جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 168834 12:28 1400/10/21
فروش دام صادراتی با قیمت ۹۰ هزار تومان تکذیب شد

فروش دام صادراتی با قیمت ۹۰ هزار تومان تکذیب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فروش دام صادراتی با قیمت ۹۰ هزار تومان تکذیب شد

فروش دام صادراتی با قیمت ۹۰ هزار تومان تکذیب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، افشین صدر دادرس در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات دام زنده متوقف شد؟ گفت: مافیای بازار گوشت با جوسازی و به بهانه افزایش قیمت گوشت در بازار داخلی روند صادرات دام زنده را متوقف کردند. متاسفانه مسئولان احساسی و بدون بررسی‌های کارشناسی روی مسائل تصمیم‌ می‌گیرند و همه جوانب را در نظر نمی‌گیرند.

وی با رد فروش گوشت دام صادراتی با قیمت 90 هزار تومان، تصریح کرد: قیمت دام صادراتی در بسیاری از استان‌ها هنوز به کیلویی 62 هزار تومان (قیمت مصوب دولت) نرسیده است. چه اتفاقی رخ می‌دهد که قیمت دام پایین است اما قیمت گوشت به کیلویی 180 هزار تومان می‌رسد؟ باید بگویم که سیستم توزیع در کشور مسئله دارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برخی می‌خواهند با متوقف کردن صادرات دام علاوه بر حاکمیت خود بر بازار گوشت بر بازار دام نیز حاکم شوند و جو بازار را بر هم می‌زند. اگر مسئولان می‌خواهند روند صادرات را متوقف کنند نمی‌توان بر آنها خرده گرفت اما به تبعات آن توجه کنند.

صدر دادرس با اشاره به لزوم صادرات دامی که مجوز دامپزشکی را دریافت کرده و اظهارنامه گمرکی آن رد شده است، تصریح کرد: این محموله بیش از 50 روز در قرنطینه بوده و با طرف خارجی قرارداد منعقد شده آنها به ما ضرب الاجل داده‌اند که اگر محموله به کشور آنها صادر نشود علاوه بر بازگرداندن پیش پرداخت از سوی طرف تجاری ایرانی خسارت و غرامت نیز باید پرداخت شود. از سوی دیگر برای صادرات این دام لنج و لندینگ کرافت کرایه شده است.  

به گفته وی، اگر مجوز صادرات دام داده نشود دیگر طرف خارجی تمایلی برای تجارت با ایرانیان از خود نشان نمی‌دهد و این به معنی توقف صادرات است. این در حالیست که مسئولان ارشد کشور بر لزوم صادرات غیرنفتی تاکید دارند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه دامی که قرار است صادر شود دام مازاد است، بیان کرد: دام به وفور در کشور وجود دارد و اگر این دام‌ها به شهرها بیاید خواهید دید که جمعیت آنها بیشتر از انسان‌ها است. سیستم توزیع گوشت در کشور مشکل دارد و نیازمند بازسازی است اما از آنجایی که سیستم توزیع لابی اقتصادی، سیاسی و مالی دارد نمی‌توان آن را اصلاح کرد و به تولیدکننده داخلی فشار ‌آورده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در فضای مجازی فیلمی منتشر شد که بنا به آن دام زنده از طریق کشتی به کویت در حال صادر شدن بود آیا صحت این فیلم را تایید می‌کنید؟ گفت: حدود 2 سال است که از ارمنستان، گرجستان و ترکیه دام زنده از مرزهای ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس ترانزیت می‌شود این فیلم مربوط به دام‌های ایرانی نبوده است. زمانی که این فیلم منتشر شد هنوز گمرک اجازه خروج دام به ما را نداده بود. دام‌های خارجی از مرزها شمالی وارد کشور و از بندرعباس، بوشهر و خرمشهر از طریق لنج و لندینگ کرافت به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

صدر دادرس خروج 2 محموله دام ایرانی را تایید کرد و افزود: دام ایرانی از مرز زمینی خارج شده است نه از طریق دریا.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دامداران تمایلی برای خروج دام مولد ندارند، گفت: مسئولان دامپزشکی و ناظران گمرک نیز با جدیت و حساسیت از خروج دام مولد جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه هنوز خبری در ارتباط با از سرگیری صادرات به دست ما نرسیده است، گفت: برای ما تردیدی وجود ندارد که در روزهای آینده بعد از متوقف شدن صادرات این دام‌ها یک سامانه جدید از سوی مسئولان ایجاد خواهد و خود اقدام به صادرات دام می‌کنند. از تیر سال جاری ما تقاضای مجوز صادرات دام را مطرح کردیم که در نهایت این مجوز به ما داده شد اما امروز این روند را متوقف کردند.

صدردادرس عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار استان فارس مانع صادرات دام این استان شده است باید به این ستاد گفته شود اگر می‌تواند دام این استان را جذب کند این کار را انجام بدهد و اگر توانایی این را ندارید و نمی‌تواند دامدار را حفظ کند مانع صادرات آنها نشود آن هم دامی که برای صادرات هویت گذاری شده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دام به‌صورت زنده صادر می‌شود، تصریح کرد: دام ایران به کشورهای عمان، کویت، عراق، اقلیم کردستان، امارات متحد عربی، قطر صادر می‌شود البته گاهی از این کشورها تقاضای صادرات گوشت نیز مطرح می‌شود اما هم‌اکنون مجوز صادرات گوشت به ما داده نشده است.

وی صادرات دام را تنها راه نفس کشیدن دامدار عنوان کرد و افزود: رکود بر بازار گوشت و دام ایران حاکم شده است و دامدار برای اینکه زنده بماند و از چرخه تولید خارج نشود چاره‌ای جز صادرات ندارد. اگر مسئولان می‌خواهند صادرات را متوقف کنند ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم مشروط بر اینکه بازار داخلی را رونق بدهند. امنیت مصرف‌کننده در گرو امنیت تولید‌کننده است اگر تولیدکننده امنیت تولید نداشته باشد مصرف‌کننده نیز  نمی‌تواند این احساس را تجربه کند.

صدردادرس با بیان اینکه سیاست‌های داخلی به سمت نابودی تولیدکننده داخلی است، گفت: مافیای بازار گوشت می‌خواهد با جو سازی مانع صادرات دام شود تا با ضربه زدن به تولیدکننده داخلی در نهایت گوشت از برزیل، قزاقستان و قرقیزستان وارد شود. باید بر این نکته تاکید کنم که در حال حاضر صادرات تنها روزنه‌ امید تولیدکنندگان است چراکه با صادرات دام می‌توانند به حیات خود ادامه دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |