جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 110015 15:14 1399/06/04
عواملی که مانع از تقویت قیمت نفت می شوند چیست؟

عواملی که مانع از تقویت قیمت نفت می شوند چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عواملی که مانع از تقویت قیمت نفت می شوند چیست؟

عواملی که مانع از تقویت قیمت نفت می شوند چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل ازایسنا، اکنون هم فضای مثبت معکوس شده و بازارهای نفت با موج جدیدی از نگرانی روبرو شده اند. پس از این که وزارت کار آمریکا گزارش کرد شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در هفته گذشته به ۱.۱۰۶ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، قیمتهای نفت به محدوده پایین ۴۵ دلار نزول کردند.

افزایش آمار متقاضیان بیمه بیکاری درست یک هفته پس از کاهش آنها به پایین مرز یک میلیون نفر اتفاق افتاد و نگرانیها نسبت به پایداری روند احیای اقتصادی را برانگیخت. نوسان قیمت نفت به سطح پیش از بحران شیوع ویروس کرونا بازگشته و به نظر می رسد در مقطع فعلی هیچ رویدادهای بازارها را به جنبش نمی اندازد. پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به بررسی سه عاملی پرداخته که برخلاف امیدواری خریداران، برای یک مدت طولانی مانع صعود قیمتهای نفت خواهند شد. این عوامل عبارتند از:

یک دور دیگر اشباع عرضه

اشباع عظیم عرضه نفت و عدم وجود فضای کافی برای نگهداری مازاد عرضه، بزرگترین دلیل منفی شدن قیمت نفت آمریکا در آوریل برای نخستین بار در تاریخ بود. خوشبختانه وضعیت در حال حاضر بهتر از چهار ماه پیش است که باعث احیای مطلوب قیمت نفت شده است. با این حال اگرچه ذخایر نفت آمریکا طی چند هفته کاهش داشته اما روند کاهش به میزان قابل ملاحظه ای ضعیفتر بوده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ ژوییه به میزان۱۰.۶ میلیون بشکه، سپس در سه هفته بعد آن به ترتیب ۷.۴ میلیون بشکه، ۴.۵ میلیون بشکه و فقط ۱.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. این خطر که روند مذکور معکوس شده و ذخایر نفت دوباره روند رو به رشد پیدا کنند، جدی بوده و به ضرر قیمتهای نفت خواهد بود. نگرانیهای مربوط به این ذخایر به تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس اضافه می شود. این گروه از ابتدای اوت کاهش تولید خود را حدود دو میلیون بشکه در روز تسهیل کرده و به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسانده است. هری چلینگوریان، مدیر استراتژی کالای بانک بی ان پی پاریبا به بلومبرگ گفت: این نگرانی وجود دارد که افزایش تولید اوپک پلاس با احیای ضعیف تقاضا برای نفت مصادف شود. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی هم هشدار داده که تجدید مازاد عرضه پس از تسهیل محدودیت کاهش تولید اوپک پلاس می تواند به بازار نفت ضربه بزند. با این حال شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تلاش کرد نگرانیهای بازار را آرام کند و به این موضوع اشاره کرد که این افزایش تولید با کاهش بیشتر تولید از سوی اعضایی که در ماههای گذشته مازاد تولید داشته اند جبران خواهد شد اما از نظر بازار این موضوع تضمین شده نیست.

ابهامات کووید ۱۹

افزایش اخیر قیمتهای نفت و بازارهای سهام تا حدودی زیادی تحت تاثیر خوش بینی به تولید واکسن کووید ۱۹ بوده است. در واقع شتاب برای ساخت یک واکسن موثر ادامه دارد و در سطح جهانی ۱۸۵ تیم تحقیقاتی در تلاش برای ساخت یک واکسن موثر هستند و تاکنون هفت واکسن به مرحله نهایی آزمایش در ابعاد گسترده رسیده اند. متاسفانه تولید واکسن مناسب معمولا یه پروسه بسیار طولانی است که ایمنی در آن در اولویت اصلی قرار داده می شود. به عنوان نمونه واکسن اخیر برای تب دانگ معلوم شد که در واقع این بیماری را برای کودکان واکسینه شده ای که بعدا در معرض ویروس دانگ قرار می گیرند، تشدید می کند در حالی که یک واکسن دیگر تولید شده برای ویروس سین سیشیال تنفسی هم همین مشکل را ایجاد می کند. این بزرگترین دلیل جدی نگرفتن اعلام اخیر ساخت واکسن اسپوتنیک از سوی روسیه از سوی بسیاری از کشورها بوده است. از آنجا که هیچ زمان مشخصی برای عرضه انبوه یک واکسن مطمئن و موثر به بازارها وجود ندارد، اقتصاد جهانی و بازارهای نفت در برابر موج دوم ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیر مانده اند. در واقع ماه گذشته اوپک پلاس ابراز نگرانی کرد که روند احیای بازار نفت بسیار آهسته تر از حد انتظار بوده و ریسکهای رو به رشدی از موج دوم پاندمی وجود دارد.

رونق تجدیدپذیرها

هنگامی که سرمایه گذاران به رابطه نفت و تجدیدپذیرها نگاه می کنند معمولا از این نظر به بررسی می پردازند که چگونه قیمتهای پایین نفت روند حرکت به سوی انرژی تجدیدپذیر را آهسته خواهد کرد. اگرچه این موضوع به طور کلی درست است اما تاکنون شواهدی از تاثیر منفی قیمتهای پایین نفت در روند توسعه تجدیدپذیرها وجود نداشته است. برعکس، تقاضا برای تجدیدپذیرها در دوران پاندمی که سوختهای فسیلی با بزرگترین سقوط تقاضا در تاریخ روبرو شدند همچنان رو به رشد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |