سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 169820 19:37 1400/10/29
فرصت‌هایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی از دست می‌دهند

فرصت‌هایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی از دست می‌دهند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرصت‌هایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی از دست می‌دهند

فرصت‌هایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی از دست می‌دهند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرجان محمدقلی- روزنامه نگار- کاهش ۶۴ درصدی قاچاق لوازم خانگی آماری است که مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آن در مقایسه با سال 99 خبر می‌دهد و معتقد است با ممنوعیت ورود برندهای کره‌ای این بازار توانسته قاچاق را کنترل کند، قاچاقی که به گفته فعالان بازار لوازم خانگی نه تنها کنترل نشده است بلکه به دلیل تقاضا برای اجناس خارجی با تقاضای بسیاری نسبت به گذشته مواجه شده است.
در این بین برخی از فعالان و واردکنندگان غیررسمی نیز با راه اندازی برخی فروشگاههای آنلاین و صفحه‌های مجازی اقدام به قبول سفارش و تحویل درب منزل می‌کنند رویکردی که که با استقبال خریداران جنس‌های خارجی مواجه شده است، چرا که معتقدند اجناس ایرانی نه تنها کیفیت ندارد بلکه به دلیل ارائه نشدن خدمات پس از فروش ارزش خرید ندارد. اما در این بین هستند خانواده‌هایی که به خرید اجناس داخلی بسنده می‌کنند و معتقدند اگر جنس ایرانی خوب باشد چرا باید به خرید جنس خارجی روی آورد هرچند که تعداد زیادی از خریداران اجناس داخلی از خرید خود پشیمان هستند و معتقدند جنس خارجی حتی اگر گارانتی پس از فروش نداشته باشد حداقل سه سال بدون مشکل کار می‌کند.
اما به راستی ممانعت از ورود کالای کره‌ای و برندهای دیگر به کشور باعث رونق تولید داخل می‌شود؟ یا اگرمحصولات برندهای خارجی را حذف کنیم مردم به برندهای ایرانی روی می‌آورند؟ به‌طور قطع، این طرز فکر نه تنها اشتباه است بلکه محکوم به شکست است. با نگاهی به صنعت خودور می‌توان فهمید که اینگونه تدابیر نه تنها هیچگونه رقابتی ایجاد نمی‌کند بلکه تولیدکننده با خیالی آسوده از اینکه بازار را در اختیار دارد با تولید کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد مطمئن است که محصولش با چندین برابر کالای خارجی به فروش می رسد چرا که مصرف کننده مجبور است ماشین ایرانی بخرد، ماشینی که به اسم ماشین استاندارد با ویژگی‌های آن چنان و آنچنانی به فروش می‌رسد، اما در یک تصادف زنجیره‌ای از 27 خودرو که ماحصل کارخانه‌های خودروسازی ایران است حتی ایربگ یک خودرو هم باز نمی‌شود! فاجعه‌ای به این بزرگی رقم می خورد سالیان سال است که رقم می خورد اما خودروسازان در حاشیه امن به تولید خود ادامه می‌دهند و برای فروش و بالا بردن قیمت‌ها هرلحظه از یکدیگر پیشی می‌گیرند تا مبادا در این بازار آشفته و سرگردان عقب بمانند. در این بین هرچند به دفعات و در دولت‌های مختلف قول‌های مساعدی برای استانداردسازی خودروهای داخلی به معنی واقعی کلمه داده شده است، اما هیچگاه به سرانجام نرسید تا صنعت خودروسازی ایران با درجا زدن و خیال آسوده برای فروش همچنان به کار خود ادامه دهد.
مسوولان اما باید بدانند که در صنعت لوازم خانگی اینگونه سیاست‌ها و تدابیر اشتباه به طور قطع جوابگو نیست، خریدار ترجیح می‌دهد پول بیشتری بدهد اما درعوض کالای باکیفیت تحویل بگیرد. اینکه یک کارخانه لوازم خانگی در سه شیفت کاری اقدام به تولید محصولات لوازم خانگی با سه برند متفاوت می‌کند قطعا پیشرفت و تولید رونق داخلی نیست بلکه فریب مصرف‌کننده است، مصرف‌کننده‌ای که دیر یا زود متوجه می‌شود و آن تعداد اندک برند خوشنام ایرانی نیز به پای اینگونه برندها می‌سوزند و خریدار قید لوازم خانگی ایرانی را می‌زند و از هر راهی که ممکن است کالای خارجی مورد نظر خود را خریداری می‌کند. اینکه تولیدکننده ایرانی جنس با کیفیت تولید کند به طور قطع مصرف کننده ترجیح می‌دهد از کالای ایرانی استفاده کند چرا که هم حمایت از کارگر است و هم چرخ‌های صنعت به‌گونه‌ای به گردش در می‌آید که اقتصاد رونق پیدا کند. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «استفاده از این ظرفیت‌ها احتیاج به معجزه ندارد بلکه مدیریتی قوی، دارای احساس مسئولیت، ضد فساد و دارای برنامه جامع اقتصادی می‌خواهد.»
مسئولان و دست‌اندرکاران بدانند که به طور قطع حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی با تولید کالای با کیفیت مردم و مصرف کننده را ترویج می‌کند تا از کالای خارجی عبور کنند و اقدام به خرید کالای ایرانی کنند، این مهم تنها با تولید کالای با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی میسر می‌شود. فرصت‌هایی که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |