جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 125104 18:23 1399/09/28
فصل جدید بازار نفت با انتخاب قطعی «بایدن»

فصل جدید بازار نفت با انتخاب قطعی «بایدن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فصل جدید بازار نفت با انتخاب قطعی «بایدن»

فصل جدید بازار نفت با انتخاب قطعی «بایدن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پس از حدود یک سال که ویروس کرونا موج های زیادی را به بازارهای جهانی نفت منتقل کرده است، کماکان گمانه زنی ها در مورد روند تقاضای نفت در آینده وجود دارد، همچنین انتخابات آمریکا نیز تاثیرات زیادی بر این صنعت گذاشته است و پس از کشمکش های فراوان سرانجام بایدن به صورت رسمی پیروز میدان شد و باید گفت بازار نفت تا حدودی تحت تاثیر سیاست های جدید آمریکا قرار خواهد گرفت.

یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: انتظار می رود جو بایدن با ترسیم یک مسیر جدید برای آمریکا در صحنه جهانی، یک برنامه انرژی پاک را اجرا کند و سیاست خارجی ایالات متحده را تغییر شکل دهد. بایدن پس از اطمینان از پیروزی در انتخابات پیچیده ریاست جمهوری آمریکا، می تواند سیاست داخلی و خارجی این کشور را تغییر دهد و این امر برای بازارهای جهانی نفت تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد : دوره ریاست جمهوری بایدن فصل جدید و کاملاً متفاوتی را برای سیاست ایالات متحده چه در داخل و چه در خارج از کشور به ارمغان می آورد ، فصلی که بعد از یک سال پر چالش و بی ثبات ، تأثیراتی مثبت برای بازارهای نفت دارد.

وی تصریح کرد: بایدن با پیاده سازی طرح های انرژی پاک با هدف کم کردن انتشارگازهای گلخانه ای تغییر در مصرف سوخت های فسیلی برای صنعت داخلی آمریکا به وجود می آورد .

وی با بیان اینکه رویکرد بایدن در سیاست خارجی نیز می تواند تاثیرگذار در بازارنفت باشد گفت: روابط دیپلماتیک با ایران و ونزوئلا، دو کشوری که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در خود جای داده اند می تواند تحت دولت جدید تغییر کند و اگر این منجر به لغو تحریم های اقتصادی شود، شاهد هجوم عرضه نفت های این کشورها به بازارهای جهانی هستیم .

موسایی بیان کرد: بایدن صریحاً صنعت نفت و گاز آمریكا را مورد انتقاد قرار داده است و به نظر می رسد طرح های سرمایه گذاری وی در زمینه انرژی های پاک كاملاً بخش بالادستی نفت و گاز را تحت شعاع قرار می دهد و همچنین انتظار می رود بایدن، محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای و استانداردهای صرفه جویی در مصرف سوخت را برای خودروسازان باشدت زیادی اعمال کند.

وی با بیان اینکه بایدن می تواند رونق كوتاه مدت را در بازارهای نفت ایجاد كند گفت: تقاضای از دست رفته به دلیل محدودیت های سفر در همه گیری کرونا، بر بازار بین المللی نفت سنگینی کرده است آن را به عدم تعادل تقاضا وعرضه تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: اگر بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا کند، حجم بالایی از نفت وارد بازارها می شود، چراکه بسیاری از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در تلاش برای ایجاد تعادل در بازار و ایجاد ثبات در قیمت در سه ماهه دوم سال 2020 هستند .

موسایی در پایان ضمن ابراز امیدواری از چشم اندازصنعت نفت خاطرنشان کرد: ایران درست قبل از اعمال تحریم ها، 4.5 میلیون بشکه در روز نفت (خام و میعانات گازی) تولید می کرد و از زمان برقراری مجدد تحریم ها، تولید نفت ایران به حدود 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است ، اما این کشور ظرفیت اضافی حدود 1.8 میلیون بشکه در روز را حفظ کرده است، این بدین معنی است روزی که ایران بتواند به شرایط قبل برگردد، حجم بالایی از نفت خام وارد بازار می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |