شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8643 11:10 1393/10/16
فقر اخلاقی ارمغان سیاست رفاه صدقه ای ‏

فقر اخلاقی ارمغان سیاست رفاه صدقه ای ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فقر اخلاقی ارمغان سیاست رفاه صدقه ای ‏

فقر اخلاقی ارمغان سیاست رفاه صدقه ای ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

انتقاد ربیعی از اعمال برنامه های رفاهی اشتباه در ایران‏

گروه توسعه: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از پایه‌های سیاست‌های رفاهی منسجم، دوری از سیاست رفاهی صدقه‌ای است، گفت: متاسفانه با فقر اخلاقی و تاثیرات منفی آن در جامعه روبرویم و با در پیش گرفتن یک سیاست رفاهی منسجم می‌توانیم این فقر اخلاقی را کاهش دهیم.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان اینکه در پیش گرفتن سیاست رفاهی منسجم یکی از ویژگی‌های دولت یازدهم است، گفت: جامعه‌ای که اعتماد مردم به دولت آن پایین باشد با دشواری‌ها و چالش‌های فراوان مواجه خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای رفع بی‌اعتمادی مردم به دولت باید سیاست‌های انقباضی نظیر مالیات، حوزه یارانه و واردات تصمیمات سختی گرفته شود.

وی با بیان اینکه هیچ سیاستی نباید ضعیفان جامعه را ضعیف‌تر کند و فقرا را به دهک‌های پایین‌تر بکشاند، گفت: برای ایجاد امید به آینده و بر اساس تئوری انتظار، امید افراد به آینده باید افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضعف در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در دولت قبل اشاره و عنوان کرد: قطعا نگاه نقادانه نسبت به گذشته نیست اما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. یکی از پایه‌های سیاست‌های رفاهی منسجم دوری از سیاست رفاهی صدقه‌ای است.

ربیعی تاکید کرد: متاسفانه باید به وجود فقر اخلاقی و تاثیرات منفی آن در جامعه اشاره کنم؛ البته با در پیش گرفتن سیاست رفاهی منسجم در جامعه می‌توان فقر اخلاقی را کاهش داد.

آغاز پایه‌گذاری سیاست‌های رفاهی منسجم با تنوع در نظام سلامت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پایه‌های سیاست‌های رفاهی منسجم در جامعه با طرح‌هایی چون تنوع نظام سلامت آغاز شده است، گفت: البته باید به این موضوع توجه کرد که سیاست‌های رفاهی منسجم نباید تبعیض‌آمیز، توده ستایانه و همراه با ریخت و پاش باشد. اگر سیاست رفاهی به درستی اتخاذ نشود مجددا دیوار اعتماد اجتماعی فرو خواهد ریخت.

اعتماد، تنها کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای نیست

وی ادامه داد: متاسفانه امروز عده‌ای سیاست‌های رفاهی را هزینه قلمداد می‌کنند در حالیکه سیاست رفاهی منسجم نه تنها هزینه نیست بلکه می‌تواند درآمدهای فراوانی به همراه داشته باشد. سیاست‌های منسجم رفاهی هزینه خلق اعتماد، توانمندسازی جامعه، ایجاد اعتماد و افزایش امید به آینده در مردم را در پی دارد و اعتماد، تنها کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد سیاست رفاهی منسجم هزینه‌های جانبی اقتصادی را در جامعه کاهش می‌دهد، عنوان کرد: باید سیر جمعی را به حسابداری‌های موجود اضافه کنیم و بدانیم که حسابداری آسیب‌های اجتماعی حلقه مفقوده‌ای است که هزینه‌های فراوان دارد.

ربیعی افزود: توجه به سرمایه اجتماعی عاملی مهم برای کاهش فساد در کشور است. با سیاست رفاهی منسجم، هدفمند، غیرپوپولیستی و ایجاد گفت‌وگوی اجتماعی می‌شود تصمیمات بزرگ در جامعه اتخاذ کرد. با افزایش اعتماد اجتماعی و جراحی‌های اقتصادی نوعی از نشاط اجتماعی ارزشمند نیز محقق می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل، زنان آسیب‌پذیر، معتادان و ... باید با مشارکت مردم حل شود، گفت: دولت یازدهم چهار سیاست اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و خارجی را در سرلوحه کارش قرار داده و سیاست اجتماعی و رفاهی فصل ممیز آن با دولت‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه فقر سلامت، فقر آموزشی و فقر غذایی از انواع فقرها هستند، گفت: دولت تدبیر و امید با تدبیر ویژه و هزینه‌کرد منابع به رفع این فقرها پرداخته است. فقر تامین آینده، تامین اجتماعی و فقر مسکن نیز وجود دارد و دولت راهکارهایی را اعلام کرده است. شورای عالی رفاه بعد از هشت سال فعالیتش را شروع کرده و مسائلی که به آن اشاره شد در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید افزایش مشارکت مردم در قالب یک سیاست رفاهی منسجم را شاهد باشیم. بر اساس دستور دکتر روحانی از چند روز آینده فعالیت خیریه‌ها و مشارکت مردم پررنگ‌تر خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |