شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 124815 17:40 1399/09/25
فروش حقوقی ها در صف های خرید عامل ریزش بورس

فروش حقوقی ها در صف های خرید عامل ریزش بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فروش حقوقی ها در صف های خرید عامل ریزش بورس

فروش حقوقی ها در صف های خرید عامل ریزش بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

روزگذشته شاخص کل بورس با ریزش بیش از 55 هزار واحدی ( افت 3.76 درصدی ) به کانال یک میلیون و 428 هزار و 376 واحدی سقوط کرد تا روز سیاهی را برای بازار سرمایه رقم بزند. ریزش شاخص کل بورس در روز سه شنبه از روز قبل آن مشخص بود، چرا که در روز دو شنبه چهارمین خروج سنگین پول حقیقی در تاریخ بازار سرمایه ایران رقم خورد.

با توجه به ریزش سنگین بازارسرمایه با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

سلمان بابایی زاده، مدیر سرمایه گذاری سبدگردان آسال در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل ریزش شاخص کل در دو روز گذشته گفت: در روز شنبه تعدادی از شرکت های فلزی صف خرید شدند، اما حقوقی ها با فشار عرضه زیاد صف های خرید فلزاتی ها را نابود کردند. در روز یک شنبه نیز پالایشی ها صف خرید شدند، که مجددا حقوقی ها با عرضه های سنگین موجب شدند در روز دوشنبه نماد پالایشی ها به صف های فروش تبدیل شوند. در روز دوشنبه نیز بانکی ها توانستند صف های خرید تشکیل دهند، اما مجددا حقوقی ها با عرضه های سنگین صف های خرید را نابود کردند.

بابایی زاده گفت: دو هفته است که حقوقی ها در قیمت های بالا سهام ها را عرضه می کنند و مانع از تشکیل صف های خرید و رشد سهام ها و در نتیجه رشد شاخص کل بازارسرمایه می شوند.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان آسال بیان داشت: زمانی که حقیقی ها می بینند که سهام آن ها حتی با وجود خبرهای بنیادی رشد نمی کند از سهم و همچنین از بازار سرمایه خارج می شوند و در نتیجه فشار فروش افزایش می یابد و شاخص کل در یک روز بیش از 55 هزار واحد ریزش می کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فشار فروش حقوقی ها احتمالا موجب خواهد شد تا شاخص کل تا ارتفاع یک میلیون و 370 هزار واحد ریزش کند زیرا این شاخص کل در این کانال کف سازی کرده است.

وی با تاکید بر این که در یک ماه گذشته اعتماد به بازار سرمایه برگشته است، گفت: وقتی که بازارگردان ها اجازه نمی دادند که صف های فروش و صف های خرد تداوم یابد (البته به جز دو روز گذشته) اتفاق خوبی برای بازار سرمایه بود اما این که بازار گردان ها از محل خرید و فورش سهام به فکر افزایش سودهای خودشان باشند و بدون توجه به دیگر سهام داران عامل ریزش سهام را فراهم کنند، اتفاق ناخوشایندی برای اهالی بازارسرمایه است و عواقب ناخوشایندی دارد.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: بازارگردان ها باید هدف خود را از عملیات بازارگردانی تغییر دهند، یعنی بازارگردان ها نباید به دنبال سود باشند، چرا که بازارگردان ها با قیمت پایین می خرند و در قیمت بالا می فروشند.

بابایی زاده در پایان گفت: این تحرک حقوقی ها و یا بازارگردان ها دور از چشم سایر سهام داران نخواهد بود و دیر یا زود سهام داران متوجه خواهند شد که حقوقی ها برای تامین منافع خود اجازه نمی دهند سهم رشد کند، بنابراین سهام داران از بازار سرمایه روی بر می گرداند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |