سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 138751 18:39 1400/02/01
غول‌های فسیلی در پیچ و‌خم مسیر انرژی‌های‌نو

غول‌های فسیلی در پیچ و‌خم مسیر انرژی‌های‌نو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غول‌های فسیلی در پیچ و‌خم مسیر انرژی‌های‌نو

غول‌های فسیلی در پیچ و‌خم مسیر انرژی‌های‌نو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی جهان اقتصاد از جذابیت‌ همکاری شرکت‌های نفت و گاز در حوزه «انرژی دریایی بادی»

با توجه به اینکه همه‌گیری کرونا اقتصاد جهان را به زانو درآورد و قیمت نفت را در مسیر زوال کشانده است، صنعت نفت و گاز در حال تسریع تلاش‌هایی برای سازگاری و تکامل بیشتر با بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه انرژی‌های‌نو مخصوصاً در بخش مزارع بادی در فراساحل است، فرصتی برای استخراج منابع جدید و جایگزینی توربین‌های موجود در دکل‌های حفاری با انرژی تامین شده از نیروگاه‌های بادی روی آب می‌تواند برای این شرکت‌ها جذابیت داشته باشد.

یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: از نظر تاریخی، بخش استخراج نفت و گاز دراکثر موارد کمتر در معرض تغییرات بازار قرار داشته و در اوضاع اقتصادی امن‌تر، تسلط صنعت در ترکیب انرژی معمولاً تضمین می‌شود اما در دوره‌های رکود اقتصادی، احتمالاً این مسیر با سرعت ملایم‌تری پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: با وجود همه گیری کرونا، صنعت نفت و گاز به یک بحران وجودی سوق داده می شود؛ همان‌طورکه نزدیک به نیمی از جمعیت جهان تحت نوعی قرنطینه قرار گرفتند تقاضا برای انرژی در سراسر کشورها کاهش یافت است، تانکرهای نفت در بندرها گیر افتاده و قادر به تخلیه بار خود نیستند در مواجهه با افت چشمگیر درآمد، شرکت‌های انرژی مجبور شدند پروژه‌های اکتشاف و استخراج بی‌شماری را متوقف کنند یا آنها را به طور کامل از دستورکار خارج کنند .

وی عنوان کرد: بنابراین می توان فرض کرد که نابودی احتمالی صنعت نفت و گاز ممکن است زودتر از آنچه پیش بینی می‌شود رقم بخورد و اگر تلاش برخی از اپراتورهای بزرگتر برای استقبال از همتایان خود در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به ثمر برسد این اتفاق نخواهد افتاد و اکنون چندین سال است که شرکت هایی مانند توتال نمونه کارهای پروژه خود را گسترش داده اند تا پروژه‌های متعدد انرژی بادی را در بر بگیرند.

موسایی گفت: اگر شرکت های نفت و گاز بخواهند در این بخش به عنوان زیرمجموعه تجارت اصلی خود به عنوان راهی برای استفاده از زیرساخت های دکل موجود برای تولید برق سرمایه گذاری کنند یا برای سود بیشتر فرآیندهای هیدروکربنی فعالیت کنند بدون شک تمایل به شکل‌گیری نزدیک‌تر این دو بخش وجود دارد.

به گفته وی، انرژی‌های بادی دریایی در حال جذاب شدن است و ما شاهد گذار در کل زنجیره ارزش تقاضا هستیم که عامل عرضه است و همچنین مسیر رشد انرژی باد دریایی بسیار متفاوت تر از بازار نفت و گاز است .

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر از نظر بازدهی انرژی‌های بادی پایین‌تر است، اما رشد انرژی بادی با ثبات‌تر است و چشم‌انداز جذابی برای غول‌های سوخت فسیلی وجود دارد که چشم‌انداز تجارت اصلی آنها در طی دهه‌های بعدی در حال سقوط است و این امر برای بازیکنان نفت و گاز بسیار جذاب است.

****چرا اپراتورهای بادی دریایی با شرکت‌های نفت و گاز همکاری می‌کنند

وی در پاسخ به اینکه چرا همکاری اپراتورهای بادی با BP یا Shell بسیار جذاب است؟ گفت: عواملی از قبیل تقاضای درحال رشد انرژی در جهان تا نگرش جوامع محلی که می‌تواند این همکاری‌ها را در سال‌‎های آینده گسترش دهد و سرمایه، بخش مهمی از این همکاری‌ها است ولازم به ذکر است که صنعت نفت و گاز ساختار بزرگتری دارد و گسترش بسیاری یافته است و این امر خود می‌تواند برموفق شدن پروژه های بادی بیفزاید.

موسایی اظهار کرد: به‌نظر می رسد مزایای مشارکت بین شرکت های بزرگ نفتی و شرکت های بادی دریایی بسیار واضح است اگرچه چالش هایی نیز وجود دارد و تا زمان دادن تمامی پاسخ‌ها راه طولانی در پیش است. زیرا آنها دو صنعت مختلف هستند، بنابراین انتقال از یک صنعت به صنعت دیگر نیز مستلزم سرمایه گذاری است و برای شرکت هایی که قصد ورود به صنعت بادی دریایی دارند ، مهم نیست که به «باد دریایی» به‌عنوان یک جایگاه خاص نگاه شود بلکه به عنوان یک صنعت بزرگ در حال رشد و آینده دار باید تمامی جنبه های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گیرد و براین اساس سرمایه گذاری، بسیار رقابتی و دشوار می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک عامل اساسی که باید در نظر گرفته شود این است که ثابت شده نوآوری به طور مداوم نیرویی قدرتمند در صنعت باد دریایی است مشارکت کننده ها باید بتوانند همزمان با تکامل سیستم ها درپروژه ها سازگار شوند؛ ما شاهد همگرایی و همکاری دو صنعت رقیب هستیم، بنابراین بدون تردید شاهد دستاوردهای بالقوه بیشتر در این صنعت بادی دریایی هستیم ، به شرطی که هر دو طرف چشم انداز یکسانی از آینده داشته باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |