چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 125490 15:58 1399/09/30
فروش سنگین شرکت های شبه دولتی عامل ریزش بازار سرمایه

فروش سنگین شرکت های شبه دولتی عامل ریزش بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فروش سنگین شرکت های شبه دولتی عامل ریزش بازار سرمایه

فروش سنگین شرکت های شبه دولتی عامل ریزش بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یک شنبه با کاهش پنج هزار و 859 واحدی به کانال یک میلیون و 439 هزار و 66 واحدی برگشت. اما شاخص کل بورس با معیار هم وزن با رشد دو هزار و 579 واحدی به کار خود خاتمه داد. در اواخر هفته گذشته نیز شاهد ریزش بازار سهام بودیم، به نظر می رسد که بازار همچنان باید به این قرمز پوشی عادت کند. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

مهدی رضایتی، مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که متغیرهای مثبت در بازار سرمایه بسیار زیاد است اما شاهد ریزش بازار سهام هستیم، به عنوان نمونه در حال حاضر نرخ دلار تثبیت شده است و هر روزه شاهد افزایش قیمت کامودیتی ها هستیم و شرکت های بورسی سودسازی خود را افزایش داده اند.

رضایتی دلیل ریزش بازار را عدم نقدینگی بازار سهام دانست و گفت: تعدادی از شرکت های شبه دولتی مانند برخی از صندوق های سرمایه گذاری به نقدینگی نیاز دارند تا در آخر سال حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت کنند. پس این صندوق ها فروش های خود را افزایش داده و موجبات ریزش بازار را فراهم می کنند.

مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد با اشاره به اهمیت صبر در این روزهای بازار گفت: با توجه به عدم نقدینگی در بازار در کنار بهبود متغیرهای بورسی بازگشت شاخص کل به روند صعودی کمی زمان بر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بعضی از سهام ها بازار سرمایه ابهام دارد، مانند صنایع پالایشی و خودرو به همین دلیل فشار فروش در این صنایع بیشتر شده است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: در شرایط کنونی صنعت فولاد و برخی از شرکت های پتروشیمی را برای سرمایه گذاری پیشنهاد می کنم و در این شرایط سود آوری این شرکت ها بسیار بهبود یافته است و به مرور این شرکت ها به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهند شد، بخصوص صنعت فولاد و متانول ساز ها بهترین وضیعت را دارند.

وی افزود: در صنایع داخلی فکر می کنم به زودی صنعت سیمان بهبودی خوبی در عملکرد خود خواهند داشت.

رضایتی با اشاره به تاثیر بودجه بر بازار سرمایه گفت: با این لایحه بودجه، بدون شک در سال آینده کسری بودجه شدیدی خواهیم داشت. دولت در شرایط کسری بودجه برای تامین کسری بودجه روی به فروش سهام و فروش اوراق خواهد رفت، که این خود ابهام دارد زیرا اگر دولت اوراق به فروش برساند تاثیر خود را بر سود سیستم بانکی نشان خواهد داد و اگر دولت سهام به فروش برساند، بازار سرمایه تحمل این همه فشار فروش را نخواهد داشت و بدون شک بازار ریزش خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به مبنای این لایحه کسری بودجه 1400 به حدود 200 هزار میلیارد تومان خوهد رسید.

مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در پایان تاکید کرد: با توجه به این که بودجه 1400 در حال حاضر یک لایحه است و احتمال رد کلیات لایحه وجود دارد، بر بازار سرمایه ریسک کوچکی را تحمیل کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |