شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12087 14:36 1394/02/06
فضای روشنفکری در سینمای ایران موجود نیست

فضای روشنفکری در سینمای ایران موجود نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فضای روشنفکری در سینمای ایران موجود نیست

فضای روشنفکری در سینمای ایران موجود نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«علیرضا رئیسیان»، کارگردان سینمای ایران گفت: در هر دو بخش دینی و غیر دینی سینمای ایران کاستی‌هایی وجود دارد و به طور کلی باید گفت فضای سینمای ایران روشنفکری نیست.

"علیرضا رئیسیان" تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش مکاتب سینمایی در تولید فیلم‌های روشنفکری گفت: مکاتب سینمایی دارای دو بخش مربوط به سبک‌های اروپایی مثل نئورئالیسم و هالیوود است؛ بخش اول آن با گذشت سالیان دراز جنبه کاربردی خود را از دست داده و بخش دیگر نیز در سینمای ایران اجرایی ندارد.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به سکولار بودن، بی‌اخلاقی و فمنیسم در اندیشه و فضای فیلم‌های غربی یا آمریکایی بیان داشت: گاهی فیلم‌های جشنواره‌ای ما از این فضا و اندیشه تبعیت می‌کنند که آگاهانه نبوده و بر اساس فرمول‌های ظاهر است، اگر موردی هم در سینما وجود دارد بر اساس درک، نگاه و اندیشه شخص کارگردانان است.

رئیسیان گفت: در فیلم‌های روشنفکرانه غرب جریان اومانیستی حاکم است و توانسته‌اند که برخی از فیلم‌های سینمای ایران هم به این دلیل مطرح شوند و این ساخت و فضای اومانیستی بی ربط به مشکلات روزمره و اجتماعی ایران است.

کارگردان «چهل سالگی» در خصوص رابطه میان سبک‌ها و تأثیرات آن بر کارگردانان فیلم‌های روشنفکری گفت:‌ تئوری‌های جدید بر اساس روانشناسی در بعد انسانی است که نیاز به مطالعه، تعمق و اتفاقات نمادگرایانه در ذات بشر دارد و فیلمساز باید انسان، هستی و روانشناسی را بشناسد تا بتواند آن را با زبان سینما تبیین کند.

وی با انتقاد از فیلم‌های دینی و ارزشی عنوان کرد: فیلم‌های ظاهراً دینی  و ارزشی ما گاهی ناخواسته از اندیشه غرب تبعیت کرده و به دور از مطالعه هستند و خودآگاهی هم در آنها کاملاً درست نبوده و انطباق با زبان سینما ندارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |