پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 180906 19:48 1401/03/06
فرار سرمایه ‏ها از بخش تولید مسکن

فرار سرمایه ‏ها از بخش تولید مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرار سرمایه ‏ها از بخش تولید مسکن

فرار سرمایه ‏ها از بخش تولید مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-نیاز به مسکن همیشه یکی از دغدغه‏ های تمامی جوامع به ویژه مردم ایران بوده است به همین دلیل مردم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‏کنند تا درسال‏های بعد اطمینان خاطری برای آن‏ها  فراهم شود.

به گزارش جهان اقتصاد، درسال‏های اخیر کشور با کاهش تولید مسکن روبه روبوده است و دولت نیز برای متعادل سازی بازارمسکن و رونق گرفتن تولید طرح‏هایی همانند ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال را در نظر گرفته است. از سوی دیگر افزایش اجاره بها وسوق پیدا کردن بسیاری از مستاجرین درمناطق حاشیه نشین حوزه تولید مسکن را تحت تاثیر قرارداده است.

خبرنگارجهان اقتصاد درادامه بررسی با فرشید پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشوربه گفت‌وگو پرداخته‏است که درادامه می‌خوانید.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشورگفت: از سال گذشته تاکنون شرایط خوبی در حوزه مسکن  مورد رصد قرار نگرفته است زیرا اخیرا آماری مبنی بر صدور پروانه‏های ساختمانی منتشرشده اما در واقع این پروانه‏های صادرشده‌ای را که به عنوان آمار اعلام می‌کنند، پروانه‏هایی هستند که در 10 سال گذشته صادر یا با شرایط خاص تمدید شدند.

**تولید مسکن در کشور خوب نیست

پورحاجت عنوان کرد: تولید مسکن درکشور درشرایط مناسبی قرار ندارد به رغم این که بخش خصوصی کشور سال گذشته تلاش کرد پیرو شعار دولت سیزدهم مبنی برتولید یک میلیون واحد مسکونی به همگرایی برسد، متاسفانه این همگرایی توسط وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.

وی افزود: حوزه اجاره با خرید و فروش و تولید مسکن مرتبط است یعنی مادامی که تولید مسکن درکشور رخ ندهد، شرایط اجاره‌داری هم کار را به نحوی مشکل می‏سازد. بنابراین مجموعه عواملی به صورت زنجیروار باعث شرایط امروز مسکن کشور و شرایط سخت وارده به اقتصاد خانوارهستند. 

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشورتصریح کرد: کاهش تولید مسکن تاثیرخود را روی قیمت‏های اجاره مسکن می‏گذارد و باعث افزایش قیمت مسکن می‏شود.

وی افزود: قیمت اجاره بین 20 الی 25 درصد قیمت مسکن است و سالیان سال این ارقام در اقتصاد کشوربوده است مگر این که تولید مسکن افزایش پیدا کند و به دنبال افزایش تولید این رقم کاهش پیدا کند درحالی که این شرایط تا به امروز محقق نشده است.

به گفته وی، هنگامی که شرایط مناسبی برای مستاجرین وجود نداشته باشد، به مناطق حاشیه‌ای پناه می‏برند که به لحاظ قیمتی دارای قیمت‏های مناسب‌تر نسبت به مناطق شهری باشد.

پورحاجت گفت: اخیرا مجلس به جای این که سازوکاری برای نظام اجاره داری تعریف کند، با سیاست‏های دستوری به دنبال کنترل بازاراست، شاید این اقدامات به مثابه یک مُسکن تاثیر داشته باشد اما تجربه ثابت کرده است دربلند مدت مجددا افزایش قیمت‏ها اثر خود را برجای گذاشته است.

وی تصریح کرد: سازوکارتولید مسکن یک سازوکارنامناسب است و شرایط موجود در حوزه تولید مسکن کشور، موجب شده که فرارسرمایه‏ها در فرآیند تولید مسکن صورت پذیرد و دلیل کاهش آمار واقعی پروانه‏های ساختمانی عدم وجود توجیه اقتصادی درحوزه تولید مسکن و فرار سرمایه‏ها است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |