جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 175423 19:18 1401/01/14
عواقب خطرناک بازگشائی شتابزده مراکز آموزشی

عواقب خطرناک بازگشائی شتابزده مراکز آموزشی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عواقب خطرناک بازگشائی شتابزده مراکز آموزشی

عواقب خطرناک بازگشائی شتابزده مراکز آموزشی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تعطیلات نوروز1401 با حجم بسیاری از دیدوبازدیدها وسفرهای نوروزی  در 13 فروردین به پایان رسید،غافل از این که دراین بین کرونا با سویه‎های خود بسیاری را در پیش، حین و پس از سفرغافلگیر کرده است. در این بین با وجود احتمال ابتلای افراد به کرونا در سفر و خطر اوج گیری کرونا یکی از مسایل مهمی که به تازگی پس از اتمام تعطیلات خبرساز شده است حضوری شدن مدارس و دانشگاهها از 14 فروردین ماه بود که ایتن موضوع با انتقادات بسیاری مواجه شد.

 به گزارش جهان اقتصاد؛ با گذشت دوسال از شیوع کرونا درجهان بسیاری از مدارس و دانشگاهها فعالیت خود را به طور مجازی یا حضوری البته با رعایت فاصله فیزیکی، پروتکل‏های بهداشتی، سیستم تهویه هوا و در نظر گرفتن تمامی امکانات بهداشتی ادامه دادند. پیرو این اتفاق هم کشور ما از ابتدا به منظورحفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان، بحث آموزش حضوری لغو و آموزش به شیوه مجازی دنبال شد، حتی دریک برهه زمانی نیز با شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور بر حضور دانش آموزان واکسن زده در مدارس یا با برخورداری از تست منفی کرونا تاکید شد که این موضوع هم با موافقان و مخالفان بسیاری همراه بود و حتی حضور دانش آموزان در یک مقطع کوتاه در مدارس به ابتلا بعضی از آن‏ها به کرونا انجامید. درهر صورت با پایان یافتن پیک ششم کرونا و بازگشت مسافران از سفرهای نوروزی در هفته‏های آتی مشخص خواهد شد که حجم ابتلا به کرونا به چه میزان خواهد بود و به گفته کارشناسان کشور وارد پیک هفتم خواهد شد و با این که هنوز بسیاری از مدارس و دانشگاهها از امکانات بهدشتی کامل برخوردار نیستند، الزام به حضور دانش آموزان و دانشجویان در مراکز آموزشی و دانشگاهها  در کنار ناقلینی که می‏توانند  خطر ابتلا به کرونا را تشدید کنند، به فاجعه‌ای غیرقابل جبران منجر خواهد شد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفتگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران های محیطی در ارتباط به پویش نه به بازگشایی شتابزده دانشگاهها اظهار کرد: ستاد مقابله با کرونا درآخرین جلسه خود اعلام کرد که باید دانشگاه‏های سراسر کشور فعالیت خود را به صورت حضوری ادامه دهند، پیرو این مساله دانشجویان و اساتید خواستار لغو حضوری شدن دانشگاه‌ها درترم جاری شدند و خواستار اجرای آن از ترم آینده هستند.

محبوب فر افزود: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان با توجه به این که دانشگاه‏ها در پیک ششم کرونا اطلاعیه‌ای را صادر کردند مبنی بر این که از ترم جاری فعالیت خود را به طور مجازی آغاز می‌کنند و حتی کلاس‏های درسی خود را مطابق این شیوه آموزشی برنامه‌ریزی خواهند کرد، اطلاعیه اخیر حضوری شدن می‏تواند دانشجویان و اساتید را با مشکلات بسیاری مواجه سازد.

وی گفت: متاسفانه سونامی سفرهای نوروزی در کشور و ثبت یکصد میلیون تردد وسایل نقلیه درمحورهای مواصلاتی کشور، نگرانی‏هایی در خصوص بازگشایی دانشگاهها در بین دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به وجود آورد.

محبوب فرعنوان کرد: در حال حاضر کشور در وانفسای کمبود کادر درمان و گرانی اقلام دارویی قرار گرفته است.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: برای نخستین بار پس از وقوع پیک ششم کرونا (امیکرون) در استان‏هایی مانند خوزستان، اصفهان‏ استان‏های شمالی از جمله گیلان و مازندران تست‏های مثبت ابتلا به  کرونا افزایش پیدا کرده است و همین مساله موجب گشته است که نگرانی‏هایی در خصوص روند افزایشی شیوع کرونا به ویژه زیر سویه امیکرون تحت عنوان  BA2 به وجود آید و حال با این حجم از سفرها بازگشایی مدارس و دانشگاهها و حضوری برگزار شدن آن پس از تعطیلات نوروزی اقدام مناسبی به نظر نمی‏رسد چراکه خوابگاهها از امکانات بهداشتی برخوردار نیستند، حتی دانشگاهها برای حضوری برگزار کردن کلاس‏ها و تامین امکانات بهداشتی برای مقابله با کرونا شرایط مالی مساعدی ندارند به طوری که روسای دانشگاهها در طی نامه ای این مساله را به وزیر علوم گزارش دادند.

محبوب فرعنوان کرد: درحال حاضر سویه جدید کرونا امیکرون تحت عنوان  BA2کشورهای خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران را در برگزفته است حتی در کشور چین بعضی از شهرها در قرنطینه کامل قرار گرفتند و به موجب این مساله زیر سویه جدید کرونا در ایران نیز در حال گردش است و اصلا منطقی و مدیریتی نیست که با آزمون و خطا دانشگاه‏ها را به طور حضوری برگزار کنند.

 عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تصریح کرد: همچنان خطر ابتلا به امیکرون بسیار بالاست و سویه  BA2از سرعت انتشار و انتقال بالایی نسبت به سویه  BA1 برخوردار است حال به موجب این شرایط کشورهای اروپایی و آمریکا خود را برای محدودیت‏های کروتایی آماده می‏کنند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: همچنان خطر مرگ  مبتلایان به کووید بالاست به طوری که شاهد افزایش دو برابری خطر مرگ در مبتلایان به کووید هستیم و نگرانی‏های ناشی از بازگشایی مدارس و دانشگاهها موجب شده است تا کمپین‏هایی تحت عنوان مخالفت با بازگشایی در فضای مجازی شکل گیرد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: در تهران نزدیک به 65 درصد افراد به مسافرت رفتند و این آمار بین 75 درصد در  استان‏ها متغیر است یعنی حجمی از مسافرت‏ها را شاهد بودیم، با این که تک رقمی شدن مرگ‏های کرونایی درتهران اعلام شده است اما سال گذشته هم چنین تجربه‌ای را شاهد بودیم به‌طوری که کرونا فروکش کرد و بعد از مسافرت‏های نوروزی سال گذشته، کشور وارد پیک‏های بعدی بیماری شد.

به گفته وی، وزارت آموزش و پرورش با اعلام  بازگشایی مدارس از روز 14 فروردین ماه سال جاری فاصله گذاری را حذف و تنها رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط، استفاده از ماسک و تهویه کلاس‌های تاکید کرده است و از سوی دیگر هم عنوان کردند که واکسن شرط حضور نیست در حالی که اکنون در مقطع ابتدایی متاسفانه نوعی واکسن گریزی به دلیل عدم اطمینان به سبد واکسیناسیون دانش‌آموزان در کشور شکل گرفته است و آمار واکسیناسیون دبستانی‏ها رضایت‌بخش نیست و از طرفی هیچ زیرساختی درمدارس کشور از نظر پروتکلهای بهداشتی، تهویه و امکانات بهداشتی آماده و فراهم نیست، حتی سرویس مدارس هم بلاتکلیف است و وضعیت کلاس‏ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. حتی معلمین و والدین دانش آموزان سردرگم هستند.دانش آموزان با توجه به سفرهای عید ممکن است ناقل بیماری باشند و حضور این ناقلین در کلاس‏های درس ممکن است به ابتلا بسیاری از دانش آموزان منجر شود. با این تفاسیر باید گفت که اوضاع کرونا نامعلوم است و مشخص نیست که مسئولین تصمیم گیرنده بر چه اساس و چگونه با جان بچه‏های بی‌گناه بازی می‏کنند و از شکست کرونا دم می‏زنند غافل از این که این مساله سلامت دانش آموزان را تحت شعاع قرار می‏دهد.

 وی عنوان کرد: هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار مدارس قرار گرفته است و گفته شده که سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد، در حال حاضر تضمینی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود ندارد و با عادی انگاری نسبت به کرونا در کشور پیک هفتم کرونا شیوع پیدا خواهد کرد و این بار با توجه به کمبود کادر درمان و فرسوده شدن کادر پزشکی در بسیاری از بیمارستان‏ها و همچنین گرانی اقلام دارویی می‏توان مضاعف شدن مشکلات در پیک‌هفتم کرونا را برآورد کرد و تاب و توان برای مقابله با این پیک وجود نخواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |