پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11516 14:29 1394/01/21
غفلت ایران از تجارتی به نام انرژ‌ی‌های نو

غفلت ایران از تجارتی به نام انرژ‌ی‌های نو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غفلت ایران از تجارتی به نام انرژ‌ی‌های نو

غفلت ایران از تجارتی به نام انرژ‌ی‌های نو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

:باید نگاه‌ها به انواع انرژی در کشور عوض شده تا مردم به سمت انرژی‌های نو ترغیب شوند یعنی از طریق اقصادی‌تر کردن و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از انرژی‌های نو جلوی آلایندگی گرفته و از حجم co و کربن در کشور کاسته شود.

حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا٬ در خصوص چرایی عدم توسعه انرژی‌های نو در کشور گفت: مهم‌ترین دلیل این امر این است که تفکر رفتن به سمت این انرژی‌ها بین مسئولین و نهادهای رده بالا کمتر یافت می‌شود و این در حالی است که در دیگر کشور‌ها توجه ویژه‌ای به این مسئله شده و حتی می‌بینیم که بطور مشخص سوبسید نیز داده می‌شود اما در کشور ما این مسئله در دستور کار قرار نگرفته که نشان از بی‌اهمیت بودن آن است.

وی تصریح کرد: امروز در کشورهای توسعه یافته استفاده از انرژی‌های نو از مرز ۵۰درصد عبور کرده بطوری که در اسپانیا ۵۰درصد تولید برق از انرژی‌های نو و در آلمان تا ۲۰درصد است و حتی و در خیلی کشور‌ها انرژی‌های نو تبدیل به بیزینس جدید شده است.

صالحی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مثل کانادا اهالی کسب و کار پشت بام منازل را برای تولید برق کرایه می‌کنند و با توجه به جذاب بودن قیمت اقدام به فروش آن می‌کنند و بازگشت سرمایه خوبی نیز دارند اما در کشور ما این موضوع از سوی مسئولین اهمیت ندارد و همچنان تولید برق با سوزاندن انرژی‌های فسیلی که یک سرمایه بین نسلی است، انجام می‌شود.

نرخ خرید برق تولیدی از انرژی‌های نو جذاب نیست

وی با بیان اینکه ما درجه اهمیت انرژی‌های نو را درک نمی‌کنیم، افزود: نرخ‌های خرید انرژی خورشیدی در ایران اندک است و با اینکه هزینه سرمایه گذاری انرژی خورشیدی در ایران و دنیا تفاوت ندارد ادوات و تجهیزات نیز با یک نرخ است اما می‌بینیم که قیمت خرید این نوع برق در ایران بسیار پایین است بطوری که برق خورشیدی در آلمان بیست سنت یورو و در ایران ۱۲سنت خریداری می‌شود که این امر باعث می‌شود سرمایه گذار رغبتی برای ورود به این عرصه نداشته باشد.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته همچنین گفت: در ایران زمان خرید تضمینی برق تولید شده از انرژی‌های نو ساله ۵ساله و در دیگر کشور‌ها ۱۵سال است و این خود از دیگر دافعه‌های حرکت سرمایه گذار به این حوزه است.

دولت به جای بخش خصوصی تصمیم می‌گیرد

صالحی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که ما همواره با دولت‌های خودمان داشته‌ایم این است که دولت‌ها خود به جای بخش خصوصی تصمیم گرفته و نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را محاسبه کرده‌اند که باعث رویگردانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این عرصه‌ها شده است.

وی تصریح کرد: کشور ما جزو ۸کشور دنیا در زمینه تشعشع‌های خورشیدی است اما اینکه چرا از این نعمت خدادادی بهره نمی‌گیریم و نفتی را که سرمایه بین نسلی بوده و باید تبدیل به درآمد شود می‌سوزانیم مشخص نیست.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: وقتی قیمت نفت بالا بود پیش بینی می‌شد تا سال ۲۰۱۸منحنی هزینه سرمایه گذاری نیروگاه‌های خورشیدی و فسیلی برابر شود و این اتفاق در حال حاضر نیز که قیمت نفت پایین آمده دور از ذهن نیست چرا که هزینه سرمایه گذاری نیروگاه‌های خورشیدی به دلیل رشد تکنولوژی و هایتک بودن و دستاوردهای عرصه تکنولوژی پایین آمده و هم میزان کربنی که در سوخت‌های فسیلی سوزانده می‌شود بالاست که تبعات زیست محیطی خواهد داشت.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان کشوری مثل ترکیه که از دیدن نیروگاه بادی منجیل ایران دیده بودند تعجب می‌کردند ولی امروز از ما جلوترند نشان از این است که در حوزه سیاست گذاری به این موضوع خوب نگاه کردند و قوانین خوبی برای سرمایه گذاری تصویب کرده و متولی خاص نیز در این زمینه دارند که در راستای رگولاتوری این امر نقش ایفا می‌کند اما کشور ما در‌‌ همان زمان متوقف مانده است و هنوز این سازمان کوچک زیر مجموعه وزارت نیرو خودش پول می‌گیرد و خودش بدنبال اجراست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |