تقویت بازار سرمایه مجددا در برنامه اول توسعه در دستور کار قرار گرفت.

پورابراهیمی با بیان اینکه بورس و بازار سرمایه سازوکار کاملا مشخص و واضحی دارد اظهار داشت: نمی‌توان سازوکاری با عنوان بازار سرمایه و بورس داشته باشیم اما محتوای آن را کنار بگذاریم باید از تمام ابعاد و مولفه‌های آن صیانت شود. در حال حاضر یکی از مشکلات بسیار جدی در کشور این است که هر کسی از نگاه خودش نسبت به تفسیر بازار سرمایه اقدام می‌کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اولین قانون متقن بازار سرمایه به سال 84 برمی‌گردد و در قانون ماده 18، قانون ابزار در بورس تعریف شده است یعنی برای مثال اگر شرکت یا اوراقی وارد بازار سرمایه می‌شود مشمول قیمت‌گذاری دستوری مناقصه و مزایده‌ها نخواهد شد حال اگر دولت به بازار سرمایه اعتقاد دارد باید به این قوانین هم تن دهد یا اگر این قوانین را قبول ندارد باید از مجلس بخواهد آن را تغییر دهد.

پورابراهیمی تاکید کرد: امروز در بخش فولاد با همین شکل نگاه مسئولان به بورس مواجه هستیم به طوری که هر چند فولاد وارد بورس کالا شده اما برای آن قیمت دستوری در نظر می‌گیرد. اگر مسئولان می‌خواهند فولاد قیمت دستوری داشته باشد چرا بورس کالا را تشکیل دادند یا اینکه چرا فولاد را وارد بورس کالا کرده‌اند.

وی با تاکید بر عدم نظارت مسئولان به توزیع و قیمت‌گذاری کالاهای مشول ارز 4200 تومانی گفت: این تجربه را داریم هر وقت دولت وارد قیمت‌گذاری دستوری شده در آن حوزه شکست خورده‌ایم به طوری که آمارهای رسمی بانک منرکزی سال گذشته نشان می‌دهد تورم کالاهای اساسی که مشمول ارز 4200 تومانی می‌شدند بسیار بالاتر از کالاهای غیراساسی بوده است بنابراین این نشان می‌دهد دولت مدیریت بازار را کنار گذاشته است.

رییس کمیسیون اقتصادی ملجس تاکید کرد: در قیمت‌های دستوری دو طرف مصرف‌کننده و تولیدکننده زیان‌ده اصلی هستند و در این میان یک مشت دلال منتفع می‌شوند.

پورابراهیمی با اشاره به رانت توزیع شده در بخش فولاد فقط در بازه مدت زماین سه ماه گفت: از مرداد 97 تا تقریبا پایان مهرماه 97، چهار هزار میلیارد تومان رانت در بخش فولاد توزیع شده که چوب آن فقط به تن تولید کننده خورده است.

وی ادامه داد: همچنین از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 با قیمت‌گذاری دستوری هشت هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است.

وی تاکید کرد: کدام منطق در اقتصاد می‌پذیرد که یک بخش جامعه با ارز آزاد مواجه باشند و بخش دیگر با ارز ترجیحی مدیریت شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بخش پتروشیمی در سال 97 با این مدیریت دولت، هفت هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است. وی با بیان اینکه دولت اگر قواعد بازار سرمایه را قبول ندارد اعلام کند گفت: هدف از ایجاد بازار سرمایه این بوده که یک بازار پنهان را رسمیت ببخشیم و فعالیت‌های اقتصادی را شفاف کنیم تا ریسک آن به حداقل برسد.

پورابراهیمی افزود: آیا با حذف بورس کالا و یا بازار سرمایه مشکلات اقتصادی ما برطرف می‌شود درباره این موضوعات ماده 18 توسعه ابزارها مر قانون است و باید دولت به آن پایبند باشد.

رییس کمیسون اقتصادی با انتقاد از مسئولان بورسی نسبت به عدم نظارت درست بر بازار گفت: اخیرا خبری منتشر شد مبنبی بر اینکه بانک‌ها وارد حوزه پالایشگاهی می‌شوند و صف خرید بسیار سنگینی برای گروه‌های بانکی و پالایشگاهی یایجاد شد بلافاصله پس از خرید سهام این نمادها خبر تکذیب شد. چرا ناظر بازار بر این موضوعات نظارت ندارد و اجازه می‌دهد که یک خبر کذب چنین تاثیری را بر بازار بگذارد.

وی افوزد: چرا در زمان‌هایی که از برخی از نمادها خرید گسترده انجام می‌شود جلوی این نمادها را نمی‌گیرند اساسا دستکاری چه معنای دیگری دارد. پورابراهیمی با بیان اینکه نظارت در بازار باید تقویت شود گفت: از تمام این موضوعت از مدیران بورسی گزارش می‌خواهیم و گزارش این اقدامات انجام شده مطالبه مجلس است.

وی با اشاره به نحوه عملکرد حقوقی‌ها در بورس گفت: مجلس بارها مسئولان بورسی را برای توضیح عملکرد حقوقی‌ها در بازار به مجلس دعوت کرد اما شاهد آ‌ن هستیم که این رفتار حقوقی‌ها به طور مستمر در حال تکرار است.

پورابراهیمی با اشاره به توجه به بازار سرمایه در بودجه 1400گفت: هم در بحث اوراق هم در بحث کاملا توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه شده و طبق لایحه بودجه 95 هزار میلیارد تومان در سال آینده در بازار سرمایه عرضه می‌شود. همچنین اخیرا با نامه رهبری مبنی بر اصلاحات بودجه، 50 هزار میلیارد تومان به سقف انتشار اوراق اضافه شد.

پورابراهیمی همچنین با اشاره به اصلاح برخی از قوانین بازار سرمایه گفت: بر اساس گزارش ماده 45 که در صحن علنی قرائت شده موارد پیشنهادی اصلاح قانون بازار سرمایه نهایی شد و به زودی در صحن مطرح می‌شود و ما آماده همکاری با دولت برای اصلاحیه قانون هستیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |