جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 130947 18:48 1399/11/08
فتح بازار میلیاردی عراق پس از رفع تحریم ها

فتح بازار میلیاردی عراق پس از رفع تحریم ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فتح بازار میلیاردی عراق پس از رفع تحریم ها

فتح بازار میلیاردی عراق پس از رفع تحریم ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رویترز در گزارشی نوشت: محاسبات نشان می‌دهد که پس از افزایش صادرات نفت ایران در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نیز روند صعودی صادرات حفظ شده و افزایش چشمگیری داشته است.

این امر حکایت از آن دارد که پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده ممکن است باعث تغییر رفتار خریداران نفت ایران شده باشد.

صادرات ایران از زمانی که ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، کاهش یافته بود. جو بایدن، رئیس جمهور جدید گفته است اگر تهران به تعهدات خود در توافق بازگردد، واشنگتن نیز این کار را انجام خواهد داد.

ارقام شرکت "اس‌وی‌بی اینترنشنال" و دو شرکت دیگر که میزان فروش نفت ایران را با ردیابی نفتکش‌ها تخمین می‌زنند، نشان می‌دهد که صادرات ایران در حال افزایش است.

شرکت "اس‌وی‌بی اینترنشنال" مستقر در واشنگتن تخمین زده است که صادرات نفت خام ایران از 490 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به 710 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر رسیده و این‌که صادرات و تولید تاکنون در ماه ژانویه در حال افزایش بوده است.

در حالی که میزان صادرات نفت ایران هنوز کسری از میزان پیش از تحریم‌ها یعنی حدود 2.7 میلیون بشکه در روز در ماه مه 2018 است، سطح صادرات در ماه ژانویه نشان‌دهنده افزایشی چشمگیر است.

در همین زمینه، سید حمیدحسینی، سخنگوی اتحادیه فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد پیرامون وضعیت صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه اظهار کرد: امسال وضعیت فرآورده های نفتی از وضعیت خوبی برخوردار بوده است و جزو معدود کشورهایی بوده ایم که با مشکلی مواجه نشدیم و پالایشگاه ها توانستند با تمام ظرفیت کار کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این که در فرآورده هایی مانند نفت، بنزین و گازوییل، مازاد وجود دارد و به دلیل بروز کرونا بازارهای مصرف به شدت کاهش یافته بود اما به دلیل همسایگی با ۱۶ کشور و دسترسی به بازارهای همسایه با مشکلی مواجه نشدیم.

حسینی عنوان کرد:  نزدیک به سه الی چهار ماه است که فرآورده ای برای صادرات نداریم زیرا گازوییل به دلیل مصرف داخلی به عنوان جایگزین گاز است و بنزین نیز در ماه های گذشته فروخته شده است که اکنون کشورهای همسایه هم که بازار آن ها به این بازار وابسته است، نسبت به این قضیه شاکی هستند که چرا نزدیک به دو ماه است ایران عرضه بنزین ندارد.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال درباره فروش مازوت نیز نگرانی هایی وجود داشت مبنی بر این که با قانون IMO نتوانیم مازوت با سولفور بالا را به فروش برسانیم، این طور تصور می‌شد که به بازار فروش مازوت ایران لطمه وارد می شود و قیمت مازوت تا یک صد دلار نیز رسید درحالی که قیمت آن اکنون ۳۰۰دلار است و نشان دهنده این است که این قانون به راحتی در حال اجرا است و کشتی ها، تانکرها و نفتکش ها به دلیل حرکت در اقیانوس ها، مازوت را با سولفور بالا استفاده می کنند و چند مخزن دارند این گونه نیست که بعضی گمان می کنند ایران با وجود تحریم در فروش مازوت مشکل دارد.

حسینی افزود: روزانه ۵۰ الی ۶۰ هزار تن مازوت مازاد وجود دارد که در کشتی مصرف می شود و تاکنون نیز صادر شده است و به دلیل مصرف داخلی و وضعیت نیروگاه ها که مازوت مصرف می کنند، امکان صادرات آن وجود ندارد و با مشکلی در بازار مواجه نبودیم؛ تنها در گازوییل و بنزین با مشکل مواجه هستیم و در قیر و سایر فرآورده های نفتی وضعیت کشور خوب ارزیابی می شود.

وی اظهار کرد: در بحث هیدروکربن ها با مشکل مواجه هستیم به طوری که واحد‌های داخلی که هیدروکربن تولید می کردند و به عنوان گازوییل و بنزین می فروختند، پیرو قوانین جدید مشکلاتی برای آن ها پیش آمد، با افت جدید مواجه شدند به طوری که کانال های جدید برای کنترل و نظارت که تخلف در این حوزه صورت نگیرد به وجود آمد و پیرو سخت شدن این نظارت ها، بخش خصوصی که فرآورده های نفتی و میعانات را مخلوط و به کشورهای همسایه صادر می کرد، استانداردهای خود را بهبود دادند و از طرفی قوانین سختگیرانه در داخل اعمال شده است، زیرا شائبه ای به عنوان قاچاق وجود داشت و تنها بخشی که در این قسمت لطمه دیده، بخش هیدروکربن است.

 وی افزود: اخیرا براساس هماهنگی با شرکت ملی نفت، میعانات به قیمت خوبی به این واحدها عرضه شده است و موظف شدند که بخشی از مشتقات را به سوخت نیروگاه ها و بخشی نیز به شرکت نفت اختصاص دهند یعنی آن ها به عنوان کارگزار شرکت نفت مشغول به کار شوند و لطمه ای که به این واحد ها وارد شده از این ناحیه جبران شود.

حسینی بیان کرد: در ماه های گذشته صادرات فرآورده های نفتی از طریق دریا شدت گرفته است و می توان گفت که در 6ماه اول سال صادرات به عراق  بوده است اما در سه ماه گذشته محموله های بسیار بزرگی از طریق دریایی به فروش رفته و دلیل اینکه نمی توانند بنزین را به افغانستان و عراق عرضه کنند، این است که محموله های بزرگ دریایی را بیشتر فروختند.

وی با بیان اینکه با کنار رفتن تحریم ها می توانیم به بازار میلیاردی در عراق دست پیدا کنیم گفت: عراق سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار فرآورده از جمله بنزین و گازوییل وارد می کند و همین بازار بزرگ در اختیار ما خواهد بود، تحریم ها نتوانسته مشکل برای ما ایجاد کند بلکه در این دوران فقط هزینه ها را بالا بردند هزینه های حمل و نقل، اسناد و غیره با مشکل مواجه شده است به طور قطع با از میان برداشته شدن تحریم ها علیه کشور ریسک کار کاهش پیدا می کند .

وی در پایان گفت: با برداشته شدن تحریم ها قیمتها درایران بهبود پیدا می کند و دردسر و مشکلات تردد بانکی و مسایلی که وجود دارد از میان برداشته می شود و می توان گفت با برداشته شدن تحریم ها،حداقل ۲۰ درصد، ارزش کالاهای صادراتی فرآورده های نفتی افزایش پیدا می کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |