جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 5777 15:50 1393/07/16
غرب و مشکل شیرین داعش

غرب و مشکل شیرین داعش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غرب و مشکل شیرین داعش

غرب و مشکل شیرین داعش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


محمد علی ابطحی : بی شک گروه تروریستی داعش مشکل استراتژیک و مهمی برای آینده دنیا و به خصوص غرب خواهد بود. نو تروریست هایی که اصرار دارند خشونت را مظهر خود بدانند و به باورهای اعتقادی هم مشهور باشند و از همه مهمتر اینکه در جذب شهروندان غربی هم موفق عمل کرده باشند، خود به خود یک تهدید جدی برای غرب است. و حتما در این تردیدی نیست که داعش در وضع موجود مایه نگرانی دنیاست. اما این نگرانی ها شیرین است و منافع مهمی دارد که عملا برای مبارزه با آنها ادرس اشتباهی داده می شود. داعش را اگر به دو بخش سیاست گذار و عملیاتی تقسیم کنیم، بخش عملیاتی اش گروه چریکی است و با عملیات چریکی.
 در کجای دنیا یک گروه چریکی ۳۰ هزار نفری پخش شده در شهرها را می توانند با بمباران هوایی زمین گیر کنند؟. خاصیت گروه چریکی در همه جا این است که از شهروندان به عنوان سپر استفاده می کند و به طور پراکنده حضور پیدا میکند و آنها را نمی توان با بمباران از بین برد. بمباران ها باعث مشروعیت یابی آنان در مناطق مختلف می شود و باعث می گردد تا از امکانات شهری و پوششی بیشتری استفاده کنند.
همچنان که این بمباران ها فقط عمق حضور بخش عملیاتی داعش را بیشتر می نماید و آینده ماندگار تر و پرنفوذ تری را برای آنان به ارمغان می آورد. بخشی عناصر عملیاتی داعش عمدتا مجموعه هایی هستند که سالها در رژیم اسد و در عراق پس از صدام سرکوب و تحقیر شده اند و در فقر شدید زندگی سپری کرده اند.
 بسیاری از آنان در روستاها بزرگ شده اند و صرف مطرح شدنشان برایشان مهم است و در حقیقت چیزی برای از دست دادن ندارند. سرباز گیری از اینان کار ساده ای است. از این مهمتر اینکه بخش عمده نیروهای عملیاتی از میان نیروهای پایبند و معتقد انتخاب شده اند. در سوریه به دلیل تمایلات علوی و در عراق به دلیل تسلط نسبی شیعیان بر مجاری قدرت، دو عاملی بودند که بتواند سنی مذهبان را به نبرد عقیدتی بکشاند. نیروهایی که معتقدند بیشتر از سایرین می توانند در منطق سنی مذهب از امکانات شهری استفاده کنند و از آسیب بمباران دور بمانند. به این دلیل بمباران هوایی و موشک نمی تواند به جمع شدن داعش بیانجامد. به اعتقاد من مصاف اصلی در رویارویی با بدنه عملیاتی نیست. داعش تامین کننده منافع خیلی هاست که اکنون خود در مجموعه ائتلاف قرار گرفته اند. عربستان سعودی که سال هاست در رقایت با ایران وظیفه خود می دادند که پدر معنوی سنی مذهبان باشد و شرایط منطقه ای به گونه ای رقم خورده که در سوریه و عراق و اخیرا یمن، ایران دست بالاتری دارد. عربستان علاقه مند است که در عراق وسوریه شرایط دگرگون شود و به این دلیل داعش ابزار خوبی برای آنان است. ترکیه به خاطر علاقه به برتر بودن در منطقه و رشد نکردن اکراد می تواند از وجود داعش بهره ببرد. غربی ها به دو دلیل از حضور داعش می توانند سود ببرند. یکی به دلیل حمایت از اسرائیل است. موج اسلام هراسی در جهان و تضعیف کشورهای پیرامونی اسرائیل از اهداف قدیمی و مستمر غرب است.
علاقه غرب برای ساقط کردن رژیم اسد بیشتر به این دلیل بود که دمشق محور مقاومت نباشد. این هدف با مبارزات عدالت خواهانه بخشی از مردم سوریه متفاوت بود. ظهور داعش و جنایت های آنان باعث شد که حامیان بشار بیشتر شوند و انتخابات برگزار کنند. انتقال داعش از سوریه به عراق و ایجاد ائتلاف علیه داعش، در حقیقت ائتلاف علیه سوریه می تواند باشد. زیرا داعشی ها به راحتی می توانند به سوریه کیش شوند ودر آن جا عملیات کنند و غربی ها هم که مجوز مبارزه علیه داعش دارند، دوباره با نام مبارزه با داعش به فشار علیه دولت بشار دست زنند و این بار با حملات مسلحانه هوایی بشار را زیر فشار قرار دهند تا دِین غرب برای تضعیف مخالفان اسرائیل و درهم کوفته شدن محور مقاومت ادا شود. دلیل دوم سودبری غرب از داعشی ها، هم از بین بردن نیروهای انسانی وتندروی جهان اسلام واحیانا نیروهای تندروی مقیم غرب است که در نهایت جنگ را به داخل خود جهان اسلام کشانده است. بنا به این دلایل است که ائتلافی ها مبارزه با داعش را شیرین میدانند. وگرنه مذاکره جدی با چند کشور عضو ائتلاف وسد کردن راه های فروش نفت و کارهای اطلاعاتی به راحتی می تواند به مهار سریع داعش بیانجامد. شاید وجود داعش در کوتاه مدت به نفع غرب وکشورهای حامی پنهان داعشی ها باشد. اما دردراز مدت قطعا بیشترین آسیب را خود آنان خواهند برد. این نزدیک بینی آفتی است که در کل دنیا فراگیر خواهد شد. همچنان که حمایت و آفرینش طالبان و احیای مجاهدین افغان العرب در هدف کوتاه مدت سقوط اتحاد جماهیر شوروی موثر بود ولی در نهایت سر از برج های دوقلوی نیویورک در آورد. چنین آینده ای در انتظار داعش و چنان آسیبی از ناحیه این تندروان اسلامی در انتظار کشورهای تشکیل دهنده این ائتلاف هست اگر واقعا به مبارزه جدی و حقیقی با آدرس صحیح با داعش دست نیازند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |