جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 159507 19:31 1400/08/05
غلبه سویه‌های جدید کرونا بر واکسن‌های موجود

غلبه سویه‌های جدید کرونا بر واکسن‌های موجود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غلبه سویه‌های جدید کرونا بر واکسن‌های موجود

غلبه سویه‌های جدید کرونا بر واکسن‌های موجود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-این روزها با وجود شدت یافتن فرآیند واکسیناسیون علیه ویروس منحوس کرونا نوعی واکسن‌هراسی درجامعه نیز توسط عده‌ای مشاهده می‏شود که نمونه بارز آن تجمع ضد واکسن‏ها در مقابل مجلس بود. از سوی دیگرنگرانی‏ها نسبت به مواجه به سویه‏های جدید کرونا درمورد افراد واکسینه نشده دوچندان شده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ پیک ششم کرونا در یک قدمی ایران است و ردپای این مساله در کشورهایی مانند روسیه مشهود است حتی در کشور چین با مشاهده چند مورد مبتلا به کرونا قرنطینه در یکی از شهرهای آن آغاز شده است و در این شرایط، کارشناسان بهداشت ودرمان با ابراز نگرانی نسبت به احتمال افزایش موارد بستری و حتی فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا وقوع پیک ششم را بسیار نزدیک دانسته‌اند و اخیرا نیز شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز زنگ خطرها را به صدا درآورده است که نکند دوباره ماجرای پیک پنجم بر اثرعادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‏های بهداشتی تکرار شود! دراین صورت رمقی برای کادر درمان هم باقی نخواهد ماند.

خبرنگارجهان اقتصاد، نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحرانهای محیطی با اشاره به آمار افراد واکسینه نشده و مساله مربوط به واکسن‌هراسی درجامعه گفت: اخیرا معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده که شمار افراد واکسینه نشده و گریزان از واکسن به 17میلیون نفرمی‏رسد که بنده دراین قسمت ضمن تایید صحبت‏های وی، بخشی از جمعیت ایران واکسینه نشدند و به پایگاه‏های واکسیناسیون مراجعه نکردند اما درباره تعداد افرادی که اعلام شده شک دارم زیرا براساس برآوردها و پیش‌بینی‏ها و گزارشهای دریافتی مردمی در سطح شهرستان‏ها واستانها 60 درصد مردم تاکنون به پایگاه‏های واکسیناسیون مراجعه‌ای نداشتند یعنی اگر این 17میلیون را در نظر بگیریم نزدیک به 25 درصد ازمشمولین واکسن درکشور واکسن تزریق نکردند اما داده‏های مردمی خلاف این عدد را نشان می‏دهد و این رقم بالاتر است و اختلاف زیادی بین عدد ارایه شده وعددی که دربرخی از شهرها وجود دارد، مشاهده می‏شود.

محبوب فر افزود: درحال حاضر مساله واکسن‌هراسی در کشور دنبال می‏شود و اولین بارهم این مساله توسط مقامات عالی رتبه در کشور دامن زده شد به طوری که از ورود آن به کشورممانعت به عمل آوردند.

به گفته وی، تا رسیدن به میزان قابل قبول واکسیناسیون کرونا خیلی فاصله است تا به حد نصاب برسد و ایمنی جمعی را تامین کند. اکنون برای دستیابی به ایمنی جمعی باید حداقل 75 درصد از شهروندان 2 دوز واکسن را دریافت کنند.

** انتشار مقاله علمی نخستین واکسن ایرانی کرونا دریک نشریه بین‌المللی

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت در ارتباط با واکسن برکت گفت:در هفته جاری، مقاله علمی نخستین واکسن ایرانی کرونا دریک نشریه بین المللی منتشر شد و ادعا شده که ضریب تاثیرگذاری علمی این مقاله 7 بوده و درردیف نشریات q1 طبقه بندی می‏شود. با وجود این که این اقدام در نوع خود قابل تقدیراست، از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مدیران تولید واکسن برکت انتظار می‏رود که راستی آزمایی اسناد و مدارکی که برای این نشریه در خارج از کشورارسال نمودند را نیز برای افکار عمومی نیز منتشر کنند و در اختیار سایر رسانه‏ها قرار دهند تا اطمینان خاطر درباره واکسن برکت و سایرموسساتی مانند رازی، پاستور و فخرا ایجاد شود.

محبوب فر با بیان این که در داخل کشور سه واکسن آسترازنکا (تولید کشور انگستان)، اسپوتنیک ( تولید کشور روسیه) و سینوفارم (تولید کشور چین) در حال تزریق به افراد جامعه است، گفت: با رصد وضعیت این سه کشوربه این نکته می‏توان درست پیدا کرد که تعداد مبتلایان به کرونا در کشور روسیه روند افزایشی پیدا کرده حتی در کشورهای چین وانگلستان نیز شرایط به  این نحو است.

به گفته وی، در حال حاضر دو کشور چین و روسیه مناطق آلوده به ویروس را به طور کامل قرنطینه کردند و کشور انگلستان نیز در آستانه تعطیلی و قرنطینه قرار دارد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران مدعی شد: با چنین وضعیتی درمواجهه با سه واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم که در این کشورها مورد استفاده قرار گرفته و به کشورایران نیز ارسال شده است، این  واکسن‏ها در برابر سویه‏های جدید ویروس کرونا طراحی و ساخته نشدند یعنی برخلاف آن ها سه واکسن مدرنا، جانسون و فایزر طراحی آن‏ها به گونه ای بوده است که ویروس‏های آلفا و بتا را پشت سرگذاشته و برای سایر سویه‏های جدید به‌روزرسانی شدند. حتی واکسن‌سازان آمریکایی نیز درحال طراحی دوز چهارم واکسن کرونا در برابر سویه جدیدی که در سه کشوراخیر شایع شده است، هستند.

محبوب فربا بیان این که سه واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم به‌روزرسانی نشده و حتی به‌روزرسانی آن‏ها ناقص بوده است، عنوان کرد: درحال حاضر واردات این واکسن‏ها در کشور در حال طی شدن است و مراحل تزریق آن به افراد در حال انجام است.حتی تبادل مسافر بین سه کشورروسیه، چین و انگلستان برقراراست و محدودیتی در تردد دراین کشورها وجود ندارد و ایران نیز مانند کشورهای نامبرده در مواجهه با پیک ششم کرونا قرار گرفته است.

به عقیده این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت، با روش واکسیناسیون دراین سه کشور که در ایران درپیش گرفته شده است، به دلیل تکامل جهش ویروس کرونا و ازدست دادن تاثیرگذاری واکسن‏های کرونا باید واکسن‏ها نیزهمزمان توسط واکسن سازان دنیا به‌روزرسانی شود.

**افرایش شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران با بیان این که کشور ایران وارد پیک ششم کرونا شده است، عنوان کرد: مشاهده نقشه کرونایی کشور در سه روزاخیر نشان می‏دهد که تعداد شهرهای قرمز روبه افزایش است که بسیار خطرناک است و راه حل آن با وجود واکسن‏هایی که درسبد واکسیناسیون کشور قرارداده شده و واکسن‏هایی که در حال وارد شدن است، این است که از بزرگ نمایی فرآیند واکسیناسیون جلوگیری به عمل آورده و ازعادی انگاری نسبت به کرونا پرهیز شود و با قرنطینه یا تعطیلی برای حفظ دستورالعمل‏ها و پروتکل‏های بهداشتی محدودیت را ایجاد کنیم .

محبوب فر ادعا کرد: در حال حاضر در آمریکا واکسن‏های تک دوز برای کودکان و نوجوانان و دوز سوم و چهارم به واکسینه شده‌های قبلی در نظر گرفته شده است و می‏توان از طریق تعاملات جهانی واکسن‏های معتبر که در کشورهای خاورمیانه استفاده شده است، را به کشور وارد کرد و به افراد واکسینه شده قبلی و واکسن‌هراس‏ها تزریق نمود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |