پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 176247 19:19 1401/01/23
غفلت از پیک هفتم کرونا و بازی با سلامت مردم

غفلت از پیک هفتم کرونا و بازی با سلامت مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غفلت از پیک هفتم کرونا و بازی با سلامت مردم

غفلت از پیک هفتم کرونا و بازی با سلامت مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-به رغم هشدارهای متوالی، پیک هفتم کرونا هم با یک سویه جدید از راه رسید و با توجه به نشانه‏ های ابتلا درکشورهای مختلف، زمزمه ‏های گردش و چرخش آن در ایران هم به گوش می‏رسد.

به گزارش جهان اقتصاد، بنابراعلام سازمان جهانی بهداشت «ایکس ای»، یک سویه جدید از دو زیرمجموعه BA1,BA2 است وهمچنان مربوط به جهش امیکرون است. به نظر می‌رسد که این سویه جدید تقریبا درصد بیشتراز زیرسویه BA2 امیکرون قابلیت انتقال‌پذیری دارد.

 با وجود شیوع این سویه در کشورهای مختلف، در ایران هم گویا این ویروس در حال چرخش است و اکنون با کاهش تعداد شهرهای دارای وضعیت آبی وافزایش شهرهای قرمزو نارنجی کرونایی مواجه هستیم و می‏توان گفت، به پیک هفتم کرونا ورود پیدا کردیم.با عادی انگاری مردم جامعه نسبت به کرونا موارد ابتلا به این زیرسویه افزوده خواهد شد و فاجعه ای عظیم در کشوررخ خواهد داد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگرحوزه سلامت وعضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران به گفت‏گو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی درخصوص آخرین تحولات بیماری کرونا گفت: برخلاف صحبت مختاری، عضو ستاد ملی کرونا مبنی بر این که سویه‏های جدیدتر ویروس کرونا ازجمله زیرسویه جدیدترامیکرون تحت عنوان(XE) وارد کشورنشده است، اکنون با توجه به روند صعودی مبتلایان در کشور و کاهش تعداد شهرهای دارای وضعیت آبی وافزایش شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی، به پیک هفتم کرونا ورود پیدا کردیم.

محبوب فرافزود: هنگامی که پیک هفتم کرونا صحبت می‏شود، ناشی از ورود یک ویروس جدید است .

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد:هنگامی که دنیا با کرونا زیرسویه امیکرون تحت عنوان(XE) درگیراست، همین ویروس درایران در حال چرخش است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تصریح کرد: مادامی که امکانات آزمایشگاهی، توان علمی و نظام بیماریابی در کشور وجود نداشته باشد و از نبود ویروس کرونا در کشور دم بزنند، نوعی بازی با سلامت مردم است؛ اگرهم ویروسی در کشور وجود نداشته باشد، این ویروس در سایرکشورها نظیر انگلستان، چین، کره جنوبی و... درحال چرخش و گردش است.

محبوب فر عنوان کرد: درهرصورت باید وجود ویروس(XE) را در کشور مبنا قرار دهیم و بازگشایی مراکزآموزشی و دانشگاهی را لغوکرد و آموزش به صورت آنلاین و غیر حضوری  انجام شود چرا که به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‏ها ازدحام جمعیت، ترافیک و تشدید آلودگی هوا به وجود آمده است و اگر دولت و ستاد ملی کرونا بر استمرار بازگشایی مدارس با وجود ورود به پیک هفتم کرونا تاکید کند، وضعیت خطرناکی را شاهد خواهیم بود.

وی  معتقد است، دولت درحال دستاوردسازی وارونه  نسبت به بیماری کرونا است به طوری که به تمامی اداره و سازمان‏های دولتی و غیردولتی نامه‌ای مبنی بر اجبار تزریق دوز سوم کرونا برای پرسنل ارسال کرده است درحالی که واکسن‏های موجود از کارایی لازم  در برابر سویه‏های جدید برخوردار نیست وعوارض ناشی از آن را در بین مردم افزایش می‏دهد. اگرهم نامه ای برای تزریق کادرآموزشی مدارس ارسال می‏شود‏‏،‏ باید برای آن‏ها واکسن‏های جدید ازمبدا اصلی (آمریکا و انگلستان) خریداری شود.

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی گفت: اگرهمچنان دولت بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش آموزان تاکید می‏کند، باید واکسن‏های به روز شده مختص کودکان و نوجوانان از کشورهایی همانند انگلستان و آمریکا که واکسن مختص کودکان ساخته‌اند، را تهیه کند.

 به گفته وی، کرونا به هیچ عنوان درحد سرماخوردگی و آنفولانزا نیست بلکه بیماری بسیار خطرناکی است که همگان را درگیرمی‏کند با این وجود نباید به افراد جامعه آدرس غلط بدهیم.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران بیان کرد: عوارض بیماری کرونا در بین بهبود یافتگان شامل ضعف و بی‌حالی، تشکیل لخته‏های خون، سکته‏های مغزی و قلبی، انواع سرطان‏ها و دیابت است.

محبوب فر افزود: کنترل بیماری کرونا به دو راه منتهی می‏شود از جمله این که مناطق آلوده به این ویروس را همانند کشور چین کاملا قرنطینه و موادغذایی مردم را تامین کنند.

وی افزود: دولت باید تزریق هرگونه واکسن‏های گذشته را متوقف سازد. ازطرفی مردم به امید به تزریق سه دوزواکسن که دیگر به کرونا مبتلا نمی‏شوند، از رعایت پروتکل‏های بهداشتی امتناع می کنند.

این کارشناس و پژوهشگرحوزه سلامت بیان کرد: دولت باید واکسن جدید و به روزشده فایزر، مدرنا وجانسون را برای سنین کودکان تا بزرگسال خریداری کنند تا مردم زیرپوشش واکسیناسیون قرارگیرند و بتوان این بیماری را پشت سرگذاشت.

وی همچنین یادآورشد: برخی از کشورها منابعی را در اختیار ایران گذاشته‏ اند تا صرف کمک‏های بشردوستانه به کشور شود که اکنون این منابع بلوکه شده است.(اقدامات بشردوستانه یعنی واکسن جدید و به روزشده از آمریکا تهیه شود تا مردم ازسنین مختلف زیرپوشش واکسیناسیون قرارگیرند).



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |