پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4251 15:02 1393/05/17
فروش اعتباری محصولات پتروشیمی

فروش اعتباری محصولات پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فروش اعتباری محصولات پتروشیمی

فروش اعتباری محصولات پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : مدیر اداره فروش پتروشیمی تندگویان اعلام کرد: در ادامه حمایت از واحدهای تولیدی، این مجموعه عرضه های اعتباری و سه ماهه را در بورس آغاز کرده است تا مصرف کنندگان به راحتی بتوانند مواد مورد نیازشان را از بورس کالا تامین کنند

پس از اجرای مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بسیاری از واحدهای تولیدی از رشد نرخ مواد اولیه مورد نیازشان گلایه کردند که با گذشت حدود یک ماه از اجرای این مصوبه نه تنها شاهد رشد غیر منطقی قیمت ها در بورس نیستیم، بلکه شواهد نشان می دهد که دولت، بورس کالای ایران و مجتمع های پتروشیمی همگی برای حمایت و پوشش هزینه های واحدهای تولیدی در تلاش هستند.
بر این اساس دولت به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان مواد اولیه، تنخواهی برای متقاضیان مواد پتروشیمی در نظر گرفته است. مجتمع های پتروشیمی نیز بر حجم عرضه های خود افزوده اند تا محصولات وارد رقابت نشوند و با همان نرخ پایه مورد معامله قرار گیرند. در تازه ترین اقدام نیز بر اساس توافق بورس کالا با پتروشیمی ها، عرضه های اعتباری و سه ماهه برخی کالاها آغاز شده تا واحدهای تولیدی پایین دستی به طور کامل مورد حمایت قرار گیرند.
در همین رابطه مدیر اداره فروش پتروشیمی تندگویان گفت: هفته گذشته جلسه ای با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالان صنعت نساجی و مجتمع های پتروشیمی برگزار شد که در این جلسه واحدهای تولیدی نساجی از عرضه های محدود مجتمع های پتروشیمی در گذشته و افزایش کنونی قیمت ها گلایه کردند.
علی اکبری افزود: پتروشیمی تندگویان از اولین شرکت های پتروشیمی بود که محصولاتش را از سال 87 به طور مداوم در بورس کالای ایران عرضه کرده و بر اساس آمارها 95 درصد تولیدات این مجتمع در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد؛ از این رو عرضه های قطره چکانی در گذشته ارتباطی با پتروشیمی تندگویان ندارد.
اکبری با اشاره به لزوم حمایت از واحدهای تولیدی پایین دستی گفت: برای حمایت از واحدهای تولیدی در مرحله نخست عرضه مواد اولیه در بورس کالا افزایش یافته تا علاوه بر پوشش کل تقاضای موجود در بازار، محصولات وارد رقابت نشوند و با همان نرخ پایه مورد معامله قرار گیرند.
وی افزود: همچنین در ادامه حمایت از واحدهای تولیدی، عرضه های اعتباری و سه ماهه را در بورس آغاز کردیم تا مصرف کنندگان به راحتی بتوانند مواد مورد نیازشان را از بورس کالا تأمین کنند.
مدیر اداره فروش پتروشیمی تندگویان در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ های کنونی که در بورس کشف می شود با نرخ های جهانی همسو است؟، گفت: پس از مصوبه وزارت صنعت در خصوص آزادسازی قیمت ها، نرخ های داخلی به نرخ های جهانی رسیده و همین امر زمینه خروج دلالان از مبادلات پتروشیمی را فراهم کرده است.
اکبری با بیان اینکه با وجود رشد قیمت ها، اما؛ همچنان خرید مواد اولیه از بورس کالا به صرفه تر از واردات است، تصریح کرد: اگر واحدهای تولیدی امروز موادی را از هند یا کشوری دیگر خریداری کنند، قیمت آن مواد برابر و یا حدود 100 تومان گران تر از قیمت های داخلی خواهد بود به این ترتیب خرید از بورس کالا همچنان به صرفه تر است.
وی اظهار کرد: همچنین موضوع دیگری که در خصوص واردات وجود دارد این است که واحد تولیدی پس از انتقال پول به طرف خارجی باید یکی دو ماه صبر کند تا محصول به دستش برسد که در صورت بهم خوردن معامله، برگشت پول پروسه طولانی دارد به این ترتیب تولیدکنندگان با توجه به قیمت های فعلی مواد داخلی به واردات روی نخواهند آورد.
fبه گزارش موج ، مدیر اداره فروش پتروشیمی تندگویان در پایان گفت: با افزایش عرضه ها و فروش اعتباری محصولات در بورس کالا، رفته رفته ثبات بر بازار حکمفرما می شود و در این بین سود واحدهای تولیدی نیز با توجه به حذف دلالان، بیشتر می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |