جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 155376 18:23 1400/07/03
فاجعه‌‍‌ای حتمی در کمین محیط‌زیست و منابع آبی

فاجعه‌‍‌ای حتمی در کمین محیط‌زیست و منابع آبی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فاجعه‌‍‌ای حتمی در کمین محیط‌زیست و منابع آبی

فاجعه‌‍‌ای حتمی در کمین محیط‌زیست و منابع آبی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تابستان سال 1400 با همه مشکلات ناشی ازتغییرات اقلیمی از قبیل کاهش منابع آبی و خشسالی پشت سرنهاده شد و اکنون پاییز از راه رسیده است و با شروع ترسالی همه به آسمان چشم دوخته‌اند تا شاید به مدد حق نزولات آسمانی بر زمین جاری شود و اندکی از مشکلات خشکسالی بکاهد و از همه مهم تر همه را از این نعمت بهره مند سازد.

به گزارش جهان اقتصاد، امروزه تغییرات اقلیمی به یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی تبدیل شده که تمام کشورهای جهان از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی را به دلیل فعالیت‌های بشری مانند سوزاندن سوختهای فسیلی، مانند گاز طبیعی، نفت و زغال سنگ که باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین می شود را نیز شاهد هستیم که هشدار جدی را برای همگان به دنبال دارد. در چنین شرایطی کشورها برای حفظ منابع آبی و حفظ محیط زیست به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده اند که کشور ما نیز در این حوزه در سال‏های اخیر به سمت استفاده از انرژی‏های نو سوق پیدا کرده است اما بهره مندی کشورهای پیشرفته از این انرژی‏ها بسیار بالا بوده است.

در این میان به تازگی قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در صفحه اینستاگرام خود عنوان کرده است که  سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با ۳۷ درصد کاهش بارندگی در مقایسه با متوسط ۵۲ سال گذشته به پایان رسید و می‌توان این سال را خشک ترین سال نیم قرن اخیر نامید.

به گفته وی، برای مدیران عرصه آب در ایران چه در خشکسالی و چه در ترسالی اول مهرماه که آغاز سال آبی است،  با دلهره همراه با امید به لطف پروردگار است و این نگرانی اکنون که کشور با تغییر اقلیم روبرو شده افزایش یافته است.زیرا تغییر اقلیم برابر گفته صاحبنظران، سرزمین را با سالهای خشک طولانی و ترسالی های همراه با سیل های مخرب روبروخواهد کرد.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، که اگر سیل و بارندگی های سالهای ۹۸ و ۹۹ نبود، موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این بود.

خامسی ادامه داد: سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش بینی کرده، هرچند پیش‌بینی بیش از یکماه حدود ۵۰ درصد قابل اطمینان است اما سالی که نکوست از بهارش پیداست!

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر ضرورت مضاعف برای پایان دادن به فقر انرژی و محدود کردن تغییرات آب و هوایی گفت: امروز ما با لحظه‌ای از حقیقت روبرو هستیم.

گوترش افزود: ما پاسخ هایی از جمله انرژی مقرون به صرفه، تجدیدپذیر و پایدار برای همه داریم که هر دو ضرورت را برآورده می‌کند. سازمان ملل متحد می گوید حدود ۷۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر به برق دسترسی ندارند.

گوترش نیز اعلام کرد که جهان باید این رقم را تا سال ۲۰۲۵ به نصف برساند.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که پیشرفت هایی صورت گرفته است در حالی که انرژی های تجدیدپذیر هم اکنون ۲۹ درصد از تولید برق جهان را تامین می کند.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل در حالی است که دولت ها و بخش خصوصی متعهد شدند بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در اجلاس انرژی که خواستار تسریع تلاش ها برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی فاجعه بار شد، هزینه کنند.

تعهداتی که بسیاری از آنها قبلا اعلام شده است شامل پروژه هایی برای گسترش دسترسی به برق در کشورهای در حال توسعه، تقویت فناوری های آشپزی تمیز و بهبود بهره وری انرژی به عنوان بخشی از حرکت در مسیرکربن زدایی سیستم انرژی است.

دبیر کل سازمان ملل پیش از این، در نشست وزرای امور خارجه  شورای امنیت نیز گفت: تغییرات آب وهوایی و سوء مدیریت محیط زیستی در مناطقی  که ظرفیت های مقابله با این تغییرات محدود است، عوامل افزایش خطر هستند.

گوترش افزود: تغییرات آب و هوایی به ویژه هنگامی با شکنندگی و اختلافات گذشته یا فعلی همراه شود، می تواند تاثیرات عمیقی از خود به جا گذارد.

وی اظهار داشت که گزارش اخیر دانشمندان سازمان ملل متحد  نشان می دهد سطح تغییرات اقلیمی به طرز خطرناکی تشدید شده است.

وی با تاکید بر اینکه این یک پیام خطر برای بشریت است، افزود: حداقل ۳۰ میلیون نفر در سال گذشته بر اثر بلایای ناشی از تغییرات اقلیمی آواره شده اند و هیچ منطقه ای از این تغییرات در امان نیست.

دبیر کل سازمان ملل در پایان هشدار داد: فرصت ما برای جلوگیری از بدترین تاثیرات آب و هوایی به سرعت رو به پایان است.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار، به گفت‏ وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایداراظهار کرد: معاون وزیر نیرو اعلام کرد که خشک ترین سال آبی را پشت سر نهادیم یعنی آخرین سال آبی 31 شهریور ماه بوده است و از یکم مهرماه سال جاری وارد سال آبی جدید شده‌ایم درحالی که باید بگوییم که تازه آغاز ماجراست یعنی تغییراقلیم و خشکسالی به قوت خود باقیست.

به عقیده وی، سال جدید آبی در کشور دست کمی از سال گذشته ندارد بلکه وضعیت به نسبت بدتر خواهد بود زیرا شاخص‏های مربوط به منابع آب و خشکسالی در کشور این مهم را نشان می‏دهند.

** محیط زیست کشور مهجور است

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: تاکنون معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشورمعرفی و منصوب نشده است یعنی تا این اندازه محیط زیست کشور مهجور است و یک مقوله دست چندم در کشور محسوب می‎شود.

محبوب فربیان کرد: کشورهای دنیا تغییراقلیم را تجربه می‏کنند اما تفاوت کشورهای دنیا با کشور ایران این است که آن کشورها با توجه به تغییرات اقلیم درصدد احیای محیط زیست ومنابع آبی خود برآمدند به طوری که وضعیت به گونه‌ای است که آب را از کشورهای دیگر به نفع ترسالی و کشور خود تامین می‏کنند. دراین شرایط کشورهایی مانند عراق، ترکیه،افغانستان، امارات و... بیخ گوش ایران دست به کار شدند تا محیط زیست و منابع آب را احیا کنند و برای جبران تغییرات ناشی از تغییر اقلیم در کشورهایشان در حال استفاده از انرژی‏های تجدیدپذیرهستند.

 به گفته وی، در کشورایران مقامات کشوراعتقاد دارند که انرژی‏های تجدید پذیر صرفه اقتصادی ندارد و به واسطه  تمرکز روی این موضوع همین مقامات کشور و سازمان‏ها و... از لحاظ اقتصادی متضرر می‏شوند زیرا سرمایه گذاری در منابع تجدیدپذیر به نفع مافیای اقتصادی و مافیای آب نیست زیرا کسب درآمدی که از حوزه محیط زیست و به ویژه انتقال آب و سدسازی عایدشان می‏شود را نمی توانند از طریق انرژی‏های تجدیدپذیر به دست آورند یعنی به عبارتی به دنبال کمترین سرمایه گذاری و بیشترین درآمد و سوددهی به بهای نابودی محیط زیست هستند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران با اشاره به صحبت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با در خواست وی برای افزایش تلاش‏ها برای نجات شرایط آب وهوایی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا  به منظور حفاظت از سکونتگاه‏های خود در برابر تغییرات اقلیمی و آب وهوایی دست به کار شدند و به سمت انرژی‏های تجدیدپذیر، احیای محیط زیست و منابع آبی سوق پیدا کردند از سوی دیگر در کشور ما محیط زیست  تخریب می‏شود و هنگامی هم که مردم نسبت به این مساله اعتراضی داشتند‏، به جنگ آب منجر شد.

محبوب فرعنوان کرد: وضعیت محیط زیست و منابع آبی کشور به سمت فاجعه هرچه بیشترحرکت می‏کند و با نزدیک شدن به پاییز و زمستان با بحران آبی مواجه می‏شود، ورشکستگی آبی سرباز می‏کند و بحران‌های آبی به بحران‏های سیاسی و امنیتی در کشور تبدیل می‏شود. از سوی دیگر شرایط معیشتی و اقتصادی مردم به دلیل وابستگی به آب و محیط زیست به مراتب سخت‌ترخواهد شد به طوری که گرانی، تورم، کمبود نهاده‏های دامی را شاهد خواهیم بود و حتی کشور به سمت شبه قحطی می‏رود.

وی مدعی شد: درحال حاضراکثریت شهرداران و استانداران در مراکز کشور از افرادی باسابقه نظامی انتخاب شده‌اند و با توجه به هشدارهای قبلی مبنی بر اینکه اعتراضات به بحران‏های شدید آب و محیط زیستی در کشور که در فصول پاییز، زمستان و بهار آینده در راه است، این شائبه را ایجاد می‌کند که دولت از همین حالا به جای برنامه ریزی برای حل موضوع آب به فکر کنترل اعتراضات احتمالی است.

به گفته وی، درحال حاضر بسیاری از مناطق شهری و روستایی به آب دسترسی ندارند و ازسوی دیگر خسارت‏های خشکسالی هنوز به آن‏ها پرداخت نشده و خانواده آن‏ها از هم فروپاشیده است یعنی طلاق، اعتیاد، قتل‌های ناموسی تحت عنوان معضلات و آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته است. از سوی دیگر اکثر افراد به دلیل نبود آب و کمبود نهاده‏های دامی و...درآمد کشاورزی خود را از دست دادند و دام‏هایی نیز به دلیل کشتار زودتر از موعد وجود ندارد و به سمت مشاغل کارگری و روز مزدی سوق پیدا کردند و مبدا تمامی مشکلات به آب، محیط زیست، بحران‏های آبی، بحران‏های آب و هوایی و اقلیمی باز می‏گردد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |