پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5790 15:43 1393/07/18
فرمانده نیروی انتظامی: تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر فقط در انحصار حکومت است

فرمانده نیروی انتظامی: تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر فقط در انحصار حکومت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرمانده نیروی انتظامی: تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر فقط در انحصار حکومت است

فرمانده نیروی انتظامی: تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر فقط در انحصار حکومت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 ناامنی مرزها و بی‌ثباتی کشورهای همسایه زمینه را برای تروریست‌ها و سوداگران مرگ فراهم کرده و قدرت‌های جهانی که آنها را هدایت کرده‌اند، امروز اعلام عجز می‌کنند و ایران امروز، جزیره‌ای آرام و امن در اقیانوس نامتلاطمی است.

رمانده نیروی انتظامی تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر را فقط در انحصار حکومت عنوان کرد و گفت: ما از امر به معروف و نهی از منکر و آمران حمایت خواهیم کرد ولی نباید این انتظار باشد که در کنار هر ناهی از منکر، پلیس باشد.
به گزارش   ایلنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شعار هفته نیروی انتظامی امسال با نام "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار" گفت: هفته نیروی انتظامی بستر مناسبی برای ارتباط با مردم است که موجب می‌شود اطلاع بیشتری نسبت به مطالبات و نیازهای امنیتی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: همچنین این هفته فرصت مناسبی برای ارائه کارنامه نیروی انتظامی و مشارکت اجتماعی و آگاه‌سازی مردم است.
رئیس نیروی انتظامی با بیان اینکه ایجاد اقتدار از وظایف پلیس در همه جای دنیاست، اظهار داشت: از نظر ما اقتدار یعنی قدرت مشروع و برگرفته از خواست مردم و قانون و احکام الهی. این اقتدار باید درک صحیحی از نیازهای مردم را در دلش نهفته باشد و پاسخگویی را فراهم کند و پشتوانه مردمی برای خود ایجاد کند. اقناع افکارعمومی، قدرت گفتمانی فرهنگی و اجتماعی، ‌حل مسائل به شکل اجتماعی و نه امنیتی کردن آن، قدرت اصلاح سازمان از مفاسد و ارتقای سلامت سازمانی و روزآمدی از دیگر معناهای اقتدار است.
احمدی‌مقدم با بیان اینکه نباید از تحولات غافل ماند، یادآور شد: عرصه‌ها، ‌ماموریت‌ها و تغییرات اجتماعی در ماموریت‌های ما اثرگذار است و باید با اشراف اطلاعاتی صحیح نسبت به تحولات و چالش‌ها، ‌قادر باشیم تا از مردم حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه اقتدار از کارآمدی نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: کارآمدی و اقتدار فقط از طریق تلاش جهادی ممکن است. تلاش جهادی باید هدف مقدسی باشد، ‌ابزار و روش‌هایش مشروع باشد، ‌خالصانه برای خدا و خستگی‌ناپذیر باشد.
رئیس نیروی انتظامی افزود: ما در حالی می‌خواهیم کسب اقتدار کنیم که تحولات زیادی در حال وقوع است. ابزارهای و فناوری‌های جدید مانند ماهواره‌ها، ‌اینترنت و... ضمن رفاه و آسایشی که برای مردم ایجاد کرده‌اند موجب ایجاد چالش‌هایی هم شده‌اند. امروز تروریست‌ها برای تبلیغ خود، جذب نیرو و ارعاب از این فناوری‌ها و بسترها استفاده می‌کنند و زمینه را برای تهاجم فرهنگی فراهم می‌کنند.
احمدی‌مقدم با اشاره به بی‌ثباتی و ناامنی مرزهای کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: ناامنی مرزها و بی‌ثباتی کشورهای همسایه زمینه را برای تروریست‌ها و سوداگران مرگ فراهم کرده و قدرت‌های جهانی که آنها را هدایت کرده‌اند، امروز اعلام عجز می‌کنند و ایران امروز، جزیره‌ای آرام و امن در اقیانوس نامتلاطمی است.
وی با بیان اینکه تولید، پیشرفت و دانش برای کشورهای همسایه مطرح نیست چراکه امنیت در آنجا وجود ندارد، ابراز داشت: ایران از امن‌ترین کشورهای دنیاست و ما حضور مقتدرانه‌ای در مرزهای شرقی داریم و سعی می‌کنیم عرصه را بر آنها تنگ‌تر کنیم. هرچند که آنها هم بیکار نیستند و دست‌روی دست نمی‌گذارند اگر از سال‌های قبل ببینیم، مشاهده می‌کنیم که مرکز حوادث تروریستی و فعالیت آنها در یزد، ‌کرمان و بم بود اما اکنون محدوده فعالیت آنها به مرزهای شرقی منتقل شده و اینکه برخی از کشورهای همسایه می‌گویند ما اشراف بر مرزهایمان نداریم یا به ما اطلاعاتی بدهید و... پذیرفتنی نیست و اینها نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت باشد.
فرمانده نیروی انتظامی سرقت‌های خرد، اعتیاد، تهاجم فرهنگی که در قالب ناهنجاری‌های فرهنگی ظهور و بروز دارد، کم‌حوصلگی و خشونت در نزاع‌های شخصی را از دغدغه‌های امروز نیروی انتظامی دانست و اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد از قتل‌های عمد از قبل طراحی‌شده نیستند که متاسفانه به خاطر برخی از اختلافات شخصی و فردی صورت می‌گیرد.
احمدی‌مقدم با بیان اینکه جرائم در حال کاهش است، عنوان کرد: عملیات‌های تروریستی، قتل، ‌گروگان‌گیری، تجاوز به عنف و سرقت‌های مسلحانه در حال کاهش است و ممکن است برخی افراد نامطلع آمارهایی منتشر کنند که پایه علمی و آماری ندارد.
وی در خصوص حوزه راهنمایی و رانندگی بیان کرد: سال گذشته حوادث جاده‌ای منجر به کشته شدن ۲۸ هزار نفر گردید که این آمار در امسال به کمتر از ۱۸ هزار نفر رسیده و این در حالی است که وسایل نقلیه هم دو برابر شده و اگر وسایل مورد نیاز برآورد شود، ‌قادریم این آمار را در ظرف یکی یا دو سال تا یک سوم کاهش دهیم.
رئیس نیروی انتظامی با اشاره به افزایش خدمات این سازمان تاکید کرد: امروز کشور به بلوغ خوب امنیتی و اطلاعاتی رسیده و همکاری‌های اطلاعاتی خلاءها را کمتر کرده است و همکاری دستگاه‌های نظامی موجب افزایش کارآمدی در حوزه نظامی، انتظامی و امنیتی شده است.
احمدی‌مقدم در خصوص مسئله اعلام آمادگی برخی شهروندان برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اصل این انگیزه با ارزش و قابل تقدیر است و این مسئله یک وظیفه همگانی و وظیفه یک دولت دینی است.
وی ادامه داد: در احکام امر به معروف و نهی از منکر که مقام معظم رهبری و بسیاری از علما دارند تذکر زبانی و رفتاری وظیفه آحاد مردم است ولی آنجایی که به تذکر، برخورد و هدایت به مراجع قضایی است، فقط در انحصار حکومت است.
رئیس نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: چه خوب است در این حوزه نیز سازمان مردم‌نهاد داشته باشیم. ما از امر به معروف و نهی از منکر و آمران حمایت خواهیم کرد ولی نباید این انتظار باشد که در کنار هر ناهی از منکر، پلیس باشد اما به نیروهایمان ابلاغ کرده‌ایم که اگر تعرضی صورت گرفت واحد انتظامی با شدت برخورد کند.
احمدی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در دفاع از ارزش‌ها، ‌حقوق و مردم و مقابله با جرائم و نا‌هنجاری‌ها جدی است و به خود سستی راه نمی‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |