سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 124414 16:41 1399/09/23
عمق بخشی به بورس عامل ثبات اقتصادی

عمق بخشی به بورس عامل ثبات اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عمق بخشی به بورس عامل ثبات اقتصادی

عمق بخشی به بورس عامل ثبات اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

از مجموع ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور قرار است حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از بخش مالیات و صدور مجوزها محقق شود که حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان آن از درآمدهای مالیاتی و ۷۰هزار میلیارد تومان از بخش صدور مجوزها است.

 رضا خدایار، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد نیز از محل واگذاری سهام و انتشار اوراق در نظر گرفته شده و مابقی بودجه قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

خدایار گفت: با توجه به منابعی که دولت در لایحه بودجه در نظر گرفته است به نظر می رسد منابع بودجه قابل تحقق نیست و احتمال دارد بودجه در کمیسیون تلفیق زیر و رو شود اما اگر با جزییات اندکی به صحن بیاید کلیات آن رد شده و تصویب نمی‌ شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صحبت ریاست جمهوری مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و کاهش قیمت ارز گفت: اکثر شرکت هایی که وارد بورس شده اند صادرات محور هستند و کاهش قیمت ارز و کاهش درآمد آنها باعث ریزش بورس می شود، ولی از یک سو بانک مرکزی با کنترل و کاهش هیجانی قیمت ارز، مانع از بازاری پر تلاطم دراین بخش شود.

وی افزود: در حال حاضر شاهد کنش و واکنش‌های تقریبا کنترل شده ای هستیم که احتمالا زمان مناسبی برای اجرای برنامه ای پایدار و منطقی کردن این بازار باشد، باید دید دولت چه برنامه ای برای تحقق جذب این میزان سرمایه در بودجه کشور پیش‌بینی کرده  است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: به نظر می رسد بازار بورس تا زمانی که عمق بخشی و متنوع نشود و اِلمانهای لازم در زیرساخت عرضه سهام شرکتهای خصوصی را نداشته باشد و نظارت دقیق سیستم قضایی بر آن حاکم نشود نمی توان شاهد فعالیت درست در بازار بورس باشیم.

وی افزود: در خصوص بازار ارز نیز به نظر می رسد تغییراتی در محدوده ۳هزار تومان را طی یک ماه آینده شاهد باشیم.

خدایار با اشاره به تحولات بازار طلا گفت: التهابات بازار طلا بیشتر تحت تاثیر بازار بین المللی خواهد بود و کاهش یا افزایشی منطقی را طی یک ماه آینده در پیش خواهد داشت.

خدایار همچنین با اشاره به تحولات بازار خودرو گفت: در بازار خودرو به توجه به سیاستهای وزارت صمت به نظر می رسد با تقویت چند شرکت داخلی، شاهد تنوع بخشی در عرضه خودرو باشیم و قیمت‌ها همچنان نزولی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: خرید و فروش آپارتمان هم در محدوده ۸۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد رونق خواهد داشت، و آپارتمان های سنگین تر با کمی رکود مواجه خواهند بود، البته این محدوده قیمت برای مناطق ارزان قیمت است و مناطق گران قیمت تا ۳۵ درصد بالای این مبلغ، بازار پر رونقی را تجربه خواهند نمود.

وی در پایان گفت: با بررسی بازارها به این نتیجه می رسیم که با حذف شایعات هیجان ساز و عمق بخشیدن و متنوع کردن بازار سرمایه، برای سرمایه گذاران، می‌توان از تقاضاهای غیرضروری برای خرید ارز و طلا جلوگیری کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |