پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198730 19:10 1401/08/23
فاجعه هدررفت انرژی در زمان تولید

فاجعه هدررفت انرژی در زمان تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فاجعه هدررفت انرژی در زمان تولید

فاجعه هدررفت انرژی در زمان تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون سابق وزیر نفت، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

باید ساختارسازی‌های لازم برای مصرف بهینه گاز در کشور انجام شود، وقتی برای ساخت پنت هاوس‌‌ها و برج‌ها مجوز می‌دهیم، باید به صاحبان آن ها اطلاع دهیم که ملزم هستند هزینه گاز یا برق اضافه‌ای که در این خانه‌های بزرگ استفاده می کنند را به صورت آزاد بپردازند و سیاست‌های بهینه سازی برای پرمصرف‌ها باید بر اساس قواعد خاص خود و تمرکز بر مکانیزم قیمتی و واقعی سازی قیمت از طریق تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف ها اتفاق بیفتد.

ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: صادرات گاز به عنوان یک ماده ارزشمند می تواند ارزآوری بالایی برای کشورمان داشته باشد؛ اما متاسفانه میزان مصرف در کشور ما به حدی بالاست که تولید داخلی کفاف آن را نمی دهد و در برخی از ماه های سرد سال با ناترازی روبرو می شویم.

وی تصریح کرد: بنابراین، گاز مازاد چندانی برای صادرات باقی نمی ماند و برخی مواقع برای صادرات گاز به عراق و ترکیه که با آن ها قرارداد داریم به مشکل می خوریم. در نهایت مجبور می شویم برق صنایع مهمی مانند سیمان، پتروشیمی ها و... را قطع کنیم. وی با اشاره به اینکه عدم النفعی که از تعطیلی این صنایع حاصل می شود، ضربه شدیدی به اقتصاد ملی می زند عنوان کرد: از طرف دیگر، به خاطر نبود گاز مجبور می شویم در نیروگاه ها از فرآورده‌های نفتی به جای گاز استفاده کنیم که عدم صادرات آن ها نیز به کشور ضرر می زند و جلوی تمامی این ضررها وقتی گرفته می شود که سیاست‌های بهینه سازی مصرف با جدیت دنبال شود.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند هدررفت انرژی در مبداء و در زمان تولید آن بسیار زیاد است و باید جلوی آن را بگیریم گفت: برخی به قیمت پایین گاز در کشور و در نتیجه هدر دادن انرژی در بخش خانگی اشاره می‌کنند و برخی نیز هر دوی این موارد را در هدررفت انرژی در کشورمان موثر می دانند.

ابراهیمی با اشاره به این موضوع که ما دومین دارنده ذخایر گازی شناخته شده در جهان هستیم و به لحاظ منابع شناخته شده نفت و گاز نیز در جایگاه اول قرار داریم، تصریح کرد: با وجود برخورداری ما از منابع نفت و گاز به لحاظ تولید، مصرف و صادرات وضعیت خوبی نداریم، در دنیا از نفت و گاز هزاران نوع کالای دارویی، شیمیایی، پتروشیمیایی، لوزام خانگی، قطعات، رنگ‌ها، حلال ها، لاستیک و انواع و اقسام مواد مورد نیاز انسان‌ها تولید می شود.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد از نیاز روزانه بشر منشأش نفت و گاز است و حالا ما نفت را تصفیه و شیرین سازی می کنیم و در شهرها و روستاها برای پخت و پز، گرمایش، آبگرمکن‌های با راندمان پایین و مصارف عمومی استفاده می کنیم.

وی بیان داشت: در هیچ جای دنیا متداول نیست که شبکه گسترده گاز و برق به صورت همزمان ایجاد شود، در کشورهای مختلف گاز تبدیل به برق می شود و از برق برای مصارف خانگی، پخت و پز و گرمایش استفاده می شود و در جاهای خاصی مثل سیکل ترکیبی از گاز استفاده می کنند و بقیه گاز برای تولید محصولات پتروشیمیایی، فولاد، آلومینیوم، کلینیکل، شیشه فلوت و محصولات انرژی بر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی مطرح کرد: نیروگاه‌های ما قدیمی هستند و متوسط راندمان آن ها 38 درصد است، در حالی که با استفاده از هوش مصنوعی و تولید آب و برق همزمان باید سطح راندمان را به 62 درصد برسانیم و ما در حال هدر دادن این نعمت‌های خدادای هستیم و باید از گاز به صورت اصولی در نیروگاه‌ها بهره ببریم و به افزایش بهره وری آن‌ها مبادرت کنیم.

وی در ادامه گفت: موضوع اول در زمینه بهینه سازی مصرف گاز این است که آن را در مبدأ هدر ندهیم و گاز چیزی نیست که مردم بتوانند آن را بخورند و هدر بدهند، از این ماده برای مصارف خانگی استفاده می شود و هدررفت گاز در مبدأ بسیار زیاد است که باید برایش چاه اندیشی کنیم و باید از شبکه‌های مقرون به صرفه برای انتقال برق استفاده کنیم و میزان هدررفت را کاهش دهیم.

معاون سابق وزیر نفت خاطرنشان کرد: آنچه توضیح داده شد مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در مبداء بود، اما اگر بخواهیم در بخش خانگی نیز به مدیریت مصرف بپردازیم، باید سیاست هایی را به اجرا بگذاریم، مثلاً می توانیم از کنتورهای هوشمند استفاده کنیم و اگر مشترکان در بخش مصارف غیر از اجاق گازها و موتورخانه ها اضافه مصرف شدیدی داشتند و حاضر نشدند بعد از هشدارهای داده شده مصرف شان را مدیریت کنند، گازشان را قطع کنیم.

وی درپایان بیان داشت: هیچ اشکالی ندارد که هزینه گاز مصرفی طبقات مرفه جامعه که ترجیح می‌دهند هم بخاری روشن کنند و هم پنجره ها را باز بگذارند، به صورت تصاعدی و بالاتر از نرخ‌های یارانه‌ای در نظر گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |