جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128237 15:20 1399/10/17
فعالیت 90 درصدی دروازه های صادراتی کشور

فعالیت 90 درصدی دروازه های صادراتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فعالیت 90 درصدی دروازه های صادراتی کشور

فعالیت 90 درصدی دروازه های صادراتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مجتبی موسویان ریزی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: برخی کشورها مانند افغانستان که روند صادرات ایران به آنها منفی شده بود نیز اکنون مثبت شده‌است.

وی بیان کرد: برخی از شرکای اصلی تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام به تنهایی ۲۵ درصد صادرات کشور را جذب می‎کنند، شیب تند و بسیار منفی صادرات به آنها به ملایم تغییر کرده‌است.

موسویان ریزی ادامه داد: از مجموع ۲۰ کشور صادراتی هدف ایران که حدود ۹۰ درصد صادرات کشور به مقصد آنها انجام می‌شود با وجود کرونا و تحریم‌ها صادرات به هفت کشور نسبت به پارسال مثبت شده‌است.

وی یادآور شد: در ارتباط با سایر کشورهای هدف صادرات نیز روند بسیار منفی صادرات ملایم شده و انتظار می‎رود در ادامه سال، حجم صادرت کشور نسبت به سال گذشته حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد و ۹۰ درصد محقق شود.

موسویان ریزی ادامه داد: این ۱۰ درصد کاهش را نهادهای بین المللی به دلیل شیوع کرونا برای همه کشورهای جهان پیش بینی کردند و تنها مربوط به ایران نیست.

وی عنوان کرد: امسال در ۹ ماه بیش از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شد و نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۰ درصدی دارد که در سه ماه زمستان به ۳۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و ۱۰ درصد کاهش جبران خواهد شد.

موسویان ریزی یادآور شد: صادرات محصولات بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته‌است و برخی از کالاها نیز به دلیل کاهش قیمت ارزش گذاری گمرکی یا قیمت جهانی آنها مانند پتروشیمی دچار کاهش شدند.

وی گفت: در حوزه کشاورزی پسته، هندوانه و گوجه فرنگی و برخی محصول‏‎های پتروشیمی، نفتی و معدنی از جمله موارد شاخص صادراتی کشور هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |