جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13132 13:37 1394/03/16
فرودگاه مهرآباد از نو طراحی می شود

فرودگاه مهرآباد از نو طراحی می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرودگاه مهرآباد از نو طراحی می شود

فرودگاه مهرآباد از نو طراحی می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وعده جدید وزیر راه و شهرسازی:

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

روز شنبه در حالی عملیات اجرایی ترمینال زیارتی سلام در فرودگاه امام، آغاز شد که حضور همزمان رییس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی در این مراسم سبب شد محوریت پرسش های خبرنگاران درحاشیه این مراسم معطوف به آزاد راه تهران – شمال شود!

البته عباس آخوندی علاوه بر توضیحاتش درباره این آزادراه بحث انتقال پروژه های فرودگاهی کشور را مطرح و اعلام کرد: قرار است فرودگاه مهرآباد از نو طراحی شود.

آخوندی در این باره با اشاره به اینکه انتقال فرودگاه اهواز در دست اقدام قرار گرفته و همچنین فرودگاه بوشهر را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد گفت: احداث یک ترمینال بین المللی در فرودگاه شیراز و تبریز آغاز شده و در فرودگاه مشهد نیز به بهره برداری رسیده و قرار است فرودگاه مهرآباد نیز از نو طراحی شود تا بتوانیم با توسعه حمل ونقل چندوجهی بتوانیم شبکه های فرودگاهی را به حمل ونقل ریلی و جاده ای و دریایی متصل کنیم تا هرگونه هزینه کرد در این بخش به یک ثمره ملی تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره احداث ترمینال زیارتی سلام در فرودگاه امام، هم گفت گفت: با احداث ۲ ترمینال بزرگ مسافری، ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر در این فرودگاه تا ۶ برابر افزایش می یابد.

آخوندی پس از بازدید عملیات اجرایی ترمینال زیارتی سلام افزود: انتظار داریم تا ۳ سال آینده با احداث این ۲ ترمینال ظرفیت ۵ میلیون مسافری این فرودگاه تا سالانه به ۳۰ میلیون مسافر افزایش یابد.

وی اظهار داشت: از آنجا که فرودگاه ها جایگاه مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند، در صدد هستیم با توسعه فرودگاه های کشور، ضمن افزایش درآمدها از محل پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی، توان پذیرش فرودگاه های کشور را به عنوان محل ورود گردشگران خارجی بیش از پیش توسعه دهیم.

آخوندی همچنین اظهار داشت: پروژه ساخت ترمینال سلام حدود ۶۳ روز پیش آغاز شد و هم اکنون ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد:‌ شرکت ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان این پروژه را اجرا می‌کند و تلاش می‌کنیم تا ۱۴ ماه آینده ترمینال سلام در عید فطر سال ۹۵ افتتاح شود.

آخوندی با بیان اینکه این ترمینال به عنوان ترمینال ۵ بخشی از پروژه‌های شرکت شهر فرودگاهی، فرودگاه امام خمینی است، گفت:‌اجرای این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که ۵۰ میلیارد تومان آن نقداً‌ پرداخت شده است و پرداخت‌های دیگر پروژه منظم اجرا می‌شود تا پروژه ترمینال سلام معطل منابع مالی نباشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۴، اجازه داده شده است بخش خصوصی هزینه اجرای زیربناها و زیرساخت‌ها را از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

آخوندی با بیان اینکه ضمانت این تسهیلات را وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه انجام می‌دهند، گفت: به زودی شرکت ملی ساختمان را به عنوان پیمانکار ترمینال سلام برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کنیم و تامین مالی آن راهبرد تضمین می‌کنیم.

وی گفت: تامین مالی پروژه ترمینال سلام از دو محل درآمد پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی خواهد بود.

وی بیان کرد: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شکل گرفته است و به عنوان موتور توسعه ملی برای ارتفاع سطح خدمات این فرودگاه عمل می‌کند.

آخوندی بیان کرد: همچنین ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توسعه این فرودگاه اجرا می‌شود و این ترمینال ۲۰۰ هزار متر مربع و برای انتقال ۲۰ میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته فراخوان جذب سرمایه‌گذار ترمینال ایرانشهر انجام شد و پروژه تا سه سال آینده عملیاتی می‌شود.

آخوندی یادآور شد: مجموعه ترمینال ایرانشهر و ترمینال سلام ظرفیت مناسبی برای افزایش جابه‌جایی مسافران است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علت نامگذاری ترمینال ایرانشهر به این نام، بدان دلیل است که این ترمینال دروازه ایران خواهد بود، ضمن آنکه نام ترمینال سلام اخذ شده از کلام وحی است.

وی ادامه داد: برای تسهیل تردد مسافران از این فرودگاه نیز قرار است شبکه ریلی کشور به پایانه های مسافری فرودگاه امام وصل شود و نحوه اتصال این فرودگاه به بزرگراه آزادراهها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رشد پروازهای عبوری

وی با اشاره به درآمدهای کشور از محل پروازهای عبوری برفراز کشور، گفت: وجود آسمان امن ایران سبب شده هم اکنون تعداد پروازهای عبوری نسبت به سال ۹۲ به افزایش ۱۰۰ درصدی برسد و ما باید از این موفقیت برجسته ایران در منطقه استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طی دو سال گذشته بیش از ۶۰ هزار کیلومتر راه هوایی در کشور ایجاد شده تا همه پروازهای عبوری بتوانند از کوتاهترین مسیر از آسمان ایران عبور کنند.

وی گفت: افزایش پروازهای عبوری یک منبع درآمد خوبی است تا بتوانیم با استفاده از این منابع مالی پروژه های فرودگاهی خود را به مرحله اجرا در بیاوریم.

آخوندی اظهار داشت: علاوه بر منابع مالی حاصل از پروازهای عبوری، مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز صنعت حمل ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند تا بتوانیم به سرعت پروژه های خود را به خصوص در حوزه فرودگاهی به مرحله اجرا برسانیم.

وعده های تازه باری آزاد راه پیر

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه قطعه دو آزادراه تهران - شمال تا سال ۹۷به پایان می رسد، گفت: قطعه اول پروژه را در پایان سال ۹۵تحویل می‌دهیم.

محمد سعیدی کیا درباره عملیات اجرایی آزادراه تهران شمال اظهارداشت: در این پروژه آزادراهی، وزارت راه و بنیاد مستضعفان شریک یکدیگر هستند و کار مشترک و پذیرفتن مسئولیت مشترک در اجرای هر پروژه امری ضروری است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده قطعات جدیدی از آزادراه تهران شمال برای ساخت تحت عملیات عمرانی قرار می گیرد، گفت: برای اجرای قطعه سوم آزاد راه که بسیار کوهستانی و صعب العبور بوده و پیچیدگی‌های خاصی دارد طرح کاملی اجرا خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود کل هزینه قطعات یک، دو و چهار آزادراه، حدود ۵هزار میلیارد تومان باشد، بیان کرد: قطعه چهارم آزادراه تا تابستان برای عبور آماده می‌شود و قطعه اول پروژه را در پایان سال ۹۵تحویل می‌دهیم. همچنین عملیات اجرایی قطعه دوم نیز تا اوایل سال ۹۷به اتمام خواهد رسید.

همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره آزادراه تهران شمال بیان کرد: قطعه چهارم این پروژه تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد. همچنین تلاش می‌کنیم قطعه اول پروژه تا پایان ۹۵به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه برای قطعه دوم پروژه توافق هایی با رئیس بنیاد مستضعفان داشته‌ایم و در عملیات مهندسی این قطعه با رئیس بنیاد مستضعفان بررسی‌هایی انجام شد، گفت: در این پروژه ‌آزادراهی برای هر قطعه قرارداد مناقصه برگزار شده است و ۱۶قرارداد در این پروژه داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |