جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 176108 19:21 1401/01/22
فرصت‌سوزی در صنعت ماینینگ

فرصت‌سوزی در صنعت ماینینگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرصت‌سوزی در صنعت ماینینگ

فرصت‌سوزی در صنعت ماینینگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-درسال‏های اخیر مهمترین بحثی که درباره فعالیت صنعت ماینینگ مطرح شده، مصرف انرژی فعالیت‌های این عرصه است که در فصول پرمصرف که کشور با بحران تامین انرژی روبه‌رو است، فعالیت فعالین این حوزه را متوقف می کند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ ممنوعیت فعالیت فعالان صنعت استخراج رمز ارز به بهانه کمبود برق ، زمان بر بودن اعطای مجوزها و پروانه های لازم از جمله نگرانی‏های فعالین این عرصه است.

از طرفی توانایی مالی و تخصصی بخش خصوصی فعال در عرصه رمز ارز می‌تواند، بار مهمی را از روی دوش کشور بردارد اما متاسفانه حل نشدن مشکلات حوزه رمز ارز و موانع پیش روی فعالین این حوزه، سرمایه‌گذاری صنعت استخراج رمز ارز در کشور را با مشکل مواجه می سازد.

در  همین رابطه با علی بابک نیا، فعال حوزه استخراج رمز ارز و رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران به گفتگو نشستیم که درادامه می‏خوانید.

**مهمترین اتفاقاتی که درسال گذشته درحوزه استخراج رمزارز علی‌رغم فراز و نشیب‏های بسیار در صنعت ماینینگ چه بود و آیا پیگیری مسائل با دستاوردهای مثبتی همراه بوده است؟

در سال گذشته مهم ترین اتفاقات درحوزه استخراج رمزارزها، خاموشی های طولانی و فرصت سوزی به بهانه‌های ساماندهی ، قانونگذاری، تعیین چارچوب و تامین انرژی بوده است و دولتمردان در سال گذشته با تعلل و تکرار این بهانه ها ، فرصت های طلایی حضور و رقابت در این صنعت نوین را از بخش خصوصی سلب کردند .نمره دولت در‌حوزه استخراج رمزارز ، صفر است !

** درباره آخرین اقدامات انجام شده برای راه اندازی سامانه صدورمجوزها از سوی وزارت صمت در حوزه استخراج رمز ارز توضیح دهید.

وزارت صمت در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته سامانه اعطای مجوزها و پروانه‏ها را ظاهرا باز کرده است ولی با عدم تعیین مسیر استعلامات متقاضیان را درگیر یه چرخه مبهم و پیچیده کردن و نهایتا این بازگشایی منجر به هیچ خروجی و صدور پروانه ای نشده است. محدودیت‏های بیشتری اعمال و شرایط خاصی تعیین شده است به طورمثال گفته شده که جوازبرای آغازفعالیت‏های رسمی به هیچ متقاضی داده نمی‏شود مگراین که درصدد استفاده ازانرژی تجدید پذیرباشند که نسبت به قبل تغییربسیار بزرگ بود و انحصار و محدودیت قابل ملاحظه ای محسوب می‏شود.

از طرفی درحوزه صدور پروانه‎ها برای افرادی که در گذشته جواز گرفته و سرمایه گذاری کردند، برای به رسمیت رساندن سرمایه گذاری به دریافت پروانه کسب یا تولید نیاز دارند، شرایطی را از قبیل تبصره، تایید و استعلامات لحاظ کردند، به رغم این که فرآیند و روح استعلام، فرآیند پذیرفته شده ای است به طوری که اگر سازمانی هنگام اعطای مجوزها، فرآیند استعلام لحاظ کند، اقدامی طبیعی است اما زمانی این فرآیند پذیرفته می‏شود که روند استعلامات شفاف و سرعت پاسخگویی بالا باشد.

سامانه صدورمجوزها ازسوی وزارت صمت باز شده است اما با وجود عدم شفافیت در روند استعلام‏ها عملکرد و خروجی که منجر به صدور پروانه شود، مشاهده نمی‏شود.

**با توجه به این دولت جدید عنوان کرده به منظور ساماندهی صنعت استخراج رمز ارز، در حال تدوین آیین‌نامه‌های مناسب و جامع است آیا تدوین آیین نامه‏های جدید می‏تواند به سرعت گرفتن اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات درحوزه استخراج رمزارز بیانجامد؟

 متاسفانه در کشو با کلمه‌ای تحت عنوان استثنا مواجه هستیم و همیشه ماینینگ جزو استثناها بوده است ! به طوری که هرسامانه ای به منظور تسهیل گری یا افزایش سرعت پاسخگویی به استعلامات مطرح شود، مشمول ماینینگ نمی‏شود !این استثناعات به دلیل اطلاع رسانی و کارشکنی مدیران سابق دولت قبل و ایجاد نگرانی در حوزه انرژی و تشدید ملاحظات امنیتی در کشور است. این ملاحظات تا حدی است که هنگامی یک مدیر مجبور به پاسخ به استعلام و یا تصمیم گیری درباره ماینینگ است گویی باید سنگین ترین استعلامات امنیتی کشور را پاسخ دهد و به همین دلیل با احتیاط و تاخیر و مشاورهای فراوان این کار را انجام ‏دهد و اغلب هم پاسخ ندادن و یا پاسخ منفی دادن درحوزه استعلامات ماینینگ، بهترین انتخاب از سوی مدیران است.

**مهم‌ترین نگرانی فعالین حوزه استخراج رمزارز زمان‌بر بودن تدوین مقررات و اصلاحیه‌های این حوزه است چراکه ممکن است حتی چندین سال تهیه این دستورالعمل‌ها طول بکشد، آیا این مساله رفع شده است؟

در دولت جدید با حضور معاونت اقتصادی و دستورالعمل‏های وضع شده در حوزه رمزارز از سایر نهادها از جمله دادستانی کل کشور و مجلس شورای اسلامی که به دولت ابلاغ شد تا سریع تر ساماندهی لازم در این حوزه اتفاق افتد، بر اساس سند تحول اقتصادی که مقرر شد توسط دولت جدید ابلاغ شود، حوزه رمزارز تعیین تکلیف شود.

درحال حاضر کلیات سند تحول اقتصادی ابلاغ شده است و در آن پذیرش رمز ارزها بعنوان بخشی از فناوری ، صنعت و اقتصاد آینده هستند که در نوع خود می‏توان گامی هر چند کوچک ولی رو به جلو تلقی کرد. سند تحول به آیین نامه‏ها، دستورالعمل‏ها و جزییاتی نیاز دارد که در حال نگارش آیین نامه‏های مربوط به آن هستند و نسبت به سال گذشته فرآیند قانونگذاری از سرعت بیشتری برخوردار است اما به معنای انتخاب و وضع قوانین درست نیست.

بخشی از رمزارزها تبعیت از قوانین پولی وبانکی دارند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد متولیان اصلی آن محسوب می‏شوند، بخش دیگری از رمزارزها در حوزه دارایی‏ها و تعریفی از سهام و اوراق اعتبارات هستند که تحت تسلط سازمان بورس و دیگرارگان‏ها هستند. بخش دیگر رمزارزها جنبه صنعتی پیدا می‏کنند که با وزارت صمت و نیرو، سازمان امور مالیاتی به عنوان واحد تولیدی در ارتباط هستند. در تدوین مقررات از مشاوره و نظرات کارشناسی متخصصان انجمن بلاکچین به عنوان نمایندگان بخش خصوصی استفاده می‌کنند اما متاسفانه این نظرات در تصمیم سازی‏ها درج نمی شود.

** با توجه به افزایش مصرف برق در کشور و احتمال تکرار ماجرای خاموشی یا آغاز فصل گرما، فعالیت فعالین حوزه استخراج رمزارز چگونه خواهد بود؟ آیا ازسوی دولت در این حوزه برنامه ریزی انجام شده است؟

کشور از اواسط اردیبهشت ماه الی اواسط شهریور ماه در حوزه تامین برق با چالش اساسی مواجه خواهد بود. با تاکید بر این که در فصول گرما سال کشور از لحاظ تامین گاز با مشکل و نقیصه‌ای مواجه نیست پس از دولتمردان انتظار می‏رود، اجازه دهند فعالین صنعت ماینینگ با استفاده از گاز، برق خود را در فصول گرم سال تامین کنند تا هیچ گونه باری به شبکه برق کشور تحمیل نشود و حتی در ایام بحرانی از برق تولیدی توسط صنعتگران استخراج رمز ارز در شبکه سراسری کشور استفاده کنیم.

با استفاده از روش های متنوع تامین انرژی و ابلاغ مقررات مرتبط با آن نه تنها کمبود برق برای ماینینگ را شاهد نخواهیم بود بلکه شاهد کمک صنعت ماینینگ به شبکه برق کشور خواهیم بود.

قوانین را باید به گونه ای تنظیم کرده تا سبدی متنوع از روش‌های تامین برق داشته باشیم . ۱- تامین برق توسط نیروگاهای حرارتی (گازسوزها)به صورت خود تامین و خود مصرف. ۲- برق شبکه سراسری ۳- انرژی‏های تجدیدپذیر ۴- استفاده از ظرفیت های طرح‏های صرفه جویی و بهینه سازی.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |